אוושויץ שואה מחנה ריכוז
אוושויץ שואה מחנה ריכוזThinkstock

הרפורמות בחינוך כוללות בין השאר את הוצאתם של לימודי השואה בתיכונים ממסגרת החובה למסגרת הבחירה של מערכות החינוך השונות, וההחלטה הזו מעוררת פולמוס, שלא לומר ביקורת של ממש.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת דורית טפרברג, מנהלת המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, לסוגיה ומתארת את הצמא של בני הדור הצעיר ללמוד עוד ועוד אודות השואה ואת המאמצים של המערכת לייצר מסגרות לימוד אטרקטיביות שיתנו מענה לצימאון הזה.

"מורים מנסים להתמודד עם נושא השואה מזוויות שונות. מרחק השנים הוא מרחק שמשנה את הגישה לנושא. התחושה שלנו כמי שמכשיר את מורי העתיד להוראת השואה, היא שבני הנוער מעוניינים להתחבר לסיפור דרך הסיפורים המשפחתיים ורוצים ללמוד ולדעת עוד. מזה שנתיים מופק חידון השואה ותלמידי תיכון מצטרפים מיוזמתם ללא הכרח של למידה ממערכת החינוך, והם מביעים רצון רב לדעת לשמוע וללמוד. נראה לי שכרגע הנטייה היא לצורך להתחבר לרצון הזה שלהם להבין, לתחושה הרגשית של התלמידים שרוצים להתחבר לסיפור עצמו ולהקשר האישי שלהם למקצוע לימוד השואה".

טפרברג נשאלה אם ייתכן שכמו במקצועות לימודיים נוספים נכון יותר לנתק בין המקצוע לחובות לימודיות רגילים כדוגמת מבחנים, עבודות, מאמרים ומטלות ההופכים את הנושא לדחוי בעיני התלמידים. טפרברג אינה שוללת את העיקרון שבבסיס השאלה והיא מוסיפה כי היא "סומכת על מערכת החינוך והעומדים בראשה שיקדישו חשיבה לנושא הזה. אין ספק שלמידה משמעותית היא חשובה ויש לה משקל רב יותר מאשר למידה רק לצורך בחינה או התעודה. אני בהחלט מקווה שהכיוון יהיה כזה, שהלמידה תהיה איכותית ומשמעותית והתלמידים ייקחו איתם צידה לדרך לעתיד שלהם".

עם זאת היא מוסיפה כי אין לזלזל בחשיבות רכישת הידע ולא רק חשיבות הקשר הרגשי אל החומר הנלמד. "אנחנו מתרחקים מהסיפורים הללו. אנחנו שומעים סיפורי בדיה וצריך לדעת מה היה. אינני יודעת אם אפשר למצוא לזה תחליף מלמידה איכותית ומשמעותית בתוך מערכת החינוך".

"מובן שצריך לחשוב גם על כל הדברים שמסביב כמו מסע לפולין ופעילויות חברתיות ואחרות עם ניצולי שואה, שצריך לנצל כל רגע שהם איתנו. לחמ"ד יש פרויקט מצוין 'חמ"ד ועד' שהוא חיבור של תלמידי תיכון לניצולים, יש לזה ערך רב בעיקר למי שאין במשפחתו ניצולים".

לתפיסתה של טפרברג כל מורה, גם למקצועות אחרים לחלוטין, צריך להכיר את החומר הנוגע להיסטוריה של השואה ולדעת כיצד נכון להתמודד עם הנושא בימים המיוחדים שהוקדשו לו במערכת החינוך. "זה נושא חשוב שמסיר מחיצות בין אוכלוסיות שונות בחברה שלנו. נושא מעצים שצריך לחשוב כיצד להכניס אותו למערכת החינוך בצורה הנכונה ביותר".

בדבריה התייחסה גם למשאל שהתקיים באחרונה בקרב תלמידי תיכון שלא ידעו להשיב לשאלות טריוויאליות בנושא השואה כ'מי כתב את מיין קמפף' או 'מי כתב את יומנה של אנה פרנק'. לדבריה "חוסר הידע הזה צריך לעורר מחשבה אצל מחנכים. אנחנו פועלים לשם כך להכשרת פרחי ההוראה כדי שכל מורה יוכל להעצים את תלמידיו בנושא הזה כדי שתלמידי תיכון לא יעזבו את  המערכת בחוסר ידע ובחוסר חיבור אישי לנושא הזה".