לומדים גמרא באמצעות המחשב
לומדים גמרא באמצעות המחשבדוברות רשת אמי"ת

אני ממש בשוק, לא האמנתי שמה שסיפרת לנו באמת נכון עד שראיתי את זה בעצמי אצלי בבית.

צביקהאני ממש בשוק, לא האמנתי שמה שסיפרת לנו באמת נכון עד שראיתי את זה בעצמי אצלי בבית.

אני רואה שאת די נסערת, אבל אולי תסבירי יותר בפירוט במה מדובר?

רעות

לפני החופש הגדול העברת שיחה אצלנו באולפנה על ההכנה לחופש. דיברת אתנו על הסכנות שיש בחופש והמלצת לנו להסתכל על האחים הקטנים שלנו, לבדוק איפה הם גולשים ועם מי הם מדברים בפייסבוק ובוואטסאפ וכו.

צביקה

נכון, דיברתי על החשיבות של להסתכל מידי פעם בסלולרי של הילדים הקטנים , לבדוק היסטורית אינטרנט וגם להסתכל בצ'טים לראות לאן הם גולשים. אני מודה לך שאת מיישמת את מה שאמרתי. אבל אני מבין שקרה משהו.

רעות

ועוד איך קרה. עשיתי בדיוק מה שאמרת והצצתי בפרופיל הפייסבוק של אחי הקטן, גם עשיתי כמו שאמרת והסתכלתי על החברים המשותפים שלו. זה כבר היה נראה לי מוזר, בגלל שיש שם כל מיני שמות שאני לא מכירה מהשכונה שלנו, אבל אמרתי בסדר, העולם גדול ואח שלי כבר בן 10, ויכול להיות שהציעו לו חברות כל מני ילדים בני גילו. בגלל שהדברים שלך הדהדו לי בראש, החלטתי להסתכל עמוק יותר בפייסבוק שלו. אחרי שהוא עזב את המחשב נכנסתי מיד אחריו דרך החשבון שלו. מסתבר שאחי מדבר עם לא מעט בנות מהשכונה שלנו.

צביקה

ומה ראית שהיה נראה לך חריג? את הבנות מהשכונה את בטח מכירה.

רעות

כן, אבל הייתה שם אחת שאני לא מכירה. בהתחלה חשבתי שהיא אולי מישהי שהוא פגש במחנה בני עקיבא, היא גם נראתה די חמודה ויש לה תמונות תמימות. נכנסתי לצ'ט שלו איתה, הסתבר לי שהם מדברים כמעט כל יום ולאור השיחה ביניהם חשכו עיניי כמו שאומרים.

צביקה

למרות שאת נסערת, אני רוצה להבין האם מדובר על מה שאני חושב.

רעות

זה בדיוק על מה שאתה חושב. זה היה אחד לאחד כמו שסיפרת לנו. היא אמרה לו שהיא מכירה אותו מהמחנה ושיש להם איזה חבר משותף, ושהיא תהיה בקשר בחופש ושאם משעמם לו שידבר איתה. הוא באמת נפל בפח הזה ופנה אליה כמה פעמים. די מהר זה הגיע למקומות בעייתיים כי היא התחילה לשאול על האינסטגרם ועל התמונות שלו, ושיחה או שתיים אחרי גם התחילה לבקש שישלח לה תמונות שלו.

אחי ילד שעושה קצת בעיות, אבל לא ידעתי שטיפש. כמות התמונות שהוא העביר לה פשוט מטורפת, ובאיזה תלבושות. אני מתפדחת לספר אפילו לאיזה מצבים הוא הגיע. כשהיא התחילה לדבר איתו עניינים שהצניעות יפה להם, כבר היה לי ברור שמשהו פה לא בסדר.

צביקה

בסדר, הבנתי , אפשר לעצור כאן, את לא צריכה להמשיך. די ברור לי ולך שלא מדובר פה באף ילדה אלא בדיוק על מבוגר שמתחזה, וזה דבר מאוד מסוכן כי אח שלך יכול להיפגע.  שמרת את כל המידע הזה על המחשב? סיפרת למישהו עד עכשיו?

רעות

רק לפני שעתיים גיליתי  את זה ומיד פניתי לחברה והראיתי לה. ועכשיו אנחנו פונות אליך. מה לעשות עם זה? זה הרי פרופיל נסתר ומה אם הם גם דיברו בוואסטאפ? מה אם הם קבעו כבר להיפגש?

צביקה

קודם כל, טוב שפנית. בואי נעשה שני דברים. דבר ראשון אני מבקש שתעבירי לי את הפרופיל שראית, ושתעשי צילומי מסך לכל השיחות שלהם. את יכולה גם להעתיק את כל ההיסטוריה של הצ'ט ולשלוח לי במייל. שיהיה לנו את כל המידע. אני אעביר את זה הלאה לחבר'ה שאני עובד איתם בעבירות מחשב מהמשטרה. תנסי לראות גם בפלאפון שלו לפי המספר טלפון אם יש לו קשר איתו בוואטסאפ. בקיצור תביאי את כל המידע שאת יכולה.

דבר שני, אל תדברי עם אח שלך על העניין הזה, כדי שלא ייבהל ויילחץ ואז יכחיש. זה לא התפקיד שלך בשלב הזה. אני מציע אם את יכולה להגיד לאחד ההורים לדבר איתי בטלפון , זה יהיה הכי טוב. תספרי להם שהייתי בשיחה אצלכם ושאת מבקשת שיתקשרו אליי, בלי להגיד להם על מה. אני כבר אקח את זה מפה ואנחה אותם לאן לפנות ומה לעשות.

רעות

איך דבר כזה קורה לילדים? מי המטורפים שמסתובבים ברשת ועושים דברים כאלה? אני ממש לא מבינה איך זה חודר אלינו, עם כל הכבוד אנחנו לא חיים בעולם חילוני שפתוח לעולם. אח שלי גם כמעט לא יוצא מהשכונה. אני עדיין בשוק.

צביקה

לצערי זאת המציאות היום, וכולנו צריכים לדעת להתמודד איתה. מזל גדול שתפסת את זה בשלב הזה ואת עשית מעשה של הצלה גדולה כי מי יודע לאן זה היה הולך. זה מה שחשוב כרגע. לגבי העולם, יש אנשים רעים ויש אנשים סוטים, החוכמה היא לדעת להתמודד איתם. מהבחינה הזאת עשית כל מה שצריך ונכון ואחרי שזה ייגמר נדבר עם ההורים גם על איך לעזור לאח שלך. את ממש קיימת פה את האמירה "המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו". תודה שפנית.

התחברתם? הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם" מגזין הנוער של עולם קטן

לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן