חמדת הדרום מטפחת מצוינות

המכללה מספקת מערך מסייע של מלגות לתלמידים הבוחרים להצטרף למקצועות היוקרתיים.

ערוץ 7 , כ"ה בתשרי תשע"ו

לימודי המדעים בחמדת הדרום
לימודי המדעים בחמדת הדרום
צילום: יח"צ

מכללת חמדת הדרום האקדמית הדתית לחינוך שבשדות נגב ליד נתיבות, הינה מהמכללות הוותיקות והמובילות בתחום החינוך בישראל ובאזור הדרום בפרט.

תחומי הלימוד וההתמחות הנלמדים במכללה כוללים לימודים לתארים ראשון (B.e.d)  ושני (M.e.d), ואותם מובילים מיטב המרצים בישראל.

במסגרת הלימודים לתואר ראשון נלמדים מקצועות הוראת התנ"ך, המדעים, האנגלית, הגיל הרך, חינוך מיוחד, ספרות, מתמטיקה ותושב"ע. זאת לצד בית הספר לתואר שני (M.e.d) הכולל שלושה מסלולי לימוד: יהדות, מדעים ובניהול וארגון מערכות חינוך.

החוג למדעים הוא היחידי בארץ שכולל התמחות בכלל הגילאים החל מהגיל הגיל הרך ועד העל יסודי, ובנוסף תואר שני. מאז הקמתה שמה המכללה דגש על מסלולים לטיפוח מצוינות בתחום החינוך המדעי והוראת האנגלית. במסלולים אלה מכשירה המכללה גננות שמתמחות במדעים, מורות למדעים בבתי ספר יסודיים, מורות בבתי ספר על יסודיים, בנוסף להקניית תואר שני בחינוך מדעי.

כמו כן, המסלול להוראת האנגלית במכללה מכשיר את הבוגרות ללמד אנגלית מכיתה ד' ועד כיתה י'. בנוסף, קיים במכללה מסלול העצמה אקדמי המיועד לחרדים ולבוגרי ישיבות ההסדר להתמחות במדעים לבתי ספר יסודיים, לצד התמחות בהוראת תושב"ע ומתמטיקה המיועדת אף היא לבוגרי ישיבות וישיבות ההסדר.

יוקרת המסלולים במדעים ובאנגלית והרמה הגבוהה של המרצים, הופכים את המכללה לאבן שואבת לסטודנטים המבקשים להצטרף למסלולים אלה. מסלולים יוקרתיים אלה מקבצים בתוכם בוגרי תיכונים בעלי נתונים גבוהים הן בבגרות והן בפסיכומטרי, כאשר במקצועות המדעים, נדרשים הסטודנטים גם למספר יחידות גבוה במקצועות הריאליים.

מסלולי האנגלית והמדעים מהווים את ראש החץ והמצוינות המקצועית של הסטודנטים במכללה, וכך תורמת המכללה את חלקה להכשרת מורי העתיד בתחומים אלו ובסגירת הפער בין ההיצע לביקוש. זאת תוך שמירה על רמתם המקצועית הגבוהה של הסטודנטים המצטרפים לתוכנית.

למרות השינויים המבורכים החלים בתחום לצד התמורות המשמעותיות ברמות הביקושים, הרי שבשל מיעוט נרשמים למקצועות אלו בשנים קודמות, קיים עדיין מחסור במורים ומורות למקצועות האנגלית והמדעים בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים.

עובדה זו מאפשרת לסטודנטים שבוחרים להצטרף למגמות יוקרתיות אלו, למצוא עבודה מסודרת ומתגמלת ולהקלט עם תום הלימודים ביתר קלות בתקני הוראה באחד מבתי הספר היסודיים או העל יסודיים בדרום. זאת בניגוד לתחומי הוראה רווים אחרים דוגמת מקצועות הקודש ואף החינוך המיוחד שבהם ההיצע בשוק העבודה עולה על הביקוש.

נשיא המכללה הפורש, פרופ' אבי לוי, מדגיש כי בנוסף לתמורות הפדגוגיות החיוביות, מספקת המכללה מערך מסייע של מלגות לתלמידים הבוחרים להצטרף לאותם מקצועות יוקרתיים: "דוגמאות לכך הן קרן 'אייסף' הבין לאומית לחינוך שתומכת במידה רבה במורים ומורות המתמחים במקצוע האנגלית, לצד בנות המדעים שמקבלות ממשרד המדע מלגת לימודים מכובדת לשם התנדבות לטיפוח תלמידי התיכון במדעים במהלך תקופת הלימודים".

כמו כן, מדגיש פרופ' לוי כי "ישנם מורים רבים שנקלטים עם תום הלימודים בחוזים מיוחדים בחלק מעיירות הפיתוח וזוכים למשכורות הגבוהות בעשרות אחוזים ביחס למקובל בתחום, זאת לצד העובדה כי מקצועות אלו מבטיחים עבודה מסודרת עם תום תקופת הלימודים".