פעילי ג'בהת א-נוסרה בסוריה
פעילי ג'בהת א-נוסרה בסוריהצילום: רויטרס

תגבורת הנוכחות הרוסית על אדמת סוריה אינה מתקבלת בעין יפה על ידי כוחות האופוזיציה הסורית ואלו כבר החלו משגרים איומים כלפי הכוחות הסוריים אותם הם רואים ככוח כובש.

גורמי האופוזיציה הסורית, הן הצבאית והן הפוליטית, מתבטאים בחריפות כלפי כוחותיה הצבאיים של רוסיה הניצבים על אדמת סוריה ומבטיחים להפוך את סוריה לבית קברות עבור הכוח הצבאי הפולש. במכון ממר"י מרכזים כמה וכמה ציטטות של בכירי האופוזיציה הסורית הנוקטים בנימה דומה.

דובר המטכ"ל של צבא סוריה החופשית, עקיד מוצטפא פרחאת מצוטט כאומר: "אנו נראה בכל חייל רוסי שידרוך על אדמת סוריה כיבוש ותוקפנות מצד רוסיה. אנו נאבק בו בכל הכוח שבידינו עד הנשימה האחרונה... צס"ח והמורדים יהפכו את סוריה לבית קברות לרוסים ולאפגניסטן מספר 2 שתשים קץ למעשיות שלהם, ליהירות ולשחצנות שלהם, אשר גרמו לעם הסורי לאסונות בשנים האחרונות בשל תמיכתם באסד". פרחאת גם קרא לתורכיה, למדינות המפרץ ולקהילה הבין-לאומית לעצור את רוסיה.

ארגון המורדים האסלאמיסטי ג'יש אל-אסלאם, דיווח לפני כשבוע וחצי על פגיעה של אנשיו במטוס תובלה רוסי עליו היו טנקים חדישים בשדה התעופה חמימים שבעיירה ג'בלה והסב לו נזק כבד בטיל גראד שנורה לעברו. עוד דיווח הארגון כי עלה בידו לפגוע גם בנמל הצבאי בלאטקיה ובהודעתו נאמר "אנו מודיעים היום על פגיעה בשדה התעופה אל-באסל [חמימים] שהיה לבסיס של הצבא הרוסי ומבטיחים כי אויבנו לא יחוש ביטחון כל עוד עמנו לא חש ביטחון".

הארגון מבהיר כי הירי המדובר בוצע בעקבות מידע על פעילות בלתי שגרתית של שאביחה וקצינים רוסים באזורים אלה.

ציטוט נוסף ברוח זו, שגם אותו מציגים חוקרי מכון ממר"י, מגיע מכיוונה של הקואליציה הלאומית של כוחות המהפכה והאופוזיציה הסורית שגינתה את ההתערבות הצבאית הרוסית בסוריה והבהירה כי משמעות הדבר היא שהכוחות הרוסים הפכו לכוח כיבוש, וככזה הרי שהסורים יתנגדו לו.

מישל כילו, בכיר בקואליציה הלאומית, פרסם מאמר תחת הכותרת "הסלמה מסוכנת" ביומון הקטרי אל-ערבי אל-ג'דיד היוצא לאור בלונדון, ובו כתב בין השאר כי "ברור לכל שההתערבות הרוסית תסבך את הבעיות שלנו ותיצור סביבה מדינית ואולי אסטרטגית בעלת השלכות בין-לאומיות, אשר סביר להניח שתאריך את משך הסכסוך אצלנו ותזינו בתכנים המנוגדים לתחומי ההתעניינות שלנו ולאינטרסים הלאומיים שלנו, ושיש בהם כדי להביא להריגתם של אזרחים נוספים שלנו...".

עוד כתב כילו כי "לפני שפוטין פלש לארצנו נראה היה כאילו שמחפשים גורמים המעדיפים את הפתרון המדיני על פני הצבאי, אך לאחר הפלישה, התמונה השתנתה ולא נותר לנו, הסורים, אלא לעמוד בפני הפולשים ולסלקם ממולדתנו".