יאיר דאלל והעוד
יאיר דאלל והעודצילום: אייל טל

פסטיבל כלי הפריטה המפורסם "העוד", יפתח הערב (חמישי) בירושלים.

כלי הפריטה הזה, מכלי הנגינה הקדומים ביותר, שמקורו בארצות ערב, שבה משמעות המילה "עוד" היא "מקל", ליווה שנים רבות את מסורת הנגינה היהודית.

לא בכדי, יפתח הפסטיבל, ביצירה ישראלית מקורית הנשענת על טקסטים מהמקורות. מופע הפתיחה, יהיה של פרץ אליהו, שהלחין יצירה מרתקת בהשראת שיר השירים. לצד אלו יוצרים מרתקים מסצנת המוסיקה היוונית ובהם בבכורה בישראל הזמר היווני פנדליס ט'אלאסינוס.

לפסטיבל יש גם שליחות בסצנת המוסיקה המקומית, ובמסגרת זו יחשפו לראשונה אלבומים חדשים של יוצרים ישראלים: נגן כלי ההקשה זוהר פרסקו, הגיטריסט אליהו דגמי והזמרת-יוצרת הדס פל ירדן. השנה גם יוענק לראשונה פרס סולטניק למוסיקת עולם בירושלים, כשהזוכה הראשון בפרס הוא יאיר דלאל, יוצר ישראלי חשוב ומשפיע, שמציין עשרים שנה לצאת אלבומו החשוב 'עלעול'.

מה בפסטיבל:

המלחין ונגן הטאר פרץ אליהו יפתח את הפסטיבל בבכורה עולמית ליצירתו "יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ כִּי-טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן". המופע נולד בהשראת שיר השירים ויציג קטעי שירה ומעברים אינסטרומנטליים הנעים בין המודרני לעתיק.

מופע הסיום של פסטיבל העוד הבינלאומי י-ם, בהפקת בית הקונפדרציה ובניהולו האמנותי של אפי בניה, יהיה של הזמר-יוצר היווני הידוע פנדליס ט'אלאסינוס בביקור בכורה בארץ.

ט'אלאסינוס, הוא אחד מהיוצרים החשובים והפופולאריים ביוון היום. עד היום הקליט חמישה עשר אלבומי סולו והשתתף בהקלטות של אמנים בעלי שם ביוון. אחד משיריו הידועים, "רפסודה", אף זכה לביצוע מקומי של שלומי שבת ויהודה פוליקר. בארץ יבצע עם נגניו את שיריו האהובים המשלבים אלמנטים משירים יווניים עממיים ומסורתיים ומציגים גם השפעות ממוסיקה המופע "קול העוּד- הכול עוּד" יוקדש לפריד אלאטרש, מי שכונה מלך העוד והיה מגדולי הזמרים והמלחינים של המוסיקה הערבית במאה העשרים, ויציין במלאת 40 למותו.

עוד בפסטיבל: "שירת הלב"– מופע של הזמר והמוסיקאי עופר כלף ובו יבצע מלחניו המקוריים לשירים של רבי שמואל הנגיד ומשוררים עבריים מהעת החדשה כיהודה עמיחי, דוד אבידן, ישראל אלירז ואלמוג בהר.

פסטיבל העוּד הבינלאומי ה-16 יתקיים בירושלים בעשרת הימים הבאים.