זינוק בשער הדולר ישפיע על כל אזרח. דולרים
זינוק בשער הדולר ישפיע על כל אזרח. דולריםפלאש 90

הארגון המשפטי "שורת הדין" שלח מכתבי אזהרה ל-11 בנקים שככל הנראה מחזיקים בחשבונות איראנים מוקפאים.

במכתבם מזהיר הארגון את הסניפים האמריקאים של הבנקים הזרים, שהכספים בחשבונות הללו אינם ניתנים להעברה לטהרן, וזאת על אף ההסרה הצפויה של העיצומים הכספיים על ידי ממשל אובמה.

ככל הנראה, מדובר בחשבונות בסך מאה עד מאה וחמישים מיליארד דולרים, שמקורם בהכנסות מנפט, והינם מוקפאים תחת הסנקציות המוטלות בארה"ב על בנקי חו"ל.

ארגון ''שורת הדין'' היווה יריב קולני כנגד שחרור כל נכס איראני מוקפא, כולל חשבונות בנקים, לאור הסכם הגרעין שאושר לאחרונה. הארגון מציין כי אירן חייבת לנפגעי טרור אמריקאים מעל לארבעים ושלושה מיליארד דולרים בפסקי דין לא ממומשים, זאת בהתאם להבטחתה כי לעולם לא תשלם אותם. 

מכתבם של עורכי הדין, שנשלח בשם נפגעי טרור, מזהיר: "הנכם מוזהרים שכל החשבונות המתנהלים על ידי כל אחד מסניפי ארגונכם הכלכלי בשם איראן... הרי הם כפופים לשיעבוד לטובת לקוחותינו, תחת החוק האמריקני".

המשפחות מיוצגות על ידי עורך הדין רוברט טולצ'ין מניו יורק, ויושבת ראש ארגון שורת הדין, עורכת הדין ניצנה דרשן לייטנר, מתל אביב.

לדברי עורכי הדין, על אף שבעקבות המו"מ מוסרות סנקציות ומוחזרים כספים, החשבונות נחסמו כעת מכוח "Citation to Discover Assets", שהוא הנוהל המקובל למימוש פסקי הדין, שהוצא נגד איראן ב-26 באוקטובר 2015 בפסק דין Rubin v. The Islamic Republic of Iran, בבית המשפט הפדרלי המחוזי של צפון אילינוי.

המאמץ להמשיך ולהגביל את החשבונות הללו הינו חלק מן המערכה המשפטית המתמשכת של קרבנות הטרור לאיסוף מיליוני דולרים במסגרת פסקי דין שניתנו בגין פיגועי טרור שבוצעו על ידי חמאס והג'יהאד האיסלמי, בהם נהרגו ונפצעו אזרחי ארצות הברית.

איראן נמצאה אחראית במקרים רבים שנדונו בבית המשפט הפדרלי, בהיותה תומכת בטרור ומספקת משאבים חומריים לארגוני הטרור האסלאמיים.

הבנקים הזרים שקיבלו את מכתבי האזהרה תוך ציון נוהל מימוש פסקי הדין האמור כנגד איראן, כאשר לחלקם סניפים מקומיים באילינוי, הינם כעת אסורים גם בהעברת אותם נכסים איראניים. במקרה של התעלמות הבנקים מהנוהל, הרי שהם עלולים להתחייב ולהיחשב כאחראים לסיוע במרמה, לפי החוק האמריקאי.

לדבריה של עורכת הדין דרשן-לייטנר, "אנו דורשים כי הבנקים הזרים הללו יבחינו בנוהל שציינו, וימשיכו לרסן ולהגביל את החשבונות האיראניים הללו, עד למועד שבו בית המשפט יורה להם להעביר את הכספים לנפגעי הטרור. מאה מיליארד דולרים בקרנות קפואים הינם המינוף האחרון שיש בידי המשפחות להכריח את איראן למלא אחר פסקי הדין האמורים. אם ישתחררו הכספים הללו, תהיה זו סתימת הגולל על תקוות המשפחות לקבל אי פעם מידה כלשהי של צדק נגד המשטר האיראני.

''החוק מחייב את הבנקים להמשיך ולחסום את החשבונות, על אף ביטול הסנקציות מצדו של הבית הלבן. אנו מזהירים את הבנקים שאם יתעלמו מהחוק וישחררו את הכספים בחזרה לידיהם של הקיצונים האיסלמיסטים בטהרן, כי הם יחויבו בעצמם לפצות את הקרבנות בגין פסקי הדין הבלתי ממומשים שלהם", הוסיפה.