הרב אליהו והרב לאו בכנס. אמש
הרב אליהו והרב לאו בכנס. אמשצילום: יח"צ

כנס ראשון מסוגו נערך אמש (ראשון) בשיתוף פעולה בין גורמים בציונות הדתית וגורמים חרדים, בעקבות ההתמודדות עם פרשת 'עזרא שיינברג'.

מטרת הכנס היא למנוע מקרים עתידיים ולהציל את הנפגעים באמצעות הידוק הקשר עם משטרת ישראל ורשויות הרווחה. בכנס העניקו לרבנים כלים כיצד להתמודד עם המקרים הבאים.

הרבנים הראשים לישראל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו ורבה של ירושלים הרב אריה שטרן, דיברו בכנס על חשיבות הצבת הגבולות לרבנים המטפלים בשאלות ההלכתיות האישיות והסבירו כי במקרה שמישהו חוצה אותם יש להתריע באופן מיידי.

בין הרבנים הבולטים שהגיעו לאירוע היו הרב חיים רבי ראש מוסדות עטרת חכמים בחולון, רבה של ירוחם הרב יצחק שליו, הרב יהושע שפירא, הרב מנחם בורשטיין ראש מכון פועה והרב פרץ יוסף ראש מוסדות תורה בקרית אתא.

מי שעומד מאחורי היוזמה הוא מנכל איגוד רבני קהילות עמיחי אליהו אשר איגד את מרבית הארגונים הציוניים דתיים ליוזמה זאת."אנחנו רוצים לבנות יחד עם הרבנות הראשית ולא נגדה".

בסיום הכנס הודיעו הרבנים כי הם מבקשים מהרבנות הראשית לישראל לקבוע קוד אתי לרבנים של אסור ומותר, בקשר שבין הרב לנשים והחליטו לשגר למשטרה בקשה מיוחדת להקים מערך מותאם למגזר החרדי והדתי לטיפול בפגיעות במגזרים אלו.

רבה הראשי של ישראל הרב דוד לאו אמר כי יש להיזהר להפוך נושאים אלו לדיון ציבורי רחב וקרא לרבנים "אם אתם שומעים שחלילה מישהו עבר את הגדר מהנושא ההלכתי לנושא האישי, אתם צריכים להעמיד מיד חומת ההפרדה על תילה. אם שומעים שמישהו גלש לשאלות שהוא לא צריך לעסוק בהן, צריך להתריע על כך. בואו נהיה זהירים כדי שלא יקומו עוד מעונות לנשים נפגעות ונגדל עוד דור של ילדים נפגעים".

"יש חשיבות גדולה שהתלונות יגיעו דרך הרבנים", אמר הראשון לציון הרב יצחק יוסף, "כיוון שלרב יש אחריות לדאוג למשפחות ולקהילה. הוא זה שידע כיצד לכלכל את הצעדים על מנת שהפגיעה תהיה קטנה ככל האפשר בציבור". הרב הוסף וציין שהרבנים חייבים להיות דוגמה לציבור וקרא לרבנים להימנע משימוש בטלפונים לא כשרים.

רבה של צפת הרב שמואל אליהו שחשף את פרשת הרב מהצפון סיפר כי לאחר החשיפה פנתה אליו אחת הנשים שהתלוננו במשטרה וסיפרה כי לא העזה להתלונן, בשל הפחד שלא תזכה לגיבוי מהקהילה.

"החילול ה' האמיתי הוא עצם קיומו של מקרה כזה ואי חשיפת הסיפור והמשך הפגיעה בחפים מפשע נוספים". הרב אליהו ציין שהתורה מלאה בפסוקים המורים לפרסם מקרים בהם הפרסום לציבור יחזק את הנפגעים וייצור הרתעה. "וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד" ציטט הרב.