רבני אירופה נגד "אורתודוקסיה פתוחה"

ועידת רבני אירופה המתכנסת באתונה קיבלה הערב (רביעי) החלטה נגד מה שמכונה "האורתודוקסיה הפתוחה" שפועלת בעיקר בארצות הברית.

לשון ההודעה:

ועידת רבני אירופה מאגדת בשורותיה רבנים שהוסמכו על פי ההלכה, ומנהיגים את קהילותיהם על פי מסורת הדורות כנתינתה ומסירתה בסיני וכפי שמועברת לנו ע"י גדולי ופוסקי הדור זצוק"ל ושליט"א.

כמאז יסודה הועידה תקבל לשורותיה רק רבנים שעונים לעקרונות היהדות וההלכה המוזכרים בזה ולא תקבל כל יוזמות חדשות שאינן ברוח ההלכה, והמסורת ברוח ישראל סבא,

הועידה רואה בצער רב את הסטיות מיסודי הדת המגיעות מכיוונה של התנועה הנקראת "האורתודוקסיה הפתוחה" ומצהירה בזאת שאלו הפועלים ברוח זו בוגרי מוסדות התנועה הנ"ל, מהמוסד הקרוי חובבי תורה ודומיו, לא יוכרו על ידינו כרבנים על כל המשתמע מכך.

כזכור, המשבר בין הרבנות הראשית ל"אורתודוקסיה הפתוחה" החל כאשר הודיעה הרבנות כי בעקבות תלונות שהגיעו אליה הוקפאה עדותו של הרב האמריקאי אבי וייס בנוגע ליהדות בני קהילתו, ונפתח תהליך בירור בעניינו. הפרשה עוררה הדים רחבים, כאשר רבנים ואישי ציבור רבים בישראל וארה"ב עמדו לצידו של הרב וייס, הצביעו על ההשלכות הרחבות של סוגיה זו, וביקשו מהרבנות הראשית כי תחזור בה. 

עו"ד אסף בנמלך שייצג את הרב אבי וייס ציין כי "יש לראות בהחלטת הרבנות הראשית הכרה במפעלי חייו של הרב וייס בישיבת חובבי תורה ובישיבת מהר"ת ובדרכה של האורתודוקסיה הפתוחה בארצות הברית המתמודדים עם אתגרי דורנו בתוך גדרי ההלכה".

מהרב וייס נמסר אז "אני אסיר תודה על תיקון העוול ועל כל התמיכה שקיבלתי מרחבי העולם. זהו רק צעד ראשון, מכיוון שמעולם לא ראיתי בכך סוגיה פרסונאלית. לא אשקוט עד אשר כל הרבנים הנמנים על התאחדויות ה- RCA וה- IRF יוכרו באופן פורמאלי. אני מבקש מאת הרבנות הראשית להרהר בדרכים בהם היא תוכל לסייע לנו להגיע לכבוד הדדי, הכרה וקבלה של כל יהודי התפוצות".