חייל במגדל אייפל
חייל במגדל אייפלצילום: רויטרס

מישל טבול, נשיאת הCRIF (ארגון הגג של הקהילה היהודית ברחבי צרפת) במרסיי, מתארת היום (ראשון) בשיחה עם ערוץ 7 את החשש של אזרחי צרפת ובתוכם כ-600 אלף יהודים מפני גורמי איסלאם רדיקלי.

"כראשי הקהילה היהודית בצרפת יש לנו פגישות כמה פעמים בשנה, בעיקר לפני ראש השנה ופסח, הימים בהם מתקיימת הפעילות הכי גדולה בקהילה, עם נציגי המשטרה המקומית והארצית, משרד הפנים וארגוני המודיעין. בפגישות אנחנו מקבלים דיווחים ושואלים שאלות על האיומים ועל הסכנות על הקהילה". 

בשנים האחרונות השתנה אופי האיום כפי שמספרת טבול, "אני בתפקיד כבר עשרים שנה, אבל בשלוש-ארבע שנים האחרונות שאנחנו מדברים על אנשים ששבים מסוריה. לפני ארבע שנים כשהתחלנו לדבר על האיום הזה, דובר על כ-200 או 300 אנשים. בשנה שעברה מספרם עלה ל-500, ועכשיו מספרם ניצב על כ-14 אלף טרוריסטים פוטנציאלים". 

"כל עוד דובר על כמה מאות, ניתן היה לעקוב אחריהם ולדעת להיכן הם הולכים, אבל היום כמות האנשים שחזרו מסוריה עם כוונות לפגוע וחלקם אפילו עם משימות ופקודות להרוג ולחבל. מכאן והלאה הסכנה בכל מקום".

טבול מסבירה כי המודיעין הצרפתי סיווג את אותם מוסלמים שחזרו מסוריה לפי דרגות סיכון, "חלקם מסווגים כיותר מסוכנים חלקם כפחות והמסוכנים ביותר מסומנים באות F. האחרונים הם ממש פצצה מתקתקת, אבל החוק הצרפתי אוסר לעצור אותם עד שם לא מבצעים עבירה. אחד ממבצעי הפיגוע במועדון הבטקלאן היה מסווג כ-F ושירותי הביטחון הכירו אותו, אבל הוא אף לא נעצר. חיכו שהוא יעשה משהו והנה עכשיו הוא פעל".

לדבריה המסקנה והפעולות שצריכות להיות מבוצעות הן ברורות, "הדרישה שלנו, הקהילה היהודית ושל חלק גדול מאזרחי צרפת, היא שכל אותם אנשים המסווגים כסכנה ממשית ייעצרו מיד. אם הם ייעצרו הם לא יוכלו לבצע את זממם. אם צריך אז שישנו את החוק". 

"מהמקרה הזה", היא אומרת, "ניתן להבין כמה המשטרה והרשויות חוששות להתעמת עם הבעיה של האנטישמיות והטרור האיסלאמי. הם כל כך הזניחו את הטיפול בנושא בחסות 'החשש לפגיעה בדמוקרטיה' והיום קיימת בעיה מנטלית במדינה. ועכשיו יותר מידי מאוחר".

"לבני, שמתגורר במרסיי יש שני ילדים דיברתי איתו קודם בטלפון שאלתי, 'מה שלומך?', הוא אמר לי, 'אמא, אנחנו מחכים. אנחנו כאן עם חברים ואנחנו מחכים לראות מה הממשל יעשה בחמישה עשר ימים הקרובים. על פי המעשים נחליט האם אנחנו נשארים או עוזבים".

"אנחנו מצפים לפעולה דומה למה שקרה בארה"ב אחרי 9/11 פעולה חריפה וחדה. הרחובות שלנו מלאים בקלאצ'ניקובים. כולם יודעים את זה ומדברים על זה, אז צריך לשלוח את הצבא שייכנס וייקח את הנשקים".

טבול התייחסה לתמיכה ולהתבטאויות של ההנהגה בצרפת, "הממשל הצרפתי אמר לנו, הקהילה היהודית שאנחנו מאוד חשובים. ראש הממשלה, מנואל ואלס, אמר שצרפת ללא יהודיה אינה צרפת והבטיח שהקרב הראשון שלו יהיה באנטישמיות. אך אנו מצפים לראות מעשים ולא רק הצהרות".

הקהילה היהודית במרסיי, שבדרום צרפת, היא השנייה בגודלה באירופה רק אחרי פריז. טבול אומרת שלמרות האיומים החיים היהודיים תוססים, "יש לנו יותר מארבעים ושניים בתי כנסת ושבעה עשר בתי ספר יהודיים כל המקומות האלה מוגנים. נכדיי הולכים לבית הספר היהודי ובשעריי בית הספר ניצבים חיילים על מנת לאבטח אותו". 

"התושבים מפחדים אבל הם ממשיכים לחיות חיים יהודים. לפני כחודש אירע בעיר מקרה חמור מאוד. בשבת בבוקר צעדו רב ושני אנשים נוספים לבית הכנסת ובדרך הגיע מולם אדם, ופתאום היכה את הרב בעוצמה אדירה והעיף אותו למרחק של כשלושה מטרים באלימות נוראית. אחרי שהיכה את הרב הוא פנה לכיוון אדם נוסף כדי להכות אותו וכשהוא ניסה להתגונן, התוקף שלף סכין וניסה לנעוץ אותה בבטנו של היהודי. בנס הוא נפגע רק באורח קל. לאורך כל האירוע התוקף אמר שהוא עושה את זאת מכיוון שהיהודים מתאכזרים ל'אחיו' בפלסטין".

"המשטרה עצרה את התוקף", היא מספרת, "וניסתה לטעון כי הוא משוגע וכי הוא היה שיכור, ואף אשפזו אותו במוסד פסיכיאטרי. אנחנו פנינו למשטרה ודרשנו שלא יטייחו את המקרה. אחרי כמה ימים הוציאו אותו מהמוסד וכעת הוא עומד למשפט".

לדבריה הדיבור על עלייה לא יכולים להוות פיתרון, "יש כ-600 אלף יהודים בצרפת. אי אפשר לקלוט כמות כזאת בבת אחת בישראל. העלייה צריכה להצליח. אי אפשר פתאום להגיד להם, 'תעזבו הכל, אין לכם יותר מקום בצרפת'. צריך לחשוב לפני שהולכים צריך לחשוב הרבה. זו צריכה תמיד להיות אפשרות ושכל אחד ישאל את עצמו האם זה מה שהוא רוצה".

טבול שנמצאת בימים אלו בישראל סיפרה כי אתמול (מוצ"ש) הגיעה לכיכר רבין לעצרת ההזדהות עם צרפת, "הרגשתי מאוד קרובה לזהות הצרפתית שלי. אני ציונית ואני נאבקת למען ישראל ולמען הלגיטימציה של ישראל ולמען ביטחון ישראל וזה הקרב של חיי, אבל אני מרגישה גם צרפתית. אי אפשר לעזוב את כל מה שבנינו וברגע אחד לעזוב. אני כאחראית על הקהילה לא יכולה להגיד דבר כזה".