ממשיך להפעיל לחץ. הנשיא אובמה
ממשיך להפעיל לחץ. הנשיא אובמהצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה מנע ממזכיר המדינה ג'ון קרי ומשגרירת ארה"ב לאו"ם סמנתה פאוור, להשתתף בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בשבוע שעבר.

ה-ZOA, ארגון ציוני אמריקה – מהארגונים הציוניים המובילים במערב – מציין שאובמה החליט לקיים שיחת וידאו עם שניהם דווקא בשעת נאומו של נתניהו. הארגון טוען כי אובמה נהג בדיוק כמו מדינות ערביות שנוהגות להחרים את נאומיהם של מנהיגים ונציגים ישראליים.

הנאום הדרמטי, במהלכו נעץ נתניהו מבט קודר וחרשי בנציגי האו"ם מכל רחבי העולם במשך 45 שניות ארוכות, כיכב בחדשות העולמיות – אבל נשכח די מהר בעקבות גל הטרור הרצחני שפקד את ישראל פחות משעתיים לאחר מכן. באותה שעה גם אירע פיגוע ירי במערב אמריקה, שבו קיפחו 10 סטודנטים את חייהם, כך ש"נאום השקט" נשכח כמעט טוטאלית.

עם זאת, שתי הודעות של ה-ZOA ניסו להחזיר את הנאום לחדשות.

ראשית, הארגון פירסם הודעת תמיכה בנאום באופן כללי, וציין במיוחד את גינויו של נתניהו את הקהילה הבינלאומית בגין הדממה המוחלטת כלפי האיומים האיראניים נגד ישראל. נתניהו ציין גם כי איראן הגדילה את סיועה הכספי והצבאי למשטר אסד בסוריה, חמאס בעזה, וחיזבאללה בלבנון.

שנית, ובאופן יותר דרמטי, ה-ZOA מתח ביקורת חריפה על הנשיא אובמה. הארגון ציטט פקיד במחלקת המדינה האמריקנית שאמר ש"השגרירה פאוור והמזכיר קרי לא יכלו להשתתף בנאומו של ראש ממשלת ישראל בעצרת הכללית של האו"ם כי הם נקראו לפגישה עם הנשיא אובמה באמצעות ועידת וידאו".

"מזעזע וחסר תקדים", אמר נשיא ה-ZOA מורט קליין, "שנשיא אמריקאי ימשוך נציגים אמריקאים בכירים מאולם האו"ם בזמן נאומו של מנהיג בת-ברית אמריקנית. אין מצב שאובמה לא היה מודע לאיתות שנשלח לחברינו ולאויבינו כאחד בקשר ליחסי ישראל-ארה"ב אשר הוא מתיימר לשפר."

קליין הניח שהסיבה שאובמה נהג כך היא "לומר לאיראן, למדינות ערב, ולשאר העולם שהוא מתכוון לשמור על מערכת יחסים צוננת עם ישראל...הנשיא אובמה כנראה מאותת לטהרן כך: 'אין לך מה לפחד מיוזמות משותפות של ארה"ב עם ישראל. אני מרחיק את וושינגטון מירושלים. ארה"ב תיתן נשק ישראל, אבל לא נעצור אותך מלטפח ולסייע לאויביה הטרוריסטים."