חסידי בעלזא
חסידי בעלזאצילום: פלאש 90

האם הסכסוך ההיסטורי בין חצרות בעלזא ומחנובקה לקראת סיום? הבוקר (א') מתפרסמת בעיתון החסידי 'המודיע' מודעת ברכה תחת הכותרת 'מוסדות מחנובקא-בעלזא'.

בקרב חסידי שתי החצרות מאשרים כי המודעה פורסמה באישורם, מה שמלמד על התקרבות משמעותית ורשמית לסיום הסכסוך רב השנים. 

נהרות דם רע חלפו במרוצת השנים בין שתי החסידויות. שורש הסכסוך החל בשנות השמונים, אז פורשי חסידות בעלז שלא קיבלו את מרותו של האדמו"ר מבעלז הנוכחי חברו לאדמו"ר ממחנובקה שלצד היותו ממשיך דרכו של האדמו"ר ממחנובקה הקודם הוא אף נינו של האדמו"ר השלישי של חסידות בעלז.

במרוצת השנים, 'הפורשים' מבעלז החלו לכנות את האדמו"ר ממחנובקה "האדמו"ר מבעלז-מחנובקה", דבר שהוביל למתיחות בין שתי החסידויות שבאה לידי ביטוי במספר אירועים שונים.

למרות ההבדל המספרי לטובת חסידות בעלז, בשנים האחרונות מבקש האדמו"ר מבעלז להוביל להרגעת הרוחות ולסיים את המחלוקת ששררה בין הצדדים בעשרות השנים האחרונות. במסגרת ניסיונות הפיוס התקיימו ביקורים הדדיים בין משפחות שני הצדדים ונראה היה כי השלום המיוחל ממשמש לבוא.

מי שמשך בחוטים ומנע עד עתה את ההסדר הסופי והמוחלט הם קבוצת חסידי בעלז בלונדון הנאמנים לדרכו של הרבי מבעלז הקודם ומחזיקים כספית את מוסדותיו של האדמו"ר ממחנובקה בארץ, הטוענים כי כל עוד השימוש העצמי בשם 'בעלז' ייתקל בהתנגדות גורפת של חסידות בעלז בירושלים, אין מקום לפיוס מוחלט בין הצדדים.

ערב חתונת נכדו של האדמו"ר מבעלז חודשו מאמצי הפיוס כשמקורבו של האדמו"ר מבעלז שוגר ללונדון כדי להיפגש עם אחד האנשים האמידים שעל שמו רשומה ההתנגדות המרכזית לכינון הפיוס, ולנסות להוביל לסיום מוחלט של הסכסוך. בהמשך הגיע האדמו"ר ממחנובקה לחתונת בעלז בירושלים ומספר שבועות לאחר מכן החזיר האדמו"ר מבעלז בביקור גומלין.

בצילו של הסכסוך נהגה העיתונות החרדית ליישר קו עם חסידות בעלז הגדולה וסירבה לכנות את חסידות מחנובקה בשם 'בעלז'. העובדה שהבוקר הוצבה מודעה תחת הכותרת 'מחנובקה-בעלזא' בעמוד ראשון ב'המודיע', מלמדת על הפשרה אליה הגיעו שני הצדדים בדרך לכינון הפיוס ההיסטורי.