תפארת ישראל
תפארת ישראלצילום: החברה לפיתוח הרובע

לכל בית יש סיפור, כל אבן מחביאה סוד, וברובע היהודי בירושלים הדבר אף נכון כפליים.

השנה במסגרת אירועי "בתים מבפנים-ירושלים" תינתן הזדמנות ראשונה להיכנס אל תוך סיפורו של הרובע היהודי במהלך הדורות, דרך המבנים הכי מעניינים: סיפורה של הכיפה החסרה והקיסר האוסטרי בבית כנסת תפארת ישראל שחרב בהפצצות הירדנים במלחמת העצמאות, ונמצא כעת בתהליך שחזור מדויק ובניה מחדש לפי התוכניות המקוריות של בית הכנסת, שהיה מהגבוהים והמרשימים בירושלים.

סיפור גבורתם של לוחמי הרובע היהודי, שהדפו את הירדנים עד שלא יכלו יותר, והתכנסו ליד 'בית הברון הצדיק' - הוא בית רוטשילד שבככר בתי מחסה. סיורים מודרכים ללא תשלום ייכנסו לעובי הקורה של שני המבנים הללו, אדריכלית, היסטורית ותרבותית.

הסיורים המוצעים ברובע היהודי הם:

בית כנסת תפארת ישראל יום שישי, 23.10, בשעות 10:00 ו-11:00

ביקור מודרך בבית הכנסת שנבנה בשנות השישים של המאה ה-19 בידי חוגי החסידים של אנשי היישוב הישן. בית הכנסת נהרס ב-1948 במלחמת העצמאות ואחרי עשרות שנים בהן עמד בחורבנו הוא נבנה כעת מחדש על פי תוכניתו המקורית (בדומה לבית כנסת 'החורבה'). בשנותיו הראשונות עמד בית הכנסת ללא קורת גג עד לביקורו של הקיסר האוסטרי, פרנץ יוזף הראשון, שביקר במקום וכאשר שאל על היעדרו של הגג, ענו לו החסידים "אדוננו הקיסר, בית הכנסת הסיר את כובעו לכבודך". הקיסר הבין את הרמז, תרם אלף פרנקים צרפתיים (סכום עתק במושגי התקופה - לפני מעל 150 שנה) וכך בית הכנסת קיבל את כיפתו המפוארת. בביקור יוצגו תכניות הבנייה והאתגרים שבשימור המבנה ובנייתו מחדש ושרידים ארכיאולוגיים שנחשפו באתר במהלך העבודות. הפרויקט מבוצע על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים.

משך הסיור בבית כנסת תפארת ישראל כ-45 דקות והוא כולל טיפוס במדרגות והליכה באתר בנייה פעיל, הכניסה לאתר מחייבת חתימה על טופס ויתור תביעה. הסיור מגיל 15 ומעלה, ברישום מוקדם באתר http://goo.gl/bFXXrW

בית רוטשילד

כיכר בתי מחסה הרובע היהודי -חמישי, 22.10, בשעות 16:00 ו-17:00.

בית רוטשילד הוא 'גורד השחקים' של הרובע היהודי. הבניין בן שתי הקומות ניצב באחת הנקודות הגבוהות ביותר ברובע ולכן משקיף על שאר הבניינים ממעל. בחזיתו מתנוסס סמל היוחסין של משפחת רוטשילד, כיוון שהיה זה הברון ויהלם קרל דה רוטשילד הידוע בשם "הברון הצדיק" שמימן את בניית הבניין במאה ה-19. בעבר שימש למגורים ואילו כיום שוכנים בו משרדי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי ובית ספר ייחודי הפעיל 364 ימים בשנה. הסיור במבנה כולל מפגש עם מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע אשר יציג את תוכניות הפיתוח של הרובע היהודי על בנייניו המעניינים ביותר.

הסיורים בבית רוטשילד פתוחים ללא רישום מוקדם, ל-30 המשתתפים הראשונים בכל סיור.