יריב לוין
יריב לויןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר התיירות, השר יריב לוין, להשפעותיו של גל הטרור הנוכחי על ענף התיירות ולמה שעוד נכון וניתן לפעול על מנת לבלום את הגל הזה.

בפתח הדברים קבע השר לוין כי בניגוד לאירועי צוק איתן והטילים שנורו לעבר ישראל הרי שלגל הנוכחי אין השפעה רבה על ענף התיירות והוא כמובן מקווה שכך יישארו פני הדברים. עם זאת הוא מעריך כי במידה והמציאות הנוכחית תימשך תהיה לה השלכות גם על הענף.

עוד הוסיף וציין כי משרדו נערך באופן שונה מבעבר. "היה נהוג שבאירועים כאלה עוצרים את הקמפיינים הפרסומיים ומחכים שהגל יעבור. הפעם קיבלתי החלטה להגביר את הפרסום ולשדר עסקים כרגיל והתוצאות טובות", אומר לוין ומעיר כי אם ישנם ביטולים הרי שהם מגיעים דווקא מאזרחים ישראליים שמבטלים את התכניות לצאת לחופש ולהגיע למלונות. הוא עצמו קורא לישראלים לשוב לאורח חיים שגרתי ונורמאלי ולא לשנות תכניות.

"יש כאן אתגר גדול. צריך לזכור שהנתונים וממדי התיירות בארץ הם נמוכים מאוד. בספרד יש 62 מיליון, במצרים על כל בעיותיה יש 8 מיליון תיירים בשנה ואצלנו רק 2.9 מיליון, והמספר הזה שאותו קיבלתי עם כניסתי לתפקיד, הוא בירידה של 25 אחוזים משנים קודמות. הגיע הזמן לשנות כיוון. הובלתי שינויים במערך השיווק.

''זו משימה מורכבת אבל היא אפשרית. יש לנו הרבה יתרונות לתייר, כמו אתרים חשובים היסטורית, דתית וארכיטקטונית, יש לנו מזג אוויר נוח וארץ חופשית שמעניקה ביטחון שלא קיים בהרבה מקומות בעולם. צריך לזכור שאירועים כאלה, שאסור להשלים איתם, ברוב המדינות הם שגרה ולכן ניתן לשווק את ישראל".

ומכאן עברה השיחה עם השר לוין לשאלת בלימת הטרור והצעדים הנדרשים בעיקר לנוכח כבילת הידיים המשפטית המונחת על מערכת הביטחון. השר לוין מצדיק בהחלט את ההגדרה הזו 'כבלים משפטיים' ואומר כי "אם מישהו לא הבין את הנזק שגורמת לנו מערכת המשפט הוא מבין את זה כעת.

כלים שניתן היה להשתמש בהם נמנעים מאיתנו ומביאים לתוצאה בלתי נסבלת שבה אנחנו לא משקיעים במלחמה בטרור את הכלים המינימאליים שכל מדינה נורמאלית הייתה עושה בהם שימוש".

לדבריו "הקבינט והממשלה קיבלו שורת החלטות חשובות: ההבנה שצריך להוציא את התנועה האיסלאמית אל מחוץ לחוק, ענישת מיידי אבנים וכו', המהלכים הללו חשובים גם לטווח הארוך. מעבר לכך חשוב להבין שיש צורך לנקוט בפעולות הרגעה בצד אחד ויד קשה כנגד מי שפועלים נגד המדינה. עד היום הייתה תפיסה שצריך לרפד את המתפרעים בהטבות כדי שירגעו ואת מי שאינו מתפרע זנחו. היום יש הבנה שזו הייתה מדיניות שגויה".

על כך מוסיף לוין ואומר כי "הדבר השלישי שזועק לשמים הוא הקשר בין אבו מאזן ונאומו באו"ם והתנהלותו לבין מה שקורה בשטח. אבו מאזן הוא הבעיה ולא הפתרון", אומר השר וקובע כי פעולות הטרור של היחידים נובעות מהחינוך שהצעירים מקבלים במוסדות החינוך של הרש"פ ומהאווירה שמתקבלת כאשר אבו מאזן מעניק תשלומים נדיבים למחבלים על פי תעריף עולה, ככל שהפיגוע חמור יותר התשלום גבוה יותר.

"אנחנו צריכים לחפש פתרונות אחרים שיתנו גם ביטחון וגם יסירו מעלינו את העול של הרש"פ, גם לגבי בית הדין בהאג וגם במקומות אחרים". לזאת מוסיף לוין ומברך את כוחות הביטחון "שמצליחים לסכל פיגועים מאורגנים. העובדה שהאירועים שאנחנו חווים הם פיגועים של יחידים הם היא תולדה של סיכול הפיגועים המאורגנים". לדבריו אמנם בעניין הזה אין ביטחון מלא, אך ההישגים ברורים.

בעקבות דבריו על אבו מאזן נשאל השר לוין אודות הצהרות שעולות מכיוון מערכת הביטחון ולפיה אבו מאזן אינו מסית ואינו מעוניין בטרור.

לדבריו "האמירות העלומות הללו לא רציניות וגם לא שמעתי אותם מאף אחד. זה נכון שאבו מאזן אינו קורא למנגנוני הביטחון שלו לבצע פיגועים, ולעיתים מבקש לבלום פיגועים, אבל הוא אחראי במידה רבה לטרור שאנחנו רואים בגלל ההסתה שהוא מקיים באופן שוטף, החל מהנאום באו"ם ועד דבריו על הר הבית וכרזות התמיכה בטרוריסטים שאותם הרש"פ מחלקת".

לוין מזכיר בהקשר זה את העידוד שמקבלים מבצעי הפיגועים ממערכת החינוך הפלשתינית הנתונה למרותו של אבו מאזן כמו גם את הכבוד שמקבלים טרוריסטים המתוארים בפיו כגיבורים. "הדברים יוצרים את הבסיס לתשתית הטרור. ברור לחלוטין שאבו מאזן הוא בעיה גדולה ולא הפתרון. לזה מצטרפים המהלכים הבינלאומיים לבידודה של ישראל ולקשירת ידי מערכת הביטחון הישראלית".

"חייבים לאמץ חשיבה אחרת – דרך אוסלו מביאה עלינו רק אסון", אומר השר לוין ומיד מוסיף כי אין לשכוח את צידה האחר של המטבע והוא חיזוק ההתיישבות, "ללא התיישבות אין ביטחון. צריך להעמיק את האחיזה שלנו בארץ ישראל כי זו זכותנו וחובתנו, והביטחון שמגיע מכך הוא ערך מוסף. אנחנו מכירים את הבעיות המדיניות אבל דעתי היא שאנחנו חייבים להעמיק את האחיזה בארץ", הוא מחדד.

את ההאשמות שמטיחה בממשלה מפלגת 'יש עתיד' הקובעת כי ללא אופק מדיני הממשלה מביאה לאבדן השליטה הביטחוני הנוכחי, פוטר השר לוין בקובעו כי "יש עתיד היא מפלגת שמאל שמנסה להתחפש לממשלת מרכז. בממשלה הקודמת הם התנגדו לכל דבר שנוגע להתיישבות כולל בירושלים".

ובאשר לטענות עצמן הוא שב ואומר, "בעיניי ההפך הוא הנכון. הרש"פ היא לב הבעיה והדרך שבה הלכו מימי אוסלו ובהמשך ההתנתקות, כשהבטיחו שרק אם נידבר ונמסור חלקי מולדת יגיע השלום, הביא אותנו אל ההיפך. הפלשתינים אינם מוכנים להכיר בנו כמדינה יהודית בשום גבול ובשום דרך, והנכונות שלהם לשבת איתנו מדי פעם מבוססת רק על תכנית שלבים של לקיחת חלקי מולדת ללא קרב ומשם הלאה אל היעד הבא.

''אני מציע שנחדל מהגישה הזו של מחנה שלם שאומר בואו נקנה שקט במסירת חלקי מולדת ונקווה שלא יחדשו את הטרור. זו דרך חסרת סיכוי".

באשר להתנהלותם של חברי הכנסת הערבים נשאל השר לוין אם אין בהתנהלות זו ייצוג אוטנטי לרוח ולפתיסה של ערביי ישראל כפי שהיא מתבררת מהמהומות ברחובות נצרת יפו וצירי התנועה בגליל.

לדבריו אכן חברי הכנסת מייצגים לצערו ציבור גדול מערביי ישראל, ומול ציבור זה ישראל אינה משכילה להציב ברירה חדה אם רצונם הוא להיות אזרחי המדינה או לחבור לאויב על כל המשתמע מכך, כלומר אבדן זכויות המוקנות מתוקף היותם אזרחים. "העובדה שאנחנו לא עושים זאת פוגעת גם ביכולת שלנו להתמודד".

לטעמו של השר לוין התנהלות כמו זו של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת לא הייתה מתקבלת בשום מדינה סבירה, התנהלות שהופכת את מקומם בכנסת למוצב קדמי של טרור.

הוא מזכיר בדבריו כי התמודדותם לכנסת נפסלה פעם אחר פעם, אך שוב היו אלה היועמ"ש ובג"ץ שאישרו את ההתמודדות. "כל עוד לא נשכיל ונבין שאנחנו מעודדים בהתעלמות הזו את הקיצוניים אנחנו נמשיך למצוא את עצמנו בהתדרדרות".

עם זאת מעיר השר לוין ואומר כי גם באפיק המשפטי חל שינוי ו"סוף סוף אני שומע קולות גם אצל היועמ"ש שזועבי חוצה את הגבולות. אם יעמדו לדין ותימנע התמודדות בל"ד אין לי ספק שהדבר יקרין וישפר את המצב".

לזאת הוא מוסיף ומציין את הצורך לחבק ולחזק את אותם מערביי ישראל הנוקטים בדרך ההפוכה, מתנערים מטרור וחפצים בחיי שלום ואזרחות טובה.

לקראת סוף הדברים נשאל השר לוין אודות הטענות שהוטחו בו ובשרי ליכוד אחרים שהגיעו למאהל המחאה של ראשי המתיישבים, ובכך לכאורה ביקרו את ראש הממשלה במקום להעניק לו גיבוי. לוין אינו מקבל את הטענות הללו ואומר כי "אין מישהו שלא יודע שאני מעניק גיבוי מוחלט לראש הממשלה, גם בשעה הזו וגם בעצרת שבאה להביא את דבר הציבור וגם את דברינו בפני הציבור".

לדבריו "פוליטיקה שבה במערכת בחירות אתה מבקש את תמיכת הציבור ולאחר הבחירות אתה מסתגר בלשכתך מבלי להתייצב בפני הציבור ולתת דין וחשבון זו פוליטיקה לא ראויה", ומאחר וכך הוא רואה לעצמו חובה להגיע אל העם, לשמוע את מצוקותיו ולהשמיע את דברו.

על ציבור המתיישבים ותומכי ההתיישבות הוא אומר: "אני רואה לעצמי זכות להיות חלק מהציבור הזה עוד הרבה לפני שאני מייצג אותו בממשלה ובכנסת, והמעט המתחייב הוא לבוא להשמיע ולשמוע בעצרת תוך גיבוי לראש הממשלה".