נוער העיר העתיקה

פגשנו את בני הנוער בעיר העתיקה שמאיישים את זירת הרצח של הרב נחמיה לביא ואהרון בנט הי"ד. שם הם לומדים תורה ומארחים פוליטיקאים במהלך השבוע האחרון, מאז אירע הרצח.

אליחי ויזל, תושב הרובע המוסלמי, או כמו שמכנים אותו בני המקום "הרובע היהודי המתחדש", דיבר על הקמת המאהל, "הגענו לכאן, נוער העיר העתיקה, והקמנו פה את המאהל הזה כאות מחאה על הרצח הנורא שהתרחש ממש פה של נחמיה לביא ואהרון בניטה".

ויזל סיפר על היכרותו עם הרב נחמיה לביא הי"ד שנרצח בפיגוע הדקירה. "את נחמיה לביא אני מכיר כבר הרבה שנים, הוא לימד אותי בבית הספר. על המאהל סיפר, "אנו נמצאים פה מיום למחרת הרצח, יום שלישי.

"במאהל מתקיימים שיעורי תורה, ומגיעים לכאן חברי כנסת ושרים שפותחים כאן את הלשכה שלהם, מועצת העיר הגיעה לדבר עם הנוער. המטרה שלנו היא לחזק את זה שיש נוכחות יהודית בעיר העתיקה בירושלים, עם ישראל ממשיך ללכת ברחובות והכל בסדר, ושכולם מוכנים להגיע לכאן".

על המגורים ברובע סיפר ויזל, "מצד אחד יש לך שכנים ערבים שזה קצת בעייתי, אבל מצד שני אתה קרוב לעיר, לכותל, ממש מרכז הארץ. אין כמו לקום בבוקר, להתפלל בכותל ולדעת שבטוח התפילה שלך עלתה למעלה".

הוא התייחס למצב הביטחוני הקשה, "אנחנו מאוד מעריכים את משטרת ישראל, אנחנו לא חושבים שהפיגוע הוא מחדל שלהם או משהו. אבל אנחנו חושבים שעם כל הכבוד העיר העתיקה בזמן האחרון נהייתה דלת אחורית של ממשלת ישראל. לא הגיוני שתושבים חיים פה, הם עוברים ברחוב וסופגים התגרויות וקללות מערבים, ואין אף אחד שנמצא לעזור ולהגן".

"אנו מתארגנים לעשות כאן פעולות של חבריא ב', לגרום לכך שהרחוב יהיה שוקק חיים ושיהודים ילכו פה בחופשיות, ואם זה יהיה על ידי שאנו תושבי הרובע נהיה פה ונפגין נוכחות בחופשיות וזה מה שיגרום לאנשים נוספים להגיע, זה מה שנעשה".

ויזל הוסיף ואמר "כל מי שיכול להגיע ולהיות איתנו, לחזק אותנו, זה יהיה טוב, לעשות פה שבתות, עם תושבי העיר העתיקה. אנחנו פתוחים לכל עם ישראל".

מאור צוברי, תושבת העיר העתיקה גם היא, סיפרה על הנעשה ברובע, "נהיה פה עד מוצאי שבת בעזרת ה', מתוכננת פה שבת גדולה, שבת בראשית".

לשאלה על החיים בעיר העתיקה עונה צוברי כי "נחמד פה בסך הכל, כיף. קרוב לכותל, לרובע, בלב ירושלים. אנחנו מבחינתנו בסדר עם התושבים הערבים, אומרים שלום ובוקר טוב לשכנינו. אין לנו פה עניין לשנוא, בחיים לא עברתי ברחוב והתחלתי עם ערבי, אבל אם קורה משהו, אנחנו לא שותקים. היו כאן מקרים לפני הרצח, אבל בעיקרון טוב פה. יש פה חיים נורמטיביים. מה שקורה פה כיום זו לא המציאות הרגילה, זו מציאות לא שגרתית".

לשאלה מה לדעתה גרם לרצח להתבצע, אומרת צוברי כי "לא צריך לשתוק על הדברים הקטנים כמו אבנים ובקבוקי תבערה. כי כשמתחילים לשתוק על הדברים הקטנים, זה מגיע ויכול להתגלגל לרצח כמו שקרה פה, ובניסיון רצח כמו שאירע על יד שער שכם. זה מתחיל אפילו בתאורה ברחוב, שתהיה פה מציאות חיים נורמלית, בלי זבל על הרצפה והזנחה".