חנות הכלבו בברלין, שמסמנת מוצרים מישראל
חנות הכלבו בברלין, שמסמנת מוצרים מישראלצילום: רויטרס

חנות הכלבו הגדולה ביותר בברלין, קה.דה.וו., שבימי מלחמת העולם השנייה הוחרמה על ידי הנאצים בשל בעליה היהודי, הורידה בסוף השבוע ממדפיה מוצרים שיוצרו בישראל, בשל הנחיות סימון המוצרים החדשות של האיחוד האירופי.   

דובר קה.דה.וו, אמר כי מדובר בעיקר ביינות שמיוצרים מעבר לקו הירוק, ביהודה ושומרון או ברמת הגולן. "אנחנו מצייתים להנחיות האיחוד האירופי, והמוצרים ישובו להימכר אחרי שיסומנו כהלכה כפי שהוחלט על ידי האיחוד", אמר הדובר.

הוא הוסיף כי "לא מדובר בהחלטה אנטישמית, משום שבחנות נמכרים עוד מוצרים רבים מישראל, עובדים בה יהודים ויש לה לקוחות ישראלים רבים".

מדובר בכלבו הגדול ביותר באירופה כולה, שהוקם לפני יותר ממאה שנים על ידי אנשי עסקים יהודים, ובשל כך ספגה התנכלויות רבות מידי הנאצים בימי השואה. אחרי שהוקעה ונבזזה, שבה החנות לפעול רק לאחר המלחמה, והיא נמצאת מאז בבעלות של תאגיד מתאילנד.

גורם מדיני אמר בתגובה להחלטת חנות הכלבו כי "הצעד של קה.דה.וו מקומם ומאכזב. על החנות מוטלת החובה לתקן את הנזק המיותר שגרמה. מי שמתחיל בסימון מוצרים אינו יודע איך זה ייגמר".

זהו צעד שמעיד כי סף הרגישות של הגרמני כלפי ישראל הולך ויורד. ביום בו התקיימה האזכרה השנתית לאירועי ליל הבדולח, אירח ראש עיריית מינכן הרצאה של אחד מארגוני ה-BDS הפועלים במדינה.

עם זאת יש גם קולות אחרים, ואחד מהעיתונאים הבכירים ביותר בגרמניה, עורך עיתון ה"בילד" הנוסף, קאי דייקמאן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי סימון המוצרים הוא "צעד אירופי פאתטי טיפוסי", והבהיר כי הוא רע בדיוק כמו השלטים שהציבו הנאצים וקראו "אל תקנו מיהודים".

ה"בילד", אגב, מחזיק בביקורת קשה מאוד על החלטת הסימון, ובשבוע האחרון היה ניתן לקרוא בו כמה מהכותבים המוערכים בגרמניה, שיצאו בצורה חדה ובוטה נגד ההחלטה, וציינו כי אימוצה בגרמניה, יהווה חוסר רגישות, והוכחה שהלקח מימי הנאצים, לא נלמד כראוי.