מחלוקות קואליציוניות. כחלון
מחלוקות קואליציוניות. כחלוןצילום: הדס פרוש. פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ אייכלר התכנסה לדיון בעקבות פניות רבות של אזרחים שהתלוננו על תאגידי המים ועל חשבונות מנופחים.

תלונות רבות הצביעו על כך שאזרחים רבים הזכאים להנחה אינם מקבלים אותה בפועל. תאגידי המים טוענים שאין להם סמכות להעניק הנחות לנזקקים.

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי הגיע הזמן להקים ועדת חריגים בכל תאגיד מים, כדי לעזור לנזקקים שלא יכולים לעמוד בתשלום המים, גם אם אינם נכים או קשישים. "כנראה שברגע שעוברים לתאגיד נוצרת נזילה והמחיר  עולה ב40%. לכך יש להוסיף את העלות הגבוהה של עורכי הדין  שנשכרים לצרכי גביה על ידי התאגידים ואזרחים נאלצים לשלם להם הוצאות אגרסיביות.  מטרת החוק להקמת התאגידים הייתה להבטיח רמת שירות ואמינות  אחרי שהעיריות הזניחו את התשתיות אבל בפועל התוצאה שונה.

לדבריו "מתברר שהאוצר הקציב 70 מליון שקלים להנחות לקשישים ונכים, ורק 20 מליון שולמו בפועל. אין מנוס מלתקן את החוק ולהעניק את ההנחה לנזקקים החל מקוב המים הראשון ולהקים ועדות חריגים בכל תאגיד מים".

ח"כ איציק שמולי הבהיר כי חשבון המים זה אחד משלושת הנושאים שחברי הכנסת מקבלים הכי הרבה פניות מהציבור עליו. "היה היגיון בהקמת התאגידים, אבל כשמסתכלים על המחיר של הקמת התאגידים אז מתחדדת השאלה האם יש עדיין צורך בקיומם של התאגידים, קל וחומר בכל כך הרבה תאגידים. המחיר הוא שערורייה בפני עצמה, תסתכלו על השירות של התאגידים. הוא אטום ואין לו שום רגישות כלפי הצרכנים.  זה שיכלו לתת הטבות של 70 מיליון ₪ וניצלו מזה רק 20, זו בושה גדולה.התאגידים צריכים לעמוד במכסות גבייה  כל מנהל תאגיד הוא שריף מקומי, בדיון אמרו לנו מנהלי תאגידים שהם ינתקו כי הם רוצים לחנך את הציבור שצריך לשלם. אנחנו מדברים על מים לא על קוויאר.

ח"כ לנדבר הציעה  להחזיר את האחריות לעיריות. "לפני מספר שנים העברנו תעריפים סוציאליים בחשמל וצריך לעשות אותו הדבר בעניין המים. צריך להגדיר באופן ברור מי האוכלוסייה שזכאית להנחה ואיך אותה אוכלוסייה תדע שהיא זכאית לכך. צריך שהם יקבלו את ההנחה באופן אוטומטי בלי בירוקרטיה".

 יו"ר איגוד תאגידי המים בישראל אמר כי  מחירי המים עלו בין היתר בגלל סיבסוד החקלאות. "תעריף המים מורכב משני תעריפים, מקורות מקבלת מהתעריף השני 50 אחוז. למה צריך בכלל שני תעריפים? צריך לבטל את התעריף השני".

"המדינה אמרה שלא יכול להיות שאזורים בהם עלות ההפקה נמוכה יותר התושבים ישלמו פחות כי צריך להיות מחיר שווה, לכן היא לקחה מס, ובמקום להקצות אותו לרשות המים, היא החזירה את הסכום הזה לקופת האוצר. לא יכול להיות שעל ארנונה מקבלים 80% הנחה אבל על מים שזה הדבר הכי בסיסי לא מקבלים כלום.

 רפרנטית מים במשרד האוצר אמרה כי "לצערנו המנגנון של ההנחות לא מנוצל  בגלל המבנה של ההנחה שהרבה זכאים לא מנצלים את מלוא ההנחה. אנחנו מתנגדים להקמת ועדת חריגים, כי כל הנחה שניתנת מתגלגלת על שאר אזרחי מדינת ישראל".

ח"כ אייכלר הגיב שהוא מצפה משר אוצר חברתי השר כחלון שיתמוך בהנחות לנזקקים, "כל זמן שצרכני המים משלמים לחקלאים חצי מליארד שקל בשנה, כאשר מחירי המים ירדו וסבסוד החקלאות תיעשה על ידי מקורות, תוכלו לטעון שההנחות יגרמו לייקור המים. בינתיים המים יקרים בגלל סבסוד החקלאים והבזבוזים בתאגידים.

עומר ורדי, איש הרשות הממשלתית למים וביוב, טען כי  יש הסדרה שמקודמת בימים אלו ממש. הרשות שמה לה למטרה עיקרית לשפר את נושא הגביה. אנחנו קובעים כללים שתהיה אחידות ומידתיות, עד תחילת 2016 נסיים את הכללים, שיהיו אחידים על כל התאגידים. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. ההליך של ניתוק צרכן הוא "שבעה מדורי גהינום" שצריך לעבור לפני שמנתקים צרכן מהמים. הליך הניתוק היום למעשה כמעט ולא קיים.

הוועדה החליטה לפנות לשר האוצר להעניק הנחות לזכאים, החל מקוב המים הראשון. כמו כן להקים ועדות הנחה לנזקקים, כמו שהיה בעיריות שטיפלו במים.