משה כחלון
משה כחלוןצילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90

הועדה לביקורת המדינה דנה היום (שלישי) בדו"ח מבקר המדינה על משבר הדיור בארץ.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) פתחה את הדיון ואמרה כי "בעיית הדיור מכבידה על חלקים נרחבים באוכלוסייה, וחלום הדירה הולך ומתרחק. יש לוודא כי נלמדו הלקחים משגיאות העבר, ומסקנות מבקר המדינה חייבות להתבטא בתכניות משרדי האוצר והבינוי".

היא קראה להמשיך בפינוי דירות מגורים היכולות לשמש משפחות - מעמותות וארגונים, ביקשה ממשרדי האוצר והשיכון את היעדים לשיווק יחידות דיור בשנים 2015, 2016 ו-2017, כולל מיקומם וטווח המחירים הצפוי שלהם, והבטיחה להיות כ"זבוב טורדני" עד שהמדינה תעמוד ביעדי מלאי הדירות לשנים הקרובות.

ליאורה שמעוני, נציגת מבקר המדינה סיפרה כי בין השנים 2013-2008 חלה עליה חדה במחירי הדיור בארץ, בגלל הפער בין ההיצע לביקוש, ובנוסף חשפה כי המידע בעניין מלאי הדירות – וכמה מהן זמינות לשיווק, מפוצל בין משרדים שונים, איננו מדויק ואיננו מהימן.

שר האוצר משה כחלון השיב כי "דו"ח המבקר היה התשתית לתכנית. העיקרון שלנו היא כלכלה חופשית עם רגישות חברתית, והמדינה לא תפספסר יותר בקרקעותיה,. הורדנו את מחירי דירות כבר השבוע בעפולה בשיעור של 300 אלף ש''ח, ובשבועות הקרובים ישווקו בקרית מוצקין כאלף דירות במחיר הנמוך בכ-400 אלף ש''ח".

לדברי כחלון עד סוף השנה ישווקו כ-25 אלף דירות ובשנה הקרובה 70-80 אלף דירות, בשיעורים דומים.

יואב גלנט, שר הבינוי, הוסיף כי במשך עשור מחירי הדירות עלו, "כאשר מרגע התכנון עד הביצוע, חולפות כיום 15 שנה, כשבארה"ב התהליך נמשך רק כ-5 שנים. האוכלוסייה פה גדלה משמעותית - ואנחנו נדרש ליותר ממיליון דירות בשנים הקרובות.

''הורדנו ב-20% את מחיר הדירות לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה. יש בארץ  כ-700 דירות ריקות במשך שנים רבות, מתוכם 300 כבר אוישו ומאתיים נוספות בשלבי איכלוס, ואנו ממשיכים למפות דירות בשימוש חורג".

אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר הוסיף כי תכנית "מחיר למשתכן היא גאווה גדולה והצלחה מסחררת. עיקר עיסוקנו בהגדלת היצע הדירות, וכיום כ-97 אלף דירות נמצאות בבניה – שיא של כל הזמנים. יש מלאי מספיק של קרקעות, אך יש לאפשר עובדים זמינים לקבלנים".

לדבריו, מנהל התכנון אישר אלפי יחידות דיור כל שנה, כך שנוצר מלאי תכנוני ל-20 השנים הקרובות, אך הזהיר כי החסם העיקרי בתכנון הוא ועדות ערר, בעיקר במרכז הארץ.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) טען כי "המדינה נסוגה מניהול הקרקעות, מבניה ציבורית ותקציבית, ממעורבות בשוק המשכנתאות ומהסדרת ההשכרה", וקרא לרסן את הביקוש ולהחל בבניה ציבורית ושינוי המדיניות בעניין הדיור הציבורי.

לדברי ח"כ אילן גילאון (מרצ) "המדינה צריכה לדאוג לקורת-גג, דיור בר-השגה ודיור-מוגן", ואילו אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) האשימה כי "בנק ישראל תוחם את הבנקים תוך העלמת-עין של משרדי האוצר והשיכון לחוסר יכולתם של הצעירים. רוב האוכלוסייה לא יכולה לגייס הון עצמית. האוצר מציע לא לקנות דירה אלא לשכור עד סוף ימי חיינו".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, ציין כי "כבר בעבר הצהרנו שנוכל למכור דירה ב 600-700 אלף ש''ח - וכעת הדבר מתממש". הוא קרא להוסיף 20 עובדי בנין מסין, והבטיח כי הבאתם תביא לקיצור משך הבניה משלוש שנים – לשנה אחת בלבד.

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, הזהירה כי אנשים עם מוגבלויות אינם מסוגלים לשכור דירה מקצבת נכות של כ-2300 ש''ח, ומאידך הקיצבה איננה נחשבת בעיני הבנק כהכנסה לצרכי משכנתא. לדבריה, במיוחד קשה מצבם של העולים בעלי מוגבלויות, הממתינים כעשר שנים לדיור-ציבורי.