נתניהו ואובמה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שני, שעון ישראל) עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הלבן בוושינגטון. 

הנשיא אובמה הבהיר בפתח הפגישה שביטחון ישראל בראש מעייניו. "חלק נרחב מהדיון שלנו יעסוק בנושאי הביטחון הדחופים ששנינו מתמודדים איתם. ביטחון של ישראל נמצא במקום גבוה בסדרי העדיפויות של מדיניות החוץ שלי, וזה בא לידי ביטוי לא רק במלים – אלא גם במעשים".

"יש לנו שיתוף פעולה צבאי ומודיעיני קרוב יותר מכל הממשלים והממשלות שהיו בהיסטוריה. הסיוע הצבאי שאנו מספקים, הוא לא רק חלק חשוב מהמחויבות שלנו לביטחונה של מדינת ישראל, אלא גם חלק חשוב של תשתית ביטחונית שלנו במזרח התיכון".

אובמה ציין כי חלק נרחב מהפגישה יוקדש לנושא המדיני. "אנחנו רוצים להיות ברורים ולהגיע להבנות שבאופן פוטנציאלי אפשר לנהל משא ומתן".

הוא הזכיר גם את נושא הגרעין האיראני ויישום ההסכם שנחתם עם טהרן וטען כי "זה לא סוד שראש הממשלה ויש לי חילוקי דעות חזקים בעניין, אבל אין מחלוקת במהות – שאיראן לא תגיע לנשק גרעיני. אנחנו נמצא את המכנה המשותף שלנו בנושא".

הנשיא אובמה התייחס לגל הטרור וגינה באופן נחרץ את מה שהגדיר "האלימות הפלסטינית הקשה ביותר נגד אזרחים ישראלים חפים מפשע".

"לישראל יש לא רק זכות, אלא חובה להגן על עצמה. אדון עם ראש הממשלה על רעיונות כיצד להוריד את המתיחות בין ישראל והפלסטינים ולנסות לעלות על דרך השלום".

ראש הממשלה פתח בדברי תודה לנשיא האמריקני על הידידות בין העמים, אולי אות לניסיון לחמם מעט את הקשרים בין האישים. "אני רוצה להודות לך על המפגש הזה, שיחזק את הידידות שלנו, את הברית המשותפת שלנו, הערכים המשותפים והאינטרסים הזהים. הכל נובע משותפות גורל".

נתניהו הבהיר כי "אנחנו רואים את חוסר היציבות והביטחון במזרח התיכון, וזו הזדמנות טובה מאוד עבורנו לעבוד ביחד. לראות כיצד אנו מגנים על עצמנו מפני הטרור האכזר".

ראש הממשלה השאיר צוהר פתוח לשיחות עם הפלסטינים והבהיר, "לא ויתרנו על תקוותנו לשלום, ולעולם לא נוותר עליה. נותרתי מחוייב לחזון שתי המדינות לשני עמים – מדינה יהודית, ולצידה מדינה פלסטינים מפורזת שמכירה בה".

"אני לא חושב שמישהו צריך לפקפק בנחישותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור והרס, אבל גם אין אדם שיכול לפקפק בנכונותה של ישראל לעשות שלום עם כל שכנותיה, אלו שבאמת מעוניינות בכך", הבהיר נתניהו.

הוא אמר כי הוא מצפה לדון עם הנשיא בדרכים המעשיות להוריד את המתיחות ולנוע לעבר השלום.

נתניהו שב והודה לאובמה אך גם רמז רמיזה עבה לגבי הסיוע הביטחוני המוגדל לישראל. "אני רוצה להודות לך על המחויבות שלך לחיזוק ביטחונה של ישראל ומזכיר את ההבנות שאנו דנים בהן בחודשים האחרונים בנושא הזה".

"על כתפיה של ישראל מוטל נטל בטחוני עצום לאורך השנים, והתמודדנו איתו בסיועה הנדיב של ארצות הברית. אני רוצה להביע את ההערכה שלי אליך, ההערכה של עם ישראל אליך, על המאמצים שלך בעניין זה בשנים של שירות משותף שלנו, ועיסוק שלך בעניין גם בימים אלה".