מצבות מנותצות. ארכיון
מצבות מנותצות. ארכיוןצילום: רוטרס

במבצע מיוחד שאורגן על ידי הקהילה היהודית בפולין פורק חלק מחומת בית הספר העירוני בעיר אולקוש לאחר שנמצאו בה עשרות מצבות יהודיות.

העיר אולקוש פורסמה בעיקר בעקבות ארוע התעללות קולקטיבי שערכו הנאצים ימ"ש ביהודי העיר בקיץ ת"ש ותועד בתמונות. היה זה לאחר שנרצח בעיר שוטר גרמני, כנראה בידי אנשי המחתרת הפולנית, בעקבות האירוע נכנסו לעיר פלוגות עונשין גרמניות, היהודים רוכזו במגרש במרכז העיר והושכבו על האדמה כשפניהם שקועות בבוץ, והגרמנים דרכו עליהם במגפיהם המסומרים והצליפו בהם והתעללו באחרים.

לאחר יום של עינויים שוחררו היהודים לבתיהם מוכים ופצועים. מתוך יותר מ־ 2,500 יהודים שגרו באולקוש ערב השואה שרדו עם סיומה רק כ- 150 נפש.

לאחר השואה חזרו כמה ניצולים לעיר, ומצאו את בתיהם תפוסים בידי פולנים. הניצולים התארגנו, שכרו דירת מגורים והקימו ועד. ואולם לאחר שאשה יהודיה שחזרה לבית הוריה בחיפוש אחר שרירי העבר נרצחה בידי פולנים, מיהרו כל היהודים לעזוב את אולקוש.

בסוף שנות ה- 80 עוד נותרו בבית העלמין היהודי העתיק ברחוב קלינינה, שריד מן המאה ה-17 מצבות, ועוד כ- 300 מצבות נשתמרו בבית-הקברות היהודי החדש ברחוב אל-ביאנה.

כאמור, המצבות שנמצאו בחומת בית הספר הועברו לבית הקברות היהודי, אך עקב מספרן הרב של המצבות מדובר רק בשלב ראשון, וכעת דרושים משאבים בכדי לפרק את שאר החומה ולהעביר את כל המצבות למקומן הראוי להם.