הפסיפס שנחשף בלוד
הפסיפס שנחשף בלודצילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

פסיפס מרשים שנחשף בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בלוד ייפתח השבוע לראשונה, באופן מיוחד, לביקור הציבור - בשיתוף עם עיריית לוד.

בחודשים יוני-נובמבר 2014 ניהל צוות של ארכיאולוגים מרשות העתיקות חפירה גדולה בשכונת נווה ירק בלוד, באזור בו נחשף בעבר פסיפס מרהיב ששימש כרצפה של סלון וילה לפני כ-1700 שנה. מטרת החפירה הייתה להכשיר את הקרקע לבניית מרכז מבקרים, אליו יוחזר הפסיפס היפהפה, כאשר ישוב ארצה מסיבוב תערוכות במוזיאונים בעולם.

בחפירה החדשה התגלו ממצאים חשובים, שהבולט בהם- פסיפס צבעוני נוסף יפהפה בגודל 11X13 מטרים, אשר שימש כריצוף של חצר הוילה המפוארת, אשר בסלונה עמד הפסיפס המפורסם.

לדברי ד"ר אמיר גורזלזני, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "הוילה שמצאנו היתה חלק משכונה של בתי אמידים שעמדה כאן בתקופות הרומית והביזנטית. לוד נקראה אז דיוספוליס והייתה בירת המחוז, עד שהוחלפה ברמלה לאחר הכיבוש המוסלמי. המבנה היה בשימוש במשך זמן רב".

החלק הצפוני של המתחם שבו יוקם "מרכז פסיפס לוד ע"ש שלבי וויט ולאון לוי", נחשף במהלך פיקוח של רשות העתיקות על עבודות פיתוח בראשית שנות ה-90 לפני סלילת כביש, ונחפר ע"י מרים אבישר ז"ל. הפסיפס שנתגלה אז הוא מהיפים בארץ, ובשנים האחרונות הוצג במוזיאונים החשובים ביותר בעולם, ובהם המטרופוליטן, הלובר, הארמיטז' ועוד. בימים אלה הוא מוצג בגלריה צ'יני שבונציה, ובעתיד ישולב במבנה המרכז שייבנה בלוד.

בחפירות הנוכחיות נחשף החלק הדרומי של המתחם, הכולל, בין השאר, חצר גדולה ומפוארת מרוצפת פסיפס, ומוקפת סטוים (גלריות מקורות הפתוחות אל החצר) אשר תקרתם היתה מוחזקת על ידי עמודים. לדברי ד"ר גורזלזני, "חשיפת אזור המזרחי של המכלול לא הושלמה, שכן הוא משתרע מתחת לבתי השכונה בת ימינו". פסיפס זה, מציג סצנות של חיות צדות וניצדות, דגים, פרחים בסלסילות, אגרטלים וציפורים. לדברי ד"ר גורזלזני, "איכות התיאורים בפסיפס מצביעה על יכולת אומנותית מפותחת". שברים רבים של פרסקו (ציורי קיר שנעשו על טיח לח) מעידים על עיטור ועיצוב מוקפד ויוקרתי, לפי מיטב המסורת של המעמד הגבוה בתקופה. בעקבות הגילויים החדשים, ישולב גם חלק זה של הוילה במרכז המבקרים.

השבוע תינתן לציבור הזדמנות ייחודית להתרשם מהפסיפס המרשים החדש שנחשף בלוד, בהדרכת רשות העתיקות ובשיתוף עם עיריית לוד. שעות הביקורים: ימים ג'-ד'- 18-17.11- 16:00-8:00 וביום שישי 20.11 - 13:00-8:00

(צילום
(צילום: