צימרים גם בשומרון
צימרים גם בשומרוןצילום: תיירות שומרון

קצת אמנות – נוריתא בברקן

הסטודיו של האמנית נורית ארפי, הנקרא נוריתא, מורכב משני אולמות סטודיו, האחד סטודיו לעבודות ויטראז' והשני לעבודת קרמיקה.

נורית, אם וסבתא, החלה את דרכה כמורה לרובוטיקה אלא שהחיידק ליצירה ואמנות בער בה. לפני 20 שנים היא פתחה את הסטודיו לויטראז' והשאר היסטוריה. נורית פיתחה טכניקה ייחודית לשיבוץ זכוכית ביריעות נחושת, והיא אחת האמניות היחידות בארץ המשלבות קרמיקה בעבודות זכוכית.

על עבודתה בסטודיו היא אומרת: "הייתי רוצה שיותר אנשים יידעו שיש אמנים בשומרון ולא מעט, יש חיים ואיכות חיים, ושיראו את הפנים היפות שלנו בכל מקום אפשרי".

נוריתא, חוה"מ סוכות, ימים ג'-ה' בין 9:00 – 13:00 ומ-16:00 עד 20:00. במקום תתקיים סדנת פסיפס והתנסות באבניים לכל הגילאים, בתשלום. בנוריתא גם גלריית קרמיקה שימושית. הסדנאות בתיאום מראש בטל' 050-9364731

מכאן נמשיך לכיוון הישוב קרני שומרון, לטיול המתאים למשפחות שיאפשר לנו להפעיל גם את שרירי הרגליים וליהנות מנופים עוצרי נשימה. כדי שלא תזיעו בחרנו באחד הנחלים הגדולים בשומרון היושב בשמורת טבע ייחודית: נחל קנה. אגב מי שמעדיף מדריך צמוד למקום, יוכל לקבל מדריך כזה ללא תשלום בחול המועד סוכות, אבל על כך בהמשך.

נחל קנה - בין אפרים לחצי המנשה

שמורת טבע מוכרזת הפרושה למרגלות הישובים נופים ויקיר בדרום וקרני שומרון ומעלה שומרון בצפון. הנחל הוא מהגדולים בנחלי השומרון, בתנ"ך מופיע כגבול בין שבט אפרים לחצי המנשה ומיובליו הראשיים של הירקון. מקורותיו העיליים מנקזים את עמק המכמתת ואת חלקו הדרומי של קער השומרון בגוש הר גריזים.

בסבך החורש חיים בעלי חיים רבים. ניתן להבחין בעדרים של הצבי הארץ-ישראלי, בחזירי הבר ובשועל המצוי. כמו כן מקננים בתחום השמורה דורסים כמו עייט ניצי (נדיר) וחיוויאי.

תוכלו למצוא במהלך הטיול בשמורה פינות חמד קסומות, המתאימות במיוחד לפיקניק אביבי. העשב המוריק, הפרחים הצבעוניים, צל העצים ורוח ההרים, מעוררי תיאבון ומהווים תפאורה מושלמת לארוחה משפחתית או זוגית בטבע.  

איך מגיעים? נחל קנה מסומן לכל אורכו בסימון שבילים כחול. נצא מבית העלמין של קרני שומרון ונרד דרך שער השמורה לאפיק נחל קנה. נלך על הסימון הכחול עד למעיין הגדול- עין פאוורה.

כאן בצל האיקליפטוס, נוכל לשבת על הדשא הטבע וליהנות ממי המעיין הצלולים. מכאן נוכל לעלות בשביל עפר נוח ותלול מעט עם סימון שבילים אדום עד ליישוב יקיר או להמשיך מזרחה לאורך הנחל עד הכביש הראשי יקיר-עמנואל, שם יחכה רכב להקפצת הנהגים לתחילת המסלול בקרני שומרון (בימים א'-ג' בין השעות 10:00-16:00)

אורך המסלול כ- 4 ק"מ וההליכה בו נמשכת כשעתיים.

אם הליכה של שעתיים גדולה עליכם כרגע, אפשר גם להיכנס לתוואי הנחל בדרך עפר טובה בכביש בין יקיר ועמנואל לכיוון מערב ולהגיע עם הרכב עד המעיינות.

למי מתאים? תוואי המסלול נוח ומתאים למשפחות.

בימים א'-ג' בחוה"מ סוכות,בשעות 10:00, 12:00 ו-14:00 יתקיימו סיורים מודרכים מהכניסה לשמורה בקרני שומרון. הכניסה כאמור חופשית.

מכיוון שהשומרון עתיר בהיסטוריה ולמעשה מוזכר בלא מעט פרשות הגיע הזמן להיפגש בממלכת ישראל הקדומה הלא היא סבסטיה. גן לאומי שהוקם בשיתוף פעולה של המועצה האזורית שומרון עם רשות הטבע והגנים. נצא לכיוון הישוב שבי שומרון ומשם נראה שילוט למקום.

שומרון העתיקה (סבסטיה)

שומרון – בירת ממלכת ישראל. העיר ששמה הפך לשם חבל ארץ שלם. העיר שבתקופות מסוימות עלתה בגודלה ועושרה על ירושלים. עיר שמבני הפאר שלה מרשימים גם היום, אחרי מאות שנות חורבן. כיצד העיר הצעירה שהוקמה על גבעה שוממה הפכה תוך שנים ספורות לאחת מהערים המשפיעות והחשובות במזרח התיכון? סיור בסמטאותיה של הבירה הקדומה מגלה לנו טפח מסיפורה של העיר האבודה.

גן לאומי סבסטיה משתרע על פני שטח של מאות דונמים ובו שרידי עיר אדירת ממדים שראשיתה בימי בית ראשון וסופה בתקופה המוסלמית הקדומה. מגדלים עגולים, חומה אדירה, מאות עמודים, תיאטרון, אצטדיון, ארמון מלכי ישראל, מקדש אלילי וכנסיה נוצרית, הם רק חלק מה שנפגוש במהלך הסיור באתר.

(מתוך המדריך למטייל בשומרון – מאת נתנאל אלינסון ודביר רביב).

בחוה"מ סוכות יהיה הגן הלאומי סבסטיה פתוח למבקרים ללא תשלום. המקום יתעורר לחיים ויספר למבקרים את סיפורה התוסס של עיר הבירה של ממלכת ישראל. בימים ג' – ד, בין השעות 9:00 עד 14:00 בכל שעה עגולה. לפרטים - רשות הטבע והגנים *3639.

יין והייטק

משם נצא לרכס איתמר. ההמלצה שלנו: "יקב ארנון", היקב של שמואל ברק על גבעה 777 בגבעת ארנון. שם תוכלו ליהנות מהיסטוריה, יין טוב ונוף עוצר נשימה.

שמואל ברק הגיע לגבעות איתמר מנהריה בסביבות גיל 50 כדי להגשים חלום. "תמיד רציתי להיות חקלאי והרגשתי שאני חייב להגשים את החלום, שזה הייעוד שלי", הוא מספר לנו. שמואל עזב הכול, הגיע לאיתמר וביקש לטעת כרם. אלא שאבי החקלאות האורגנית מריו לוי משדה אליהו, אמר לו שעדיין לא ידוע איזה סוג גפן כדאי לגדל במקום, כך שהוא החליט פשוט לגדל הכול ולבדוק את העניין.

"באופן מפתיע גילינו שדווקא הפינו– נואר, זן שמומחים הזהירו אותנו מלגדל באזור הזה, התפתח בצורה הטובה ביותר". בשלב מסוים הקים את היקב והחל להפיק יין. באחד הימים יצא בנו לטייל באזור ונתקל במבנה עגול ומוזר, הוא החל לנקות את המקום ומצא גת עתיקה מתקופת ההתיישבות.

"זו ההוכחה שהיהודים ייצרו מממש במקום הזה יין כבר לפני 2000 שנה", מסביר ברק, "זו התרגשות גדולה מאוד ונותן תחושה שאתה ממשיך את דרך אבותיך ובאיזשהו מקום סוגר מעגל, זה נותן משמעות חדשה למילים 'חזרנו לארץ אבותינו'". בחול המועד סוכות, בימים ג' – ה', ניתן יהיה להגיע למקום לסיור בכרמים ובגת העתיקה ולסיים בטעימות ביקב כולל הסברים בתשלום. בתיאום מראש בטלפון 054-9911141.

מי שמעדיף דווקא טיולי אופניים יוכל לצאת באזור לרכיבה קלילה לאורך דרך נוף עמק הדגן ברכס איתמר:

טיול אופניים קליל ברכס איתמר לאורך 'דרך נוף עמק הדגן'

נתחיל את הטיול במצפה מתן שבקצה המזרחי של רכס איתמר. לאחר תצפית מרהיבה לעבר מדבר שומרון ובקעת הירדן נצא לרכיבה קלה ומהנה. מכאן נתחבר לדרך עפר הנקראת 'דרך נוף עמק הדגן'. דרך זו עוברת בחלקו הצפוני והעליון של רכס איתמר (הגדעונים) ואורכה כ-7 קילומטרים. לאורך הדרך שרידי חורש אלונים ומטעי זיתים, מעל נופה הציורי של בקעת בית דגן.

במהלך הטיול נרכב בעקבותיו של יעקב אבינו שעם כניסתו לארץ צעד בדרך מקבילה, ממש למרגלותינו. נרכב מערבה במגמת ירידה אל מול נוף שכמו לקוח מתקופת האבות. לקראת סוף המסלול נבחין למרגלותינו בכפר גדול הנקרא בית פוריך, המשמר את שמו ומקומו של 'פרך', יישוב יהודי מימי בית שני שנודע באגוזיו. נסיים את המסלול בשער האחורי של היישוב איתמר. מסלול זה מיועד לרוכבים מתחילים ומעלה, אם כי ישנם קטעים תלולים במקצת שדורשים יכולת טכנית בינונית.

(מתוך המדריך למטייל בשומרון – מאת דביר רביב ונתנאל אלינסון).

ברכה על ההר– יקב ומסעדה על ההר

יקב "ברכה על ההר" שוכן על רכס הר ברכה ומשקיף לעבר הרי הגלעד ממזרח ולעבר הים התיכון ממערב. היקב הוקם ע"י ניר ושירה לביא שהגיעו להר לפני 17 שנים מטעמי ציונות ויישוב הארץ כדבריהם.

הם ביקשו לעבד את אדמת השומרון ואת אדמת הר ברכה שהיה אז קירח. משרד החקלאות המליץ להם לטעת כרמים וכך עשו. כעבור שנתיים נמכר היין שהופק מענבי ההר בלא פחות מ-180 שקלים. "הרמנו גבה", מספר ניר, "והבנו שיש משהו מיוחד בענבים הללו".

ניר ואשתו החליטו שהוא ייצא ללימודי ייננות. כשסיים את לימודיו החלו להכין יין בעצמם. רק 5 שנים לאחר שפתחו את היקב, זכו בשתי מדליות בתחרות הבינלאומית DECANTER מהחשובות בעולם, על יין הפטיט סירה בציר 2011.

ניר אומר על הזכייה ועל הצלחת היקב, "הכול משמים, הרב אליעזר מלמד, הרב שלנו, אמר לנו פעם שמי שעושה לשם שמים מצליח וכך אכן אנחנו מרגישים, מלבד זאת ככל הנראה יש באמת ברכה ליושבים על הר ברכה...".

ביקב מרכז מבקרים הפתוח לטעימות ולהסברים על היין, וכן מסעדת גורמה בשרית. ניתן גם לסייר בכרמים עצמם ולקבל הסברים. המקום יהיה פתוח בחול המועד בשעות 9:00-18:00, במקום סוכה כשרה, השגחה למהדרין, סיור ביקב וטעימות יין. לפרטים ניר לביא 052-5775156

ג'קוזי על הר כביר

השומרון מציע לאחרונה גם לא מעט מקומות לינה ייחודיים. בדרך לפסגת הר כביר, ניתן לעצור לנפוש בצימרים 'נוף השומרון', שם תוכלו ליהנות מסוכה צמודה וכשרה, הצימרים מפוארים ביותר עשויים כולם מעץ, צופים על דרך מבוא השמש ועומדים על צוק בגובה 790 מטר מעל פני הים ובהם אפילו ג'קוזי מפנק.

את הצימרים בנו במשך 3 שנים מתוך אמונה עמוקה בשליחות שיש בדבר וגם כדי להוסיף איכות חיים לאחד המקומות היפים בארץ.

עינב ושלומי בר און, שניהם הגיעו להר כביר לפני 15 שנים, ומיד הבינו את הפוטנציאל התיירותי של המקום. עינב הקימה קונדיטוריית מתוקים שגם ממנה ניתן ליהנות והיא מעידה שאחת הסיבות להקמת הצימרים היא הרצון להביא את עם ישראל למקום. לפרטים: עינב בר-און  052-3003949

ממש לא רחוק משם, סמוך ליצהר מצאנו לכם מסלול ייחודי שלא הרבה שמעו עליו, כך שיש סיכוי שתמצאו שם קצת שקט...

שמורת אלונים, בור ציפורים ומעיין עם נוף מדהים

נתחיל את הטיול בשמורת האלונים שבלב היישוב יצהר. כאן, בראש הפסגה נפגוש מבנה מוסלמי עתיק ('מקאם') לראשו כיפה, אשר מוקדש לזכרו של 'שייח' סלמאן אל פארסי' שהיה על פי המסורת העממית הספר (hairdresser) של מוחמד. לאחר תצפית מרהיבה ומרחיבת אופקים מהים התיכון עד הרי הגלעד ניסע לשכונת שלהבת.

מכאן נצא למסלול רגלי אל עבר בור הציפורים. מסלול זה מיועד למטיבי לכת ועובר ברובו במורד דרך עפר תלולה שאחר כך צריך גם לעלות אותה... לאחר כשעה קלה נגיע אל הבור שאל שפתו יש להתקרב בזהירות רבה מחשש לנפילה. עומקו של הבור הוא יותר מ-100 מטרים והוא הבור העמוק ביותר בארץ בנפילה אחת (!).

בבור מקננות אלפי ציפורים ובעיקר יונים וקְּאָקִים (מן עורבים קטנים) ומכאן שמו – בור הציפורים (או 'בור הַקְּאָקִים'). המועד הטוב ביותר לבקר כאן בוא לעת ערב אז חוזרות הציפורים אל קיניהן וההצגה מתחילה: הקאקים חגים מעל הבור, ולפתע, אחד אחד הם אוספים את כנפיהם וצוללים כאבן במהירות מסחררת לעבר התהום! מהבור נשוב על עקבותינו לשכונת שלהבת וניסע לבקר במעיין חדש שנחנך לאחרונה.

שלוש דקות נסיעה לאורך דרך עפר יביאו אותנו לעין שלהבתיה (הנקרא גם ביר עצירה ומעיין משה). לרווחת המטיילים חניון מסודר, ספסלים, מעט צל, נוף מרהיב ובריכה שניתן להשתכשך בה. הביקור בבור הציפורים ובמעיין משה מחייב דיווח לרכז הביטחון של היישוב יצהר.

רק חשוב לציין: המסלול באדיבות נתנאל אלינסון ודביר רביב שיוציאו ספר על טיולים בשומרון מיד אחרי סוכות.

ולסיום, כדי שהחוויה תהיה ממש מושלמת, (וגם כדי שלא תסתבכו...) סיפרו לנו בתיירות שומרון שבחוה"מ סוכות יהיו תחנות מידע פתוחות למטיילים: במהלך כל חול המועד בימים ג' - ה', בין השעות 10:00 – 16:00 ייצא סיור ללא תשלום בכל שעה עגולה מהנקודות: הר כביר, מעיין עמשא, מצפה בניו, המרפסת של המדינה – פדואל, חרבת סמארה, חוות מעוז צבי – מבוא דותן וכן מיער ריחן.

תחנות מידע יחכו לכם בנחל קנה, בתחנת הדלק בכניסה לאריאל וכן בחריש. פרטים נוספים בטלפון: 1-700-700-106 שלוחה 4 באתר ובפייסבוק. אז למה אתם מחכים?