תמיכה פוליטית נרחבת של כארבעים ח”כים ו‑ 15 שרים. השקת שדולת ארץ ישראל בכנסת בשבוע שעבר
תמיכה פוליטית נרחבת של כארבעים ח”כים ו‑ 15 שרים. השקת שדולת ארץ ישראל בכנסת בשבוע שעברצילום: דוברות הכנסת

השדולה למען ארץ ישראל בכנסת, שכבר עברה כמה קדנציות, הייתה תמיד מוקד כוח ומנוף לחץ. אבל נראה שבקדנציה הנוכחית, ראשיה מעוניינים לקחת את הכוח הזה צעד אחד קדימה.

בהשקת השדולה בשבוע שעבר השתתפו לא רק חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, אלא גם יו"ר הכנסת, שרים וראשי רשויות, במפגן שנועד להעביר מסר ברור: יש בידינו כוח, ולא נהסס להשתמש בו.

לשדולה הנוכחית שני יושבי ראש: ח"כ יואב קיש וח"כ בצלאל סמוטריץ', ושניהם מכוונים גבוה. בשדולה חברים לא פחות מעשרה ח"כים מהליכוד, מהבית היהודי ואפילו אחד מש"ס. אליהם מצטרפים סגני שרים וח"כים מכל סיעות הקואליציה, כולל החרדיות, וגם נציגים ממפלגת האופוזיציה ישראל ביתנו.

למנף את הכוח הפוליטי

בצלאל סמוטריץ', יו"ר השדולה, מסביר ל'בשבע': "אני חושב שבמציאות הפוליטית הנוכחית יש לשדולה תפקיד חשוב, אולי הכי חשוב מבין שלוש הקדנציות שלה עד כה".

מה השוני בחשיבותה של השדולה לעומת כהונות קודמות?

"אנחנו במציאות של הקפאה קשה מאוד של בנייה ושל תכנון ביהודה ושומרון, שמייצרת נזק מדיני חמור שמאוד מחליש את הלגיטימציה שלנו ואת השייכות שלנו ליהודה ושומרון, פרט לנזק ליכולת של המתיישבים לחיות כמו שצריך. באיזשהו מקום אנחנו מאמצים את הנרטיב הערבי והבינלאומי שצריכה לקום כאן מדינה פלשתינית. גם המצב הביטחוני בעייתי, והכול נובע מאותו שורש. צה"ל לא חותר להכרעה משום שהוא חייב לשמר את הפרטנר, כי ראש הממשלה ממשיך לדבר על שתי מדינות לשני עמים".

מה המטרה שאתה מסמן לשדולה?

"ברגע שיש שדולה שיש בה קרוב ל‑40 חברי כנסת ו‑15 שרים שתומכים בה, אז מבינים שזה הכיוון של הקואליציה, והיא נמצאת כולה בשדולה. החוכמה שלנו תהיה להתנהל בצורה חכמה, ולמנף את הכוח הזה כדי להביא את הקואליציה למקום שהיא צריכה להגיע אליו. זה תהליך, אבל בסוף השדולה הזאת אמורה להיות כוח פוליטי מאוד משמעותי בקואליציה, שיאתגר את התפיסות הבעייתיות של ראש הממשלה. עכשיו השאלה היא איך עוברים מדיבורים למעשים ואיך מסמנים יעדים, ובעז"ה גם לכבוש אותם. השילוב בין יואב קיש לביני מצוין ואני בטוח שנעבוד היטב ביחד".

כאמור, ח"כ יואב קיש, כמיטב המסורת שבראשות השדולה מכהנים שניים, מחזיק גם הוא בתפקיד היו"ר, וגם הוא מסמן יעד לטווח ארוך. "אני חושב שאחד היעדים החשובים ביותר שלנו הוא מימוש מדיניות דו"ח אדמונד לוי וקבלתו - גם בחקיקה וגם כמדיניות בפועל", אומר קיש, "זה משהו שלא התקדם והגיע למיצוי, גם בנושא הסדרה, גם בחקיקה וגם בהתיישבות בשטח".

מי שנכח בשבוע שעבר בכינוס ההשקה של השדולה היה יכול לשמוע את חברי הכנסת החברים בה, ובמיוחד את שרי הליכוד וחברי הכנסת של המפלגה, מוטרדים מאוד ממדיניותו של ראש הממשלה בכל הקשור לנושא ההתיישבות. כך לדוגמה, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין הבהיר כי הוא כתושב יו"ש מאמין בשדולה שיכולה לקדם בנייה וחקיקה ותדאג לו ולשכניו.

שר התיירות יריב לוין, יו"ר השדולה בעבר, הצהיר כי "ייתכן ונידרש לפעולות לא פשוטות לטובת ההתיישבות. אני אומר לראשי הרשויות: כולנו עוברים ימים לא קלים, צריך לא להרים ידיים ולשדר לתושבים את הנחישות שיש לנו, ואני משוכנע שאנחנו בסופו של עניין נצא מחוזקים ועם תקופה של הזדמנויות. דווקא בימים האלה, חשוב להזכיר כי אנחנו צריכים להחיל את ריבונות ישראל בכל האזורים, ונגיד זאת גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ, שנממש את זכותנו על כל הארץ גם בבנייה, גם בהתיישבות וגם באופן פורמלי".

ח"כ ינון מגל הוסיף כי "צריך להגיד לראש הממשלה די. הוא מנסה לג'נגל בין אובמה והאמריקאים ולרצות את כולם, אבל הוא חייב להגיד ולהבהיר - לא תהיה מדינה פלשתינית. ראש הממשלה הוא זה שצריך להגיד את זה ולא אף אחד אחר. הכי חשוב קודם כול להתנער מהאיוולת של מדינה פלשתינית".

לחץ נגדי על נתניהו

"אין ספק", אומר לנו ח"כ קיש, "שקיימת הקפאה והיא בעיקר בנושאים התכנוניים. לצערי, היא תהיה כואבת יותר בעוד שנה או שנתיים. אנחנו חייבים היום להשמיע את קולנו כדי למנוע את הבעיה שתהיה בעוד שנה".

ואיך תצליחו לשנות את דעתו של נתניהו?

קיש: "התפקיד שלנו הוא לתת לראש הממשלה את הגב ואת הכוח לעמוד נגד כל הלחצים. אנחנו צריכים להראות לו שיש לו תמיכה חזקה בהתיישבות ובמחנה הלאומי, ולהבין שזו הדרך, ולא צריך להיכנע ובגלל לחצים ליצור מציאות שלא טובה למדינה. אני מצד שני מבין שהוא במשימה לא פשוטה, אבל אנחנו את התפקיד שלנו צריכים לעשות".

ח"כ סמוטריץ' משתמש במלים חריפות יותר כדי לענות על השאלה הזאת: "ראש הממשלה הוא אדם לחיץ. כל מי שמכיר אותו לאורך השנים אומר את זה. זו גם הסיבה שהוא נלחץ כרגע מהשמאל, ומאובמה ומהעולם. באותה מידה אנחנו צריכים להפעיל לחץ נגדי. אני משוכנע שהלחץ הזה יוכל להחזיר את ראש הממשלה ברצון או באונס אל המקום שבו הוא צריך להיות".

"היו כאן בחירות", הוא מוסיף, "והתוצאה שלהן הייתה חד-משמעית. המנדט החד-משמעי שכולנו קיבלנו הוא להקמת ממשלה יהודית, ציונית, לאומית וימנית שתפתח את ההתיישבות, שתתנגד למדינה פלשתינית. ראש הממשלה יודע מצוין שאם לא היה שובר דרסטית ימינה לפני הבחירות, כולל ההתנגדות למדינה פלשתינית, הוא לא היה ראש הממשלה היום. זה המנדט שקיבלנו ואותו אנחנו חייבים ליישם. כל דבר אחר שנעשה יהיה מעילה באמון הבוחרים".

"פוליטיקה", הוא מסכם, "זה משחק של כוח, אבל אי אפשר להפעיל כוח בלי הצדקה. אז לנו יש את כל ההצדקה הערכית והמוסרית והפוליטית והדמוקרטית להשתמש בכוח הגדול שיש לנו, כדי לוודא שהקואליציה הזאת אכן חוזרת לדרך המלך ומממשת את המנדט שקיבלה מהציבור".

בכינוס השדולה היו מי שאמרו שהיא צריכה הפעם לפעול בצורה שונה מבעבר. בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים, טען כי "במקום להקים בכל כנסת מחדש שדולה, צריך שהשדולה תהפוך למטה מאבק למען בנייה ביו"ש, כי אצלנו לא בונים כבר שש שנים. אני אומר לח"כים: לא בונים - לא מצביעים. ח"כים צריכים להיעדר מהצבעות, במקום רק לדבר ולדרוש. ראש הממשלה מכיר את השיח הזה, הוא מתנהל ככה כבר שש שנים. צריך לשנות את השם למטה המאבק ובאמת להתחיל לפעול למען יו"ש".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, הוסיף כי "הכי קל לכולנו להיות כאן ולדבר, להיות נחמדים לכולם וגם לנתניהו, אבל צריך להיות נכונים גם להילחם, כי מורחים אותנו ואנחנו לא מקבלים מענה. אנחנו לא נגד ראש הממשלה, אבל כועסים עליו שהוא לא מתקן את מה שהשמאל עשה פה באוסלו. אנחנו צריכים לדרוש שדו"ח לוי ייושם. לא צריך לדרוש בניית יישובים חדשים, אלא בנייה ופיתוח של יישובים קיימים. בכל מקרה, צריך לדרוש בטוב או ברע ולא לפחד".

ח"כ קיש מספר כי במעט הזמן שהשדולה פעילה, היא כבר הספיקה להגיש הצעת חוק הקוראת ליישם את חוק התכנון והבנייה של מדינת ישראל ביהודה ושומרון. "זה יכול להוביל להקלות שנחוצות להתיישבות, ולעזור לה לגדול גם בלי תוכניות מתאר גדולות וכבדות. אני חושב שזה משהו שאין בו שום בעיה. יש בחוק כזה אמירה מדינית אבל הוא לא פוגע בחוק הבינלאומי, ולכן אני מקווה מאוד שנצליח לקדם אותו".

בלי לפגוע בפריפריה

כבר השבוע עמדה לפתחם של חברי השדולה סוגיה לא פשוטה. בניגוד לדרישת סיעת הבית היהודי, החליטו ראשי סיעות הקואליציה שלא לכלול ברשימת היישובים הזכאים להטבות מס את יישובי יהודה ושומרון, ולצרף לרשימה רק את היישוב היהודי בחברון. באורח פלא הסכים גם השר נפתלי בנט לתמוך במתווה המדובר, שהוצע על ידי יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ובניגוד לדעתו של חבר סיעתו, ח"כ בצלאל סמוטריץ'.

סמוטריץ' אף בחן מי מחוץ להתיישבות יזכו להטבות, ומי הוצאו מהמפה. מתברר שכל יישובי קו העימות בצפון ועוד שורה של יישובים המצויים קרוב מאוד לגבול הדרומי בטווח הרקטות, מצויים בחוץ. מי בפנים? כמה קיבוצים, מושבים ויישובים שלא סובלים מקשיים כלכליים, כמו אמירים, בוסתן הגליל ודגניה, ולצדם גם יישוב בלתי חוקי של הבדואים בדרום. אגב, ההסבר לתמיכה של בנט היה שהובטח לו כי יתקיים דיון נפרד בשאלה כיצד להעניק הטבות ליישובים מיו"ש שנותרו בחוץ.

שני יושבי הראש של השדולה לא מתכוונים לוותר בנושא הזה. קיש מתכוון להביא ליישום ההבטחה המדוברת: "אנחנו עובדים על כך שיהיה תקציב נפרד שיכניס גם את היישובים מיו"ש, שבפירוש הם בקו העימות גם אם הם לא על הגבול, ונכון לתת להם את ההקלות".

סמוטריץ' מדגיש כי המאבק בנושא הזה עוד ארוך. "ביקשנו שיוסיפו כסף בנוסף לקיים, כדי לא לפגוע באף אחד, אבל גם לא להפלות את מתיישבי יהודה ושומרון לרעה. אחת המשימות של השדולה תהיה לתקן את העוול הזה". הוא מוסיף כי "יכול להיות שלא נצליח בגלגול הזה, והמפה הזאת תעבור כמו שהיא, כי אנחנו לא רוצים לתקוע את הפריפריה. אנחנו לא אומרים שאם לא מכניסים את יו"ש נטרפד את הכול. אני חושב שאנחנו כבית יהודי צריכים לעמוד על זה, והשדולה תפעל ברוח זו כדי לתקן את המעוות".