ד"ר אברהם נגוסה
ד"ר אברהם נגוסהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת העליה והקליטה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון בנושא העוני בקרב עולים קשישים, במהלכו נחשף כי שיעור העוני בקרב עולים-קשישים הוא פי שניים משיעור העניים בארץ.

יו"ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה (ליכוד), הזהיר "עולה שעבד מאז עלייתו בגיל 45 ועד גיל פרישה, לא הספיק לצבור די פנסיה שתאפשר לו לחיות בכבוד. כך עולים קשישים רבים מתקשים לרכוש תרופות, ואף נמצאים בחרפת רעב. בושה שעולים-פנסיונרים, משכילים, מחטטים בפחי האשפה כי קצבת-הזקנה והבטחת-ההכנסה כה-נמוכות".

לאור הנתונים הקשים, קרא נגוסה לממשלה להגדיל באופן משמעותי את הסיוע בשכר דירה לעולים, בעיקר לקשישים המתגוררים בגפם.

צח בן יהודה, חוקר במרכז המידע והמחקר של הכנסת ציין כי בשנת 2013 חיו בעוני בישראל 432,600 משפחות (שיעור עוני של 18.6%) ובהן 1,658,200 נפשות.

שיעור העוני של משפחות האזרחים הוותיקים עמד בשנת 2013 על 22.1%, כלומר, שיעור הגבוה משיעור העוני בקרב כלל האוכלוסייה. שיעור העוני של משפחות עולים עמד בשנת 2013 על שיעור של 18.5%. מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי באותה השנה שיעור העוני בקרב משפחות שבראשן אזרח ותיק עולה עמד על 36.6%, כלומר פי שניים משיעור העוני בקרב כלל המשפחות בישראל.

בן יהודה הדגיש כי קיימת חפיפה חלקית בין אוכלוסיית העולים לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים, כאשר תרומתם של תשלומי העברה (תשלומים וקצבאות שהמדינה מעבירה) לחילוץ מהעוני גבוהה מאוד בקרב אוכלוסיית העולים.

אלה שאינסקייה, יו"ר עמותת "מורשתנו", הוסיפה, "ישנן סיבות רבות לעוני בקרב קשישים עולים, אולם נושא הפנסיה נותר ללא מענה. אני רואה קשישים שהצליחו בחיים, משכילים שרכשו דירות בארץ, אך הם לא יכולים להמשיך ולשלם את המשכנתא".

חנה אלעזר לגסה, מהאגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, ציינה כי רוב הקשישים היוצאים ממרכז הקליטה, חיים בעוני. לדבריה, קשישים רבים לא מכירים את זכויותיהם ואת השירותים להם הם זכאים לקבל משירותי הרווחה. מרית לביא, מעמותת "כן לזקן" הזהירה מפני ניצול עולים קשישים בידי רמאים, המשכנעים אותם לרכוש מוצרים שהם אינם זקוקים להם.

ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו), טענה כי העיסוק בסטטיסטיקה מסיט את הדיון מהמהות, "ביום הזה לא צריך לדבר סטטיסטיקה, אלא על בני אדם שבמקום לחיות, מנסים לשרוד. כשם שיש שכר מינימום, על המדינה לתת פנסיה מינימום. המדינה אחראית לאנשים שעלו לישראל ותרמו לה. לפני הבחירות נתניהו רץ לערוצי העולים כדי להבטיח דברים, אך בסופו של דבר התקציב לא כולל שום בשורה".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) הוסיפה "בכל דיון אנחנו שומעים אותם סיפורים קשים, רק שהנתונים נהיים יותר ויותר חמורים. עוד לא מאוחר לשנות את התקציב".