ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצל את הבמה החשובה של העצרת הכללית באו"ם למתקפה על שתיקת העולם אל מול ההסכם עם איראן, אבל גם ליחס החד-צדדי של האו"ם כלפי ישראל.

45 דקות נאם נתניהו, וזכה למחיאות כפיים רבות במהלך הדברים, גם אם היו קשים מעט לעיכול עבור חלק מהיושבים באולם.

ראש הממשלה פתח את הנאום בביקורת קשה על האו"ם ואמר: "לפני 31 שנים כשגריר ישראל באו''ם עמדתי בפעם הראשונה על הדוכן הזה ודברתי אז נגד החלטה שהציגה איראן לגרש את ישראל מהאו''ם. אז כהיום, האו''ם באופן אובססיבי עוין לישראל - הדמוקרטיה היחידה במרכז התיכון".

ואז עבר נתניהו לעסוק באיראן והצהיר: "אחרי שלושה ימים בהם האזנתי למנהיגים שונים משבחים את ההסכם עם איראן, אני אומר להם: כדאי שתשאירו את ההתלהבות מחוץ לבניין הזה"."זה המסר שלי לשליטים באיראן: התוכנית שלכם להשמיד את ישראל – תיכשל. ישראל לא תרשה לשום כוח בעולם לאיים על עתידה"

הוא ציין כי בששת החודשים שעברו איראן עשתה הכל כדי לתמוך ולממן טרור. "זאת בשעה שהיא מנסה לשכנע את העולם להסיר את הסנקציות", הבהיר נתניהו.

"דמיינו לעצמכם מה יקרה אחרי שהן יוסרו. איראן משוחררת מהכבלים, תשחר לעוד טרף. היא מבזבזת מיליארדים על נשק וציוד לוויני. אתם חושבים שהיא עושה זאת כדי לקדם שלום? אתם חושבים שההקלות והכסף הרב יהפוך אותם לשוחרי שלום? אם כך אתם חושבים, עליכם להרהר בכך שוב", אמר נתניהו לנוכחים. 

"כמנהיג מדינה שמגנה על עצמה בכל יום מפני התוקפנות האיראנית, הייתי רוצה להגיד שהעיסקה הזו חוסמת את דרכה של איראן לנשק גרעיני, אבל זה לא המצב", אמר נתניהו.

הוא ציין כי "יש כמה הגבלות, משום שהקהילה הבינלאומית מבינה שאיראן מסוכנת, אבל יש גם קאץ'. אם איראן לא מקיימת את החלק שלה בהסכם היא הופכת להיות הרבה יותר מסוכנת. אין בזה היגיון".

"אם איראן רוצה יחס של מדינה נורמלית, היא צריכה להתנהג ככזו", הצהיר ראש הממשלה.

"האם מישהו מאמין שלהזרים כסף ונשק לאומה כזו, זה צעד שיפחית את התוקפנות שלה? האם מישהו מאמין שהאומה הזו תהפוך את עורה? כשנותנים פרס על התנהגות רעה, המצב רק הולך ומחריף", אמר נתניהו וזכה למחיאות כפיים.

אולם העצרת הכללית, בזמן נאומו של ראש הממשלה
אולם העצרת הכללית, בזמן נאומו של ראש הממשלהצילום: לע"מ

"תמיד אמרתי שהסיכון הגדול ביותר לעולם, הוא האיסלם הקיצוני והחשש שיצטייד בנשק גרעיני. אני חושש מאוד שההסכם עם איראן יהיה רק ההתחלה של התסריט הזה", אמר נתניהו ופנה לנוכחים: "יש מי שסבורים שזו הדרך למנוע נשק גרעיני מאיראן, אבל הלקח שהכי לא נלמד בהיסטוריה הוא שהכוונות הטובות ביותר, לא מונעות את התוצאות הגרועות ביותר".

"מה שהופך את הדבר לחמור יותר הוא שאנחנו רואים את העולם חוגג את ההסכם, וממהר לחבק ולעשות עסקים עם משטר שמחוייב להשמדתה של ישראל", הבהיר ראש הממשלה."שבעים שנים אחרי השואה, מבטיחים מנהיגי איראן להרוס את ארצי ולהשמיד את עמי, והתגובה כמעט מכל מדינה שמיוצגת כאן היא כלום. שתיקה רועמת"

"שבעים שנים אחרי השואה, מבטיחים מנהיגי איראן להרוס את ארצי ולהשמיד את עמי, והתגובה כמעט מכל מדינה שמיוצגת כאן היא כלום. שתיקה רועמת", וכאן עצר נתניהו את נאומו והביט בנוכחים. האולם כולו שתק לשניות ארוכות.

ואז המשיך ראש הממשלה: "עכשיו אתם יכולים להבין מדוע ישראל אינה מצטרפת לחגיגה שלכם. אם איראן היתה שואפת להשמיד את המדינה שלכם, אולי הייתם פחות נלהבים מההסכם הזה. אם שליחיה של איראן היו משגרים לעברכם אלפי טילים ורקטות, אולי הייתם חושבים אחרת".

"היה קל הרבה יותר לשתוק. אבל לאורך כל ההיסטוריה הובהר שלשתיקה יש מחיר. וכראש ממשלת ישראל, כמי שמכיר את ההיסטוריה אני מסרב לשתוק. הימים שהעם היהודי עמד פאסיבי אל מול איומים כאלה – הסתיימו. עם ישראל חי", קרא ראש הממשלה מעל בימת האו"ם וזכה לתשואות רמות.

נתניהו סיכם את חלק זה בנאומו בהצהרה ברורה. "זה המסר שלי לשליטים באיראן: התוכנית שלכם להשמיד את ישראל – תיכשל. ישראל לא תרשה לשום כוח בעולם לאיים על עתידה. וזה המסר שלי לכל הנציגים כאן. לא משנה אילו החלטות אתם מקבלים בארצותיכם או כאן באו"ם. נעשה הכל כדי להגן על עצמנו – בעצמנו"."אני מוכן לחדש באופן מיידי את המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, ללא שום תנאים מוקדמים. למרבה הצער, יושב ראש הרשות הפלסטינית אמר שהוא לא מוכן לעשות זאת. אני מקווה שהוא ישנה את דעתו"

הוא הוסיף כי ישראל פועלת מול האיראנים בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות במזרח התיכון. "אנחנו עובדים צמוד מאוד מול שותפינו הערבים כדי להתמודד עם האתגרים מצד איראן ומצד דאע"ש. אנחנו עובדים עם מדינות נוספות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה. איראן ודאע"ש הם האויבים שלנו. וכשאויבים נלחמים זה בזה, לא צריך לחזק אף אחד מהם, אלא להחליש את שניהם".

נתניהו ציין כי "אין ספק שהמצב הזה מקרב בין ישראל למדינות הערביות. אני מקווה שתיבנה כאן שותפות ארוכת טווח, לביטחון, לשגשוג ושלום".

הוא ניצל את ההזדמנות כדי לדבר על היחסים עם האמריקנים. "בישראל אנחנו אף פעם לא שוכחים, שהשותף החשוב ביותר שיש לישראל תמיד היתה ותמיד תהיה ארצות הברית. הברית בין ישראל לארצות הברית בלתי ניתנת לערעור"

"הנשיא אובמה ואני אמרנו שחוסר ההסכמות בינינו הם כמו ויכוחים בתוך המשפחה. אבל המטרות משותפות, והעתיד של ארה"ב וישראל קשור זה בזה", הצהיר נתניהו ושלח רמז עבה של פיוס לבית הלבן.

מפגינים בעד ראש הממשלה, מחוץ לבניין האו"ם בזמן הנאום
מפגינים בעד ראש הממשלה, מחוץ לבניין האו"ם בזמן הנאוםאלירן אהרן

נתניהו התייחס גם לתהליך השלום מול הפלסטינים והבהיר כי ישראל מחוייבת להשגת השלום המיוחל. "ישראל יודעת שלמלחמה יש מחיר. מי שמכירים את מחיר המלחמה, יכולים להעריך בצורה הטובה ביותר עד כמה משמעותי השלום עבורנו, עבור ילדינו ונכדינו".

ראש הממשלה הצהיר: "אני מוכן לחדש באופן מיידי את המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, ללא שום תנאים מוקדמים".

הוא תקף את אבו מאזן ואמר כי "למרבה הצער, יושב ראש הרשות הפלסטינית אמר שהוא לא מוכן לעשות זאת. אני מקווה שהוא ישנה את דעתו משום שאני נותרתי מחוייב לחזון שתי המדינות, שבו מדינה פלסטינית מפורזת מתקיימת לצד המדינה היהודית ומכירה בו".

נתניהו ציין כי "למרות המאמצים הכבירים של שישה ראשי ממשלה ישראלים שונים, הפלסטינים שבו והתעקשו שלא לסיים את העימות ולא להגיע להסכם סופי עם ישראל".

הוא פנה לאבו מאזן ואמר לו: "אני יודע שזה קשה, אבל אנחנו חייבים להמשיך ולנסות, עבור ההעמים שלנו, אם נדבר על פיתרון הסכסוך הזה, נכיר זה בזה, אם תיבנה מדינה פלסטינית שאינה מדינה איסלאמיסטית, נוכל לעשות דבר מופלא עבור העמים שלנו"."או"ם לא יקדם את השלום. הוא ינסה לכפות פתרונות ויעודד את הסרבנות הפלסטינית. האו"ם צריך להיפטר מהאובססיביות שלו לישראל"

בנוגע להר הבית הצהיר ראש הממשלה: "הנה הזדמנות טובה עבור יושב ראש הרשות. אני קורא לך להפסיק להפיץ שקרים באשר לכוונות של ישראל בהר הבית. ישראל מחוייבת לסטטוס קוו בהר, וכדאי שאבו מאזן ידבר על הקיצוניים שמבריחים חומרי נפץ להר הבית ומנסים למנוע מיהודים ונוצרים מלהגיע להר.

ראש הממשלה סיים את נאומו במתקפה החריפה על האו"ם בפרט והקהילה הבינלאומית בכלל.

"האו"ם יכול לסייע בקידום השלום בכך שיתמןך במשא ומתן ללא תנאים בין הצדדים. אבל האו"ם לא יקדם את השלום. הוא ינסה לכפות פתרונות ויעודד את הסרבנות הפלסטינית. האו"ם צריך להיפטר מהאובססיביות שלו לישראל", אמר ראש הממשלה.

הוא תהה, "מתי האו"ם יפסיק להשמיץ את ישראל ויתחיל לקדם את השלום? יפנה שאלות גם לפלסטינים? מתי הוא יפסיק לקדם את ההסתה נגד ישראל?".