לא שולף פתרונות בלי לבדוק. השר לוין
לא שולף פתרונות בלי לבדוק. השר לויןצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

אחד הנואמים בכנס השלום של העיתון 'הארץ' צפוי להיות שר התיירות, השר יריב לוין, עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7 אודות תוכן נאומו הצפוי ולגבי עצם ההשתתפות בכנס השמאל. זאת לאור ניסיון העבר, כאשר בכנס קודם של 'הארץ' התבררה מעורבותה המשמעותית של הקרן החדשה, עובדה שהובילה לסדרת ביטולים של נאומים מהימין.

"אני לא מרגיש נוח להיות בצילה של הקרן החדשה בשום מקום, אבל הפעם מאחר ומדובר באירוע שבו הרבה מאוד גופים נותנים חסות חשבתי שנכון יהיה לבוא, להופיע ולומר את האמת שאני מאמין בה. במידה רבה אולי אם הגורמים האלה נותנים להם במה זו הזדמנות שצריך לנצל".

לאחר הבהרה זו נשאל השר לוין מה יוכל הימין להציע בכנס שלום מסוג זה לאחר שהוא מותקף מכל עבר על קיפאון מדיני בו הוא נוקט, קיפאון ששולח את אבו מאזן למאבק דיפלומטי נגד ישראל ואת הרחוב הפלשתיני לביצוע פיגועים. לוין מוסיף על השאלות הללו את השאלה 'מה לכם ולשלום' שגם היא צפויה להישמע בכנס והוא משיב:

"בגלל זה אנחנו מגיעים לשם. השאיפה לשלום והרצון לשלום אינם רק נחלת השמאל בלבד אלא נחלת הציבור ודרכנו היא היחידה שתוכל להוביל ליעד הזה ואת זה אסביר שם.

''אני חושב שכל בר דעת מבין שהסיבה לכך שאנחנו חווים טרור והסיבה שבגללה אין שלום היא לא ההתיישבות ולא מלחמת ששת הימים, אלא הסירוב הערבי להשלים עם זכות קיומנו כמדינה יהודית במרחב הזה. הם גם לא השלימו עם קיומנו לא רק כמדינה אלא כיהודים בכלל הרבה לפני קום המדינה".

"את האשליה שמנסה השמאל לטעת שכאילו שינוי עמדה במדיניות הממשלה ופינוי ישובים יביאו לעתיד טוב יותר, את האשליה הזו חשוב לנפץ. המציאות הפוכה. הדרך היחידה מאז ראשית הציונות לבסס אחיזה וביטחון של יהודים בארץ ישראל הייתה בנייה והתיישבות", אומר לוין.

ומה באשר לטענות הפלשתיניות על כך שדווקא בנייה והתיישבות הן שמובילות אותם למעשי הטרור והזעם. לוין מעיר בפתח תשובתו כי "קשה מאוד להקשיב לפרטנר כי אני לא רואה שיש פרטנר לשיח אמיתי". מעבר לכך הוא מוסיף כי "הפלשתינים אומרים בצורה ברורה, גם בערבית וגם בשפות אחרות, שהם לא מוכנים לקבל את עצם קיומנו כאן. הם שואפים להוציא אותנו עד אחרון היהודים מכל רחבי ארץ ישראל.

''אלה מהם שמדברים על תהליך מדיני אומרים שהם רואים את הכל כשלב בדרך למחיקת מדינת ישראל מהמפה. חלקם לא רוצים שלבים אלא אבחת חרב אחת. הבעיה היא שם. ההתיישבות היא לא הבעיה אלא הפתרון. כשהם יבינו שאנחנו כאן כדי להישאר זה ייצור בסיס ראשוני להידברות ויצירת מציאות אחרת".

לטעמו של השר לוין אין מקום טוב יותר לפרוס משנה מסוג זה מאשר בפני "אלה שעסוקים כבר עשרות שנים בנטיעת אשליות שהביאו עלינו טרור ופגיעה בביטחון אזרחי ישראל ופגיעה במעמדה הבינלאומי של ישראל. גם בעולם לא מבינים את המדיניות שלנו ואת העמידה שלנו על זכויותינו ולא מבינים את הקשר ההדוק שלנו לארץ ישראל והגיע הזמן להציב את המראה דווקא מול אותם אנשים".

ומה לגבי החזון של מפלגתו הליכוד? השר לוין משיב ואומר כי "הניסיון לחשוב שניתן לייצר פתרון יש מאין בין רגע הוא ניסיון חסר שחר. כבר מראשית הציונות אנחנו במאבק. אני מציע שנכיר בכך שנידרש להמשיך במאבק הזה לפחות בעתיד הקרוב. במאבק הזה ידינו על העליונה

''ישראל חזקה עצמתית ומתפתחת והחזון שלי הוא חיזוק המדינה וההתיישבות, המשך בנייה וקידמה טכנולוגית ואיכות חיים לאזרחי ישראל והמשך הבנה ונכונות להיאבק עד שהאויב בצד השני יבין שבכוח הזרוע הוא לא יכניע אותנו. זה תהליך שלוקח זמן ולא מתרחש בין רגע וככל שנשכיל להבין ולשדר כלפי חוץ שאין כאן פתרונות קסם ואנחנו זונחים את ההנחה שאם רק נשביע את האריה הרעב הזה הוא יירגע לתמיד, בצורה הזו גם בצד השני ילכו ויבינו שבדרך הטרור והאלימות הם לא יגיעו לשום מקום. כשהם יגיעו לדבר מתוך הבנה כזו אני מניח שנגיע לתוצאות".

השר לוין נשאל אם כשר תיירות הנפגש עם דיפלומטים ופוליטיקאים מהעולם הוא סבור שיש אוזן קשבת לתפיסה אותה הוא מציג, ולדבריו התשובה בהחלט חיובית. "ישנם רבים מאוד בעולם שמוכנים להקשיב לזה ומבינים את הדבר. צריך לעשות הפרדה בין המדיניות הפומבית של המדינות לבין הדברים שנאמרים בפגישות.

''לצערינו הרב בגלל שורה של דברים כמו עליית האיסלאם באירופה והתחזקות הכוח הכלכלי של חלק ממדינות ערב הרבה מדינות מנהלות מדיניות שהן עצמן מודות שהיא מנותקת מהמציאות וכאשר נפגשים עם אנשים ברמה האישית מתברר שיש הרבה יותר הבנה להתמודדות שלנו ולבעיות שלנו".

לזאת הוא מוסיף ואומר כי לטעמו החסר הגדול הוא ב"הבנת הזכות הבסיסית שלנו על הארץ הזו. קשה לנהל מדיניות הסברה שמתבססת על צורכי ביטחון. המדיניות צריכה להישען על זכותנו על הארץ וכך יכולותינו לשכנע תהיינה טובות יותר. צריך לקחת בחשבון שאחרי שנים של מדיניות לא עקבית, אחרי שנים רבות שלא הזכירו את זכותנו על הארץ, אחרי מעשים שגויים שנעשו כמו ההתנתקות ואוסלו, מעשים ששידרו שאנחנו כביכול מקבלים את הטענות של הצד השני לוקח זמן כדי לחולל שינוי ומהפך בתפיסה".

"אם היינו מפגינים חזית אחידה זה היה משפר מיידית את יכולות ההסברה שלנו. הפלשתינים שמשדרים בקול אחד מצליחים לשכנע בגלל אחדות המסרים. יש לנו בתחום הזה אתגר גדול", חותם השר לוין.