ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ ישראל אייכלר דנה היום (שני) בפניות אזרחים הטוענים כי המעסיקים מחייבים את העובדים לעבוד בשבת כתנאי לקבלתם למקום העבודה.

כמו כן העלו הפונים מקרים שבהם עובדים מגלים אחרי קבלתם לעבודה שהם צריכים לעבוד בשבת, ואם יסרבו הם עלולים להיות מפוטרים.

במהלך הדיון קשר יו"ר הוועדה בין שמירת השבת לאירועי הטרור במדינה. "בימים אלה הארץ סוערת ממלחמת סכינים ושפיכות דמים ונראה שאין קשר לדיון על תעסוקה בשבת. אבל הנביא ירמיהו כבר הזהיר אותנו: 'וקדשתם את יום השבת וכו' וישבה העיר הזאת לעולם. ואם לא תשמעו אלי לקדש את יום השבת והצתי אש בשעריה ואכלה ארמנות ירושלים ולא תכבה'.

"לצערנו מדינת ישראל היא מדינה חילונית שהערכים הסוציאליים והאנושיים עומדים מעל לערכים הדתיים והיהודים.  לכן אנחנו כוועדה נבדוק את המצב מבחינה חוקית והפרת חוקי האפליה בעבודה".

"מה שאנו דנים עכשיו זו אפליית עובדים ופגיעה בעצמאים המסרבים לעבוד בשבת", הוסיף אייכלר, "אני לא אסכים שאדם לא יתקבל למקום עבודה בגלל שהוא רוצה לשמור שבת''.

אייכלר הוסיף כי "אנו מבקשים מראשי הערים ומשרדי הממשלה, לאכוף את חוקי העבודה והמנוחה ולמנוע אי שוויון בעבודה, ולהפסיק את האפליה של שומרי שבת. היחס השונה בין חוקים שיש לשמור עליהם לבין חוקים ש'מותר' להפר אותם, זה מעשה בלתי חוקי בעליל ובלתי מוסרי, גם אם הוא נעשה על ידי פרשנות משפטית פוליטית שכוונתה לבטל את החוק.

עו"ד יצחק מירון אמר בדיון כי אם התהליך הזה לא יעצר, תהיה אפליה חמורה של עובדים שומרי שבת. "בית המשפט העליון קבע הרבה פעמים שחוק שעות עבודה ומנוחה הוא לא חוק דתי, יום מנוחה זה ערך אוניברסלי. ברוב המקומות יש שקר גלוי שאומרים שאין אפליה אבל המציאות היא שלא יקבלו שומרי שבת, פשוט ישקרו ויגידו שזה בגלל סיבה אחרת. אף אחד לא אומר את זה במפורש כדי לא לספוג קנסות אבל זה כאילו יש שלט 'פה לא מקבלים שומרי שבת'.

"להערכתי מדובר במאות אלפי מקומות עבודה. המצב של יהודים הופך להיות גרוע יותר בישראל מאשר במדינות אחרות. שם רוב האנשים אינם יהודים ויהודי יכול להסתדר בתורנות אחרת".

ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני אמרה כי זה מאד מצער שהדיון על יום המנוחה הפך לזירת מאבק בין חרדים לחילונים. "לפעמים החופש של אדם לקנות בשבת הוא שעבוד של אדם אחר העובד בשבילו. רוב העובדים המועסקים בשבת הם אנשים עניים שאין להם ברירה, רובם משתכרים שכר מינימום ומטה. התופעה הזו הולכת ומתרחבת. לצערי היום הזכות לנוח בשבת שבעבר בהמה נהנתה ממנה נלקחת היום מבני אדם".

"בעייני זה חוק סוציאלי מהמעלה הראשונה ואנחנו החילונים לא צריכים להתבייש להיכנס לזירת המאבק הזו עם הערכים שלנו. הפתרון שעולה מידי פעם של יום מנוחה ביום ראשון הוא פתרון יפה ואלגנטי. זה פתרון שגם מתכתב עם הציבוריות החילונית וגם נותן פתרון לעבודה בשבת".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) טענה כי אין מנוס מלשנות את החוק. "האנשים שתיקנו את החוק היו שונים בראייתם את מעמד השבת במדינת ישראל. זה לא עניין של דתיים וחילוניים, בואו נשנה את החקיקה. אפשר לשתף פעולה. לא צריך להשאיר את זה לפרשנות של יועץ משפטי''.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מבקשת ממשרד הכלכלה להגיש לוועדה דו"ח בתוך חודש, על נתוני האכיפה בהשוואה לנתוני האכיפה אשתקד. כמו כן הוועדה תשקול להגיש הצעת חוק לשינוי חוק שעות עבודה ומנוחה על מנת למנוע אפליית עובדים שומרי שבת.