דוד ביטן
דוד ביטןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכנסת קיבלה אחר הצהריים (שלישי), בתום דיון סוער, את הצעת יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), לצמצום מספר ההצבעות על אישור התקציב.

על פי ההחלטה שהתקבלה, בשל מספרן חסר התקדים של ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה להצעת חוק התקציב – 32,000 (בדרך כלל עומד מספר ההסתייגויות על אלפים בודדים), תתקיים ההצבעה על קבוצות של הסתייגויות ולא על כל אחת בנפרד.

היו"ר יעמיד להצבעה שלוש הצעות ביחס לכל סעיף בהצעת החוק: כל הסתייגות שעניינה תוספת תקציב, כל הסתייגות שעניינה הפחתת תקציב וכל הסתייגות שעניינה תוכניות חדשות.

אם התקבלה אחת ההצעות – יצביעו על כל התוספות או ההפחתות המפורטות בהסתייגויות לאותו סעיף. אם נדחתה אחת ההצעות – יראו את ההסתייגויות כנדחות. אופן הצבעה זה יצמצם את ההצבעות מ-32,000 לכמה מאות.

ועדת הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן קיבלה גם את הצעתו לפיה ההצבעות תחלנה מחר בשעה 14:45. השינוי נועד לאפשר את השתתפות ראש הממשלה וח"כים נוספים באזכרה לדוד בן גוריון ז"ל בשדה בוקר.

הדיון ייפתח בדברי סיכום של יו"ר ועדת הכספים, ראש האופוזיציה ושר האוצר. כן קיבלה הוועדה את הצעת היו"ר ח"כ ביטן לעניין ההצבעות השמיות שתחולקנה כך: לא יותר מ-10 הצבעות על הצעת חוק התקציב ולא יותר מ-10 על הצעות החוק הנלוות.

ההחלטה התקבלה ברוב של 10 נגד 7.

לדברי יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן, "אנו בסיטואציה ייחודית כשבגלל הבחירות אין אפשרות של הארכה נוספת של 3 חודשים לאישור התקציב. כלים פרלמנטריים זה דבר יפה אבל ניצלו אפשרות להגיש הסתייגויות באופן לא סביר ולרעה. לאור הנסיבות אנו עלולים להוביל את המדינה לבחירות חדשות. 99.5% מההסתייגויות לא רלוונטיות וסתמיות וכל מטרתן לשים מקלות בגלגלי הממשלה. אנו לא פוגעים במוסד ההסתייגויות אלא קובעים שמצביעים לפי סעיפים, כל סעיף בפני עצמו. אני מוכן ללכת לפשרה אבל לא מוכן שיהיה ניצול ציני של הסתייגויות למשיכת זמן שיביאו לבחירות חדשות".

באופוזיציה זעמו על ההחלטה. "ממשלת נתניהו שוב רומסת את הכנסת ואת הציבור, ופועלת בצורה לא דמוקרטית, לא נשתתף במהלכים שכאלה".

"אין הסכמות ולא תהיינה הסכמות על דריסת בית הנבחרים", הוסיפו.