מועצה מקומית קרני שומרון
מועצה מקומית קרני שומרוןצילום: נחמן שפירא

הנתונים שהציגו ראשי מועצת יהודה ושומרון בשבוע שעבר בכנסת הוכיחו כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה שאכן בנה הכי מעט דירות ובתים ביו"ש.

עם זאת, יגאל להב, ראש מועצת קרני שומרון, ללא ממש הופתע או התרגש.

"אכן, יש הקפאה תכנונית קשה, אבל אנחנו צועדים קדימה ומאמינים שהדברים יסתדרו. אתה צריך לזכור שקרני שומרון קמה ב-1976 כשיצחק רבין היה ראש ממשלה, ואח"כ גם שמעון פרס בנה פה. ב-30 השנה האחרונות התחלפו פה מעל 12 ממשלות, ואנחנו פה.

''אין חולק על כך שקרני שומרון וכל האזור נמצאים במפת גושי ההתיישבות, ואנחנו נמשיך להתפתח".

ראש המועצה מציג את תכנית שכונת "אלוני שילה", במסגרתה ייבנו עוד 2,000 יחידות דיור. "בקרני שומרון יש מעל 1,200 משפחות", הוא אומר, "אנחנו כיום נמצאים בבנייה של כ-600 יחידות, מתוכם מעל 70% כבר נמכרו לזוגות צעירים ולמשפחות, חלקן מאוכלסות ממש בימים אלו". ובכל זאת, להב גם מודה שמדובר בתכניות ישנות, שכעת סוף סוף מיושמות.

"מי שמפחד שלא יגור בארץ"

לפני 30 שנה הגיע להב לקרני שומרון מתל אביב, ובשנתיים האחרונות הוא מכהן בתפקיד ראש המועצה. לדבריו, הוא וקרני שומרון זה "סיפור אהבה".

המצב הביטחוני לא הופך את המגורים כאן לקלים יותר.

"פיגועים יש בכל מקום בארץ ומי שפוחד כל הזמן שלא יגור במדינה הזו. מי שחי מהחדשות בתקופה האחרונה מפחד לצאת מהבית שלו. פעם פחדו לנסוע לדרום, לעוטף עזה, אחר כך לצפון, וכך נבנית לה מדינת ת"א והיישובים שסמוכים לה בגוש דן. גוש דן הולך ונעלם, לא כי הוא יפסיק להתקיים חלילה, אלא כי אין איפה לבנות שם.

''אני מסתכל על מפת הבינוי לעוד 10 שנים, גוש דן הגדול נסגר ממערב על ידי הים, מדרום הוא סגור בבת ים וחולון, מצפון כבר יושבות שם רמת השרון, הרצליה ונתניה, ורק במזרח נשאר להתפתח. הפוטנציאל הגדול הוא פה, בין כפר סבא לקדומים. כבר היום באלפי מנשה אושרה השכונה המערבית, ואנחנו 2 ק"מ קו אווירי מאלפי מנשה. ואגב, מי שלא יודע, מבחינת שטח גיאוגרפי קרני שומרון יותר גדולה מבני ברק.

''אנחנו יושבים על 7,000 דונם וגרים כאן 7,500 תושבים. זו עתודת הקרקע של מדינת ישראל, ואם לא יבינו שפה צריך להשקיע בתחבורה ובעידוד זוגות צעירים, המדינה תפספס כמה שנים של חוסר בתכנון, עד שהיא בסוף תבין שאין לה איפה לבנות חוץ מפה. יהודה ושומרון זה עתודת הקרקע לבנייה של מדינת ישראל.

"דוד בן גוריון רצה לפתח את הנגב והגליל, שזה רעיון מדהים, אבל זה כושל ברמת התשתיות. העם כרגע מבקש להגיע מזרחה. הדרום והצפון עדיין לא מהווים אלטרנטיבה ועדיין מנסים לשנות את החשיבה של הזוג הצעיר, שרוצה לגור קרוב למרכז. מפה ועד למגדלי עזריאלי מדובר על 34 ק"מ. נסיעה בערב לפי וויז לוקחת 40 דקות, ובבוקר יש פקקים לכולם. 40 דקות מתל אביב ואתה מגיע לגן עדן בלב טבע מדהים. אם אנחנו רוצים לגור במדינה ולחזק אותה, צריך לחרוק שיניים, להמשיך ולבנות. היעד של גוש אלפי מנשה- קדומים צריך להיות מעל 100 אלף תושבים".

בתים בקרני שומרון
בתים בקרני שומרוןנחמן שפירא

נתוני הבנייה שהציגה מועצת יהודה ושומרון לא מצביעים על הכיוון הזה.

"היעד הוא חצי מיליון תושבים בשנת היובל, אנחנו כיום עומדים על 380,000 תושבים בכל יהודה ושומרון. תסתכל על קרני שומרון: לפני שנתיים היינו 1,260 משפחות. 96 יחידות דיור היו בבנייה אז, ואליהן הוספנו מעל 500 יח"ד נוספות. כלומר, הוספנו 600 יחידות דיור, שזה חמישים אחוז אכלוס, תוך שלוש שנים בלבד. מספיק שכל יהודה ושמרון תזוז 20 אחוז תוך חמש שנים, ונגיע לחצי מיליון איש".

ובכל זאת, ראש הממשלה מעכב את הבנייה.

"אני מכיר את הדיבורים. אין ספק שההתנהלות פה לא זהה לכל מקום אחר בארץ ואנחנו תחת זכוכית מגדלת של האמריקאים. כמובן שהייתי רוצה שתהיה החלטה אמיצה ונתחיל לבנות ללא הגבלה היכן שאין מחלוקת. אנחנו יושבים בגושי ההתיישבות, אז קודם כל תעצים אותם. ברגע שנהיה 60 אלף, מאה אלף, לא יהיה יותר דיון. יש משפט שאומר שאתה רואה  מכשולים רק כשאתה לא רואה את המטרה. המטרה שלנו היא התיישבות".

בנייה בקרני שומרון
בנייה בקרני שומרוןנחמן שפירא

חברות ראשי מועצת יו"ש בליכוד לא עוזרת לקדם תכניות?

"הראיה היא ארצית. אסור שיחשבו שאם ראש הרשות הוא מהליכוד אז יהיה פתרון טוב יותר או מהיר יותר, אין בזה שום הגיון לניהול מדינה נורמאלית. צריכה להיות פה תפיסה שאומרת שאם רוצים מפת מגורים חדשה בישראל, התחבורה צריכה להקדים את הבנייה. ברגע שזה יקרה, אז חלק גדול מהחסמים ייעלמו".

התחבורה ביו"ש עדיין נשענת כמעט לגמרי על רכבים פרטיים. מתי תהיה כאן גם ציבורית ראויה?

"חלק ממגורים בפריפריה זה תחבורה ציבורית. כדי שפריפריה תפסיק להיות פריפריה ותהפוך להיות עיר מחוז, תחבורה ציבורית היא הבסיס. התחבורה שופרה בעשרות אחוזים ממה שהיה קודם, אבל עדיין זה אף פעם לא מספיק. הוספנו קווים לרכבת, לירושלים, לבני ברק ולפתח תקווה במטרה לפרוס יותר ויותר.

"תחבורה ציבורית תביא לגידול בפריפריה, שיביא לגידול בתחבורה ציבורית. השאלה היא רק מה הביצה ומה התרנגולת. אני בדעה שככל שהתחבורה ציבורית תקדים את הבנייה היא תעזור לבינוי ולפיתוח, ואנחנו מקדמים את זה. גם שיפור הכבישים וגם הגברת התחבורה הציבורית".

אתה דואג כשאתה רואה תושבים בטרמפיאדות?

"אנחנו מנסים שלא יקחו טרמפים. מעודדים תחבורה ציבורית, עושים הסעות, הסברה לתושבים, מנסים לעזור איפה שאפשר. גם שמים אמצעים אלקטרונים איפה שאנחנו יכולים".

60% עליית מחירים

משיחות עם תושבי המקום, נשמע שהם מסכימים עם ראש המועצה. תמר והילה, בנות 17 משכונת גינות שומרון, מסבירות שהמצב הביטחוני לא משפיע עליהן כלל. אחת כל חייה גרה כאן, השנייה עלתה לארץ עם משפחתה והיא פה 7 שנים. "זה לא כמו בחדשות. אנחנו לא מרגישות שום שינוי, פשוט יותר נזהרים".

גם שלמה וקיל, מנהל מחלקת שפ"ע ואיכות סביבה במועצה, לא מרגיש שום שינוי בהתנהלות שלו או של התושבים. במקום זה, הוא מראה לי את כל הנוף הנשקף - מצד אחד לאריאל ומצד שני לכיוון המרכז.

אולי המסר הרגוע לא עובר?

להב: "זה לא מדויק. אם זה היה כך, איך אנחנו גדלים ב-60 אחוז במחירי הנדל"ן בשנתיים האחרונות ובביקוש ובאכלוס של מאות משפחות? לפי הנתונים שלנו, 90 אחוז מהרוכשים הם מחוץ ליו"ש. אנשים מכפר סבא באים לפה. הילדים פה מסתובבים בלילה ואנחנו לא חוששים".

באים בגלל המחירים המטורפים מעבר לקו הירוק?

"אני כבר לא חושב כך. לפני שבועיים נמכרו שני המגרשים האחרונים של בנה ביתך בקרני שומרון. לפני חמש שנים מכרו מגרשים ב-120 אלף שקל, עכשיו נמכר מגרש ביותר מ-900 אלף שקל. אז אתה רואה שיש ביקוש עצום. המחיר מזנק במאות אחוזים וזה קורה עכשיו, בשיא האינתיפאדה, לאלו שטוענים שאנחנו נמצאים בעיצומה של אינתיפאדה".

קרני שומרון הוא יישוב מעורב. 60% מהתושבים מגדירים את עצמם דתיים ו-40% חילוניים.  

ישנה שכונה אמריקאית, וגם לא מעט עולים מאנגליה, מאוסטרליה ומרוסיה. כ-10% מהתושבים הם עולים חדשים. "כולם חיים ביחד, ככה צריך להיות", אומר להב.

ואיך חיים עם השכנים הפלשתינים?

 "אם לא היו פוליטיקאים, זה היה אחד מאזורי התיירות הטובים בישראל. יום אחד זה גם יקרה. צריך להבין שבלי להיות אופטימי לא כדאי לחיות פה. זאת הדרך שלי. תסתובב ביישוב, תראה את אתרי הבנייה, אז לא הכל דבש - אבל זה הכיוון ואנחנו לא עוצרים. אני חי את הקהילה כבר שלושים שנה ומאוד מאמין בחלום של פיתוח היישוב הזה.

"לפעמים אנחנו מכונסים במסכנות, אבל צריך לדעת  שהיישובים ביו"ש גדלים באחוזים יותר מכל רשות אחרת בארץ. זה צריך לקחת אותנו לאופטימיות. נכון שיש הקפאה תכנונית, שזה חמור ואם זה יהיה כך עוד חמש שנים אני מאוד אכעס, אבל אני מאמין שרה"מ שומע מה אנחנו אומרים ומבין שזה עתודת הקרקע האחרונה שנשארה פה באזור.

"וכאמור, המטרה מאוד ברורה. להיות אחת הערים הגדולות ביותר בארץ, כל גוש היישובים פה יגיע בקלות למאה אלף תושבים. אני תל אביבי במקור וזה הכל עניין של גיאוגרפיה. עוד 10 שנים אנחנו מתחברים לאלפי מנשה, הם יתחברו לכפר סבא, והכל יהפוך לגוש אחד, כול גוש דן".

מבט לשכנים
מבט לשכניםנחמן שפירא

קרני שומרון תעודת זהות

קרני שומרון הינו ישוב עם אופי קהילתי, שעלה לקרקע בשנת תשל"ז – 1976 ע"י גרעין "צופין".

כיום, מתפרש הישוב על פני 5 שכונות - "גינות שומרון", נווה מנחם" ע"ש מנחם בגין, קרני שומרון", "אלוני שילה" ע"ש החייל שילה לוי הי"ד, ו "רמת גלעד", ע"ש גלעד זר הי"ד.

מספר התושבים: כ- 7,500 נפש

שטח: 7,300 דונם

4 בתי ספר יסודיים

ישיבה תיכונית

ישיבת הסדר

21 גני ילדים

4 מעונות

טווח מחירים לדירות /בתים כיום:

בין 700,000 ל1,200,000 שקל