במשכן הכנסת בירושלים השיקו היום (שלישי) את אתר הכנסת לצעירים, "120", שמכיל משחקים אינטראקטיביים המקנים לילדים הבנה של עקרונות הדמוקרטיה והדגמה מוחשית על אופי עבודת הכנסת, עבודת החקיקה, מהות תפקיד חבר הכנסת ועוד.

אתר "120" הוא ראשוני וחדשני ונבנה לאחר תהליך למידה ארוך וניסיון "לפצח" ולהעביר את עבודת הכנסת לפורמט של משחקים לבני נוער.

ככל הידוע, מדובר במשחקים בעלי עומק ותוכן בהיקף שהוא ראשון מסוגו בפרלמנטים בעולם. לצד המשחקים ניתן יהיה למצוא בקרוב יחידות תוכן מעמיקות עם אינפורמציה על פעילויות הכנסת. האתר מותאם לילדים בגילאי 9-14 ומיועד לשעות הפנאי אך גם לשימוש בבתי הספר וילווה במדריך למורים.

שלושת המשחקים הראשונים עלו עם השקת האתר:

  • משחק ח"כ - מזמין את הילדים להיות חברי כנסת ליום אחד. השחקן מעצב דמות של חברת או חבר כנסת, בוחר נושא שחבר הכנסת מבקש לקדם ומתנסה בארבע זירות פעילות מרכזיות בעבודת חברי הכנסת: המליאה, הוועדות, קשר עם הציבור ועבודה בלשכת הח"כ.
  • המירוץ לחוק - השחקן בוחר הצעת חוק ומלווה אותה דרך כל שלבי החקיקה. בין תחנה לתחנה, על מנת לקדם את החוק, הוא נדרש לנאום במליאה, לשכנע בוועדה את חברי הכנסת האחרים ועוד.
  • כנסת שקופה - משחק שמטרתו להבליט את חשיבות נושא ה"שקיפות" בעיני הכנסת. מז'אנר סגירת שטחים (דמוי xonix), שהרקע שלו הוא מבנה הכנסת. כל שטח שנחשף חושף חלק מתמונה. בכל שלב התמונה הנחשפת מייצגת אמצעי להנגשת פעילות הכנסת לציבור.

האתר פותח אחרי תהליך חשיבה ארוך עם יחידת ממשל זמין - רשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה ואנשי עמותת "סנונית", מבית האוניברסיטה העברית ירושלים, המתמחה בפיתוח מוצרי תוכן חינוכי מתוקשב למערכת החינוך ולשעות הפנאי.

מטעם הכנסת, השתתפו בתהליך היצירה אנשי מרכז המבקרים בכנסת ואתר האינטרנט של הכנסת. כמו כן, היה סיוע צמוד של הייעוץ המשפטי לכנסת לגבי הליכי החקיקה השונים וה'כלים הפרלמנטריים'.

במהלך תהליך החשיבה ויצירת המשחקים נעשה ניסיון לייצר משחקים שיאירו את נקודות הממשק בין הכנסת לציבור, יעודדו את הילדים לגלות מעורבות אזרחית ולהכשיר אותם לחיים במדינה דמוקרטית.

באירוע השקת האתר אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי נעשה "מאמץ יצירתי להנגיש את עבודת הכנסת וחברי הכנסת לילדים באמצעות משחק הביא לתוצאה מרשימה שאני גאה בה מאד. הילדים יכולים לחוקק חוק בנושא הקרוב לליבם, ולדמות, כמעט אחד לאחד, את עבודת חבר הכנסת באמצעות המשחק.

''אני מאמין שכול חידוש כזה, יש בו כדי לקרב לבבות בקרב הנוער, לערכי הדמוקרטיה הישראלית ולאופן שבו היא פועלת. כחלק מאירועי יובל למשכן הכנסת, אני גאה על עוד פרויקט מקסים ויצירתי שאנו חונכים היום", הוסיף אדלשטיין.

ראש רשות התקשוב הממשלתי יאיר פראנק אמר "יחידת ממשל זמין ועמותת סנונית עושות רבות לקירוב דור האזרחים הצעיר לפעילויות הממשלה למען האזרח. אנו יכולים לראות כי שיתוף הפעולה הפורה הניב תוצאה מרתקת ומעניינת ובעיקר תוצאה המדגימה כיצד ניתן על ידי אמצעים דיגיטליים להנגיש לבני הנוער את עבודת חברי הכנסת מחד וערכים חשובים כמו דמוקרטיה, שקיפות ואחריות, בגובה העיניים מאידך''.