יהודים בהונגריה
יהודים בהונגריהפלאש 90

גל הטרור הנמשך באירופה משבית טיסות ומכניס את היבשת כולה לכוננות על ביטחונית. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מזכ"ל תנועת בני עקיבא העולמית, רועי אביקסיס, המספר על המציאות המורכבת והמאיימת עמה מתמודדות הקהילות היהודיות.

בפתח דבריו מבקש אביקסיס לחלוק עימנו את החוויה האישית שלו: ביום חמישי בערב קיבל שליח במילאנו שיחת טלפון בה דווח לו על דקירה של יהודי ליד הסניף, ביום שישי שליחים ממנצ'סטר שגרים בעתניאל דווחו על פיגוע הירי הסמוך ליישובם ובמוצאי השבת השליחה מפריז קיבלה את הדיווחים על מתקפת הטרור.

"אי אפשר לדבר על אירופה כמקשה אחת. המצב לא זהה בכל הקהילות. בצרפת המצב קשה יותר ומטריד יותר. אנשים נוקטים במשנה זהירות. כך גם בטורקיה ובמקומות בהם יש יותר מהגרים כמו שבדיה ודנמרק. עם זאת בגרמניה ובשווייץ דווקא שקט באופן יחסי", הוא מספר.

עם זאת אביקסיס נזהר מלקבוע קביעות דרמטיות במיוחד לגבי העתיד השקט באותן מדינות, ואומר כי "במקומות שפותחים שערים למהגרים, המציאות יכולה להשתנות".

על מנת לתת תחושה באשר למציאות המורכבת בקהילות מציג אביקסיס את הדוגמא האישית שלו כמי שהיה לפני כשמונה שנים שליח בני עקיבא בעיר מלמה שבשבדיה.

"במלמה יש כשליש מהגרים מוסלמים. אחרי שבע שנים ביקרתי שם והמציאות משתנה מול העיניים. ההסוואה של הנוכחות היהודית וההצטמצמות של הקהילה משמעותית שם. כשאני הייתי שליח היו 1,200 חברים בקהילה והיום יש בה רק 452 חברים. אנשים עוזבים כי קשה לנהל חיים יהודיים".

לאן הם עוזבים? "מאז שבני עקיבא שם אנחנו מציבים אלטרנטיבה ברורה בעיקר לצעירים שאורזים ועולים לישראל. אחרים מעדיפים לעבור למרכזים יהודיים אחרים כמו לונדון או שטוקהולם, אבל רבים מגיעים לארץ. לא כולם באים לארץ כי הם בורחים, אלא בגלל ההזדמנויות שישראל נותנת והאפשרות לחיות חיים יהודיים".

"בצרפת קפיצה גם בעלייה וגם בהשתתפות בתכניות בישראל. השנה הגיעו 8000 עולים. חלקם כי מוטרדים מהמצב הביטחוני וחלק בגלל שבישראל ניתן לקיים חיים יהודיים", אומר אביקסיס שנשאל אם מגמת העלייה שאותה מקדמת התנועה זוכה לגיבוי ועידוד מצידה של מדינת ישראל והרשויות שבה.

זאת בעיקר לנוכח טענות שנשמעו בעבר לפיהם שליחי המדינה שאמורים היו לעודד עלייה עוסקים בדאגה לחיים יהודים נוחים ובטוחים בקהילות ולא בעידוד עלייה לישראל. אביקסיס משיב ושולל את התחושה הזו: "מדינת ישראל, באמצעות משרד הקליטה, תומכת ומסייעת לנו בעידוד עליה ובפעילויות שיביאו את החבר'ה לעשות עלייה לארץ ולא רק חיזוק הזהות היהודית".

לזאת הוא מוסיף ומספר על התלבטות המעסיקה את שליחי התנועה: "אנחנו שותפים לדילמה בעיקר בקהילות הקטנות והקטנטנות, שם המציאות היא שאנחנו למעשה מחסלים אותן, ומי שנשאר לא מקבל את האפשרויות שבני עקיבא יכולה להציע להם".

הוא מביא דוגמא לדבריו ומספר כי "בקהילה בשבדיה ניגש אליי בחור שהיה בשנה הכשרה בישראל ואמר לי שהוא קרוע אם לעלות כעת או לחזור לשנתיים שלוש בקהילה כשליח התנועה ונותן מכוחו לקהילה ורק אחר כך לעלות. הוא חושש שהמרחק מהעלייה תקרר אותו. זו דילמה שאנחנו חיים אותה בקהילות הקטנות", הוא אומר ומספר על קהילות קטנטנות של 4-5 תלמידים בשכבה בתיכון, ולכל היותר שלושה מניינים בתפילות השבת בבתי הכנסת.

"אנחנו שואלים את עצמנו עד איזה מקום אנחנו איתם? האם אנחנו שם עד היהודי האחרון, או שנשקיע בקהילות גדולות יותר? אנחנו חיים את הדילמה הזו כל יום", מבהיר אביקסיס. 

לדבריו בשל לבטים אלו יש קהילות שאינן מקבלות שליחים, ולעומת זאת באחרונה הוקמו חמישה סניפים חדשים בגרמניה "מתוך כך שאנחנו רואים שכדאי להשקיע בקהילות של 2,000-3,000 איש שלא מחוברים בכלל ליהדותם ולמדינת ישראל".

ומה לגבי ההתגוננות הביטחונית של הקהילות היהודיות מול איום דאע"ש על אדמת אירופה? אביקסיס מספר ש"אנשים נוקטים משנה זהירות. רואים את זה בצורה שבה אנשים מתנהלים ומתלבשים, בצורה שבה יוצאים לבית כנסת בשבת ומזוהים כיהודים. אני רואה כוחות שמירה דרוכים בקהילות. בשבת היינו בלונדון ופתחנו בשיחה נוקבת של הקב"ט על הצורך להיזהר דווקא בתקופה הזו. זה לא משתק אותנו, אבל אנחנו נוקטים משנה זהירות".