הנשיא ריבלין, בטקס האזכרה
הנשיא ריבלין, בטקס האזכרהצילום: לע"מ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נשא דברים והניח זר היום (שלישי) בטקס האזכרה הממלכתי לנשיאה הראשון של מדינת ישראל, חיים ויצמן ז"ל במלאת 63 שנים לפטירתו.

הטקס, אשר נערך באחוזת ויצמן ברחובות, התקיים במעמד הגברת ראומה ויצמן ומשפחת ויצמן, סגן יושב ראש הכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, ונשיא מכון ויצמן למדע פרופ' דניאל זייפמן.

הנשיא דיבר על ייחודו של חיים ויצמן ז"ל, כאיש מדע וציונות, מדען פורץ דרך ובה בעת, מנהיג לאומי מרחיק ראות ואמר: "עשרות שנים לפני שהפכה מדינת ישראל למעצמה טכנולוגית - הניצבת היום בחזית המדע הבין חיים וייצמן שעתידה הכלכלי וחוסנה החברתי והביטחוני של המדינה טמון ביכולתה לממש את הפוטנציאל המדעי טכנולוגי שלה".

ריבלין הדגיש את יכולתו של ויצמן לגייס את כל כישוריו וקשריו לטובת המפעל הציוני, ואמר: "הוא לא עשה לביתו. הוא עשה לביתנו. בית לאומי לעם היהודי. הקשרים הטובים, קסמו האישי של ויצמן, כישוריו הדיפלומטיים ויכולת הנאום והשכנוע שלו הביאו לכך שהבריטים העניקו בשנת 1917 את הצהרת בלפור".

הנשיא התייחס בדבריו לגל הטרור הנוכחי ואמר : "בשבועות האחרונים אנו עדים לאירועים קשים וכואבים, שוב אנו נאבקים בטרור אסלאמי צמא דם שמנסה לערער ולפגוע בביטחון אזרחינו. את זאת לא נתיר ולא נסבול".

הוא התייחס גם לחרם האקדמי וציין כי "גם בחזית המדעית אנו מתמודדים עם חרמות בגלוי ובהסתר. המאבק בחרמות מדעיים איננו רק מאבקה של מדינת ישראל. ראוי שיהיה זה מאבק של הקהילה הבינלאומית כולה, החרם מנוגד לכול היגיון מדעי".

"קריטריונים אקדמאים אסור שיכללו ואינם כוללים דת מוצא או לאום. המדע חייב להישאר חופשי. המדע חייב לגבור על החרמות, להישאר מקום שבו נפגשים כושר ההמצאה והחדשנות. מקום בו שולטים היצירה והמחשבה החופשית. הרחק מההסתה האלימות, השטנה והשנאה" סיכם הנשיא.