יוסי דגן ובנימין נתניהו
יוסי דגן ובנימין נתניהוצילום: לע"מ

כחודש לאחר סיום מאהל המחאה בירושלים פורסמה לתוקף תכנית בניין העיר (תב"ע) של הישוב איתמר.

ההחלטה מעניקה הכשרה לכ-200 דירות קיימות, ואישורי בנייה למוסדות ציבוריים כמו גנים, בתי ספר ומתנ"סים.

במקביל, ע"פ הפרסומים, אישרה המדינה את תוכנית הבנייה של עוד שלוש ישובים ביהודה ושומרון: שבות רחל בבנימין, שהוקמה בשנת 1991 ומאז ממתינה לאישורים, סנסנה בדרום הר חברון שהוקמה בשנת 1997 ויקיר במועצה האזורית שומרון, ישוב שהוקם בשנת 1981.

האישורים ניתנו לבתים שכבר בנויים, ולמעשה מדובר באישורים בדיעבד. המשמעות היא הכרה של המדינה בארבעת הישובים עם תב"ע בתוקף, הכרה במאות רבו של בניה קיימת וכמו כן הקמת מבני ציבור וחינוך.

לפי פרסומים בתקשורת מפי גורמים מדיניים, האישורים הושגו במו"מ שבין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן בימי מאהל המחאה שהקים דגן מחוץ לבית ראש הממשלה, אחרי הפיגוע שבו נרצחו איתם ונעמה הנקין. למאהל הצטרפו ראשי רשויות רבים בדרישה לשנות את מדיניות הביטחון ולפרוץ את הקפאת התכנון, שבמסגרתה לא אושרו תכניות מתאר חדשות מזה כשנתיים.

לאחר הפגישות עם ראש הממשלה הודיע דגן כי הוא מפרק את מאהל המחאה ודיווח בצורה עמומה כי בנושא הביטחוני ישנה התחלה של שינוי ואילו בנושא ההתיישבות "נוצר ערוץ חזק יותר ואמין יותר מבעבר" וכי הוא "מאמין שנהיה אני בשורות".

הפגישה האחרונה התקיימה מיד לאחר ישיבת הקבינט, ושרי הממשלה ראו בצאתם את דגן נכנס למשרדו של ראש הממשלה, מה שגרם לכך שלאחר 10 ימים, כשתכנית המתאר של איתמר הועלתה לפתע לדיון במנהל האזרחי עם שלושת הישובים הנוספים, העריכו שרים כי פריצת המחסום על אישור תכנות מתאר ביו"ש, היא חלק מההסכם אליו הגיעו נתניהו ודגן.

בתגובה לפרסומים בכלי התקשורת, סירב בעקביות ראש מועצת שומרון יוסי דגן להתייחס לשאלה האם אכן היה הסכם בינו ובין בנימין נתניהו על תכניות מתאר חדשות ועל פריצת הקפאת התכנון ביו"ש.

כעת, נודע לערוץ 7 כי תב"ע איתמר פורסמה בסוף השבוע למתן תוקף. דגן מסר בתגובה לערוץ 7, "לצערנו זה אישור רק של בנייה קיימת. מצד אחד זה תיקון צדק קטן באיחור של 20 שנה - זו זכותם של ילדי השומרון לקבל חינוך בכיתה ובגן הנמצאים במבנה קבע. מצד שני, אנחנו מצפים כמו הרוב הגדול של עם ישראל לתנופת בנייה ולהקמת ישובים חדשים". דגן סירב להתייחס לשאלה האם היה הסכם בינו לבין ראש הממשלה על אישור תכניות המתאר.