תרופות
תרופותמשרד הבריאות

דמיינו לעצמכם שדלקת ריאות או דלקת גרון הופכת למחלה בלתי ניתנת לטיפול ברמה של מגיפה, מתפשטת ברמה בינלאומית, מחוללת הרס באוכלוסייה והורגת אלפים ואף מיליונים.

זה נשמע מגוחך, אך עמידות אנטימיקרוביאלית (בקטריות החסינות משפעת האנטיביוטיקה) הנוצרת משימוש תכוף שלנו באנטיביוטיקה, יוצרת עתיד בו תרחיש שכזה לא רק אפשרי, אלא הוא סביר ביותר.

ברמה הגלובאלית, אנו צורכים כמויות מיותרות מידי יום, זנים ניצודים עד לרמת הכחדה ואשפה נצברת בכמויות במעמקי הים. אפילו נסיעה לעבודה ברכב במקום באוטובוס, תורמת בסופו של דבר לדילול המשאבים של כדור הארץ.

כל אחד חושב שה"בזבוז" הקטן שלו לא ישפיע, אך כאשר האפקט הזה מוכפל במספר האנשים, זה יכול להוביל לתוצאות נוראיות. בעיה זו, הידועה בתור "הטרגדיה של נחלת הכלל" ("tragedy of the commons"), והיא מתפתחת כאשר הניסיון למקסם משאב מסויים ע"י בן אדם יחיד מוביל בסופו של דבר להרס של אותו משאב.

עמידות אנטימיקרוביאלית היא אחת הדוגמאות בעלת ההשפעה הכי רחבה של המצב הקשה שיצרנו. כאשר אנו חולים, אנו או המטפלים שלנו, נוטים לעשות שימוש באנטיביוטיקה כדי להביא מזור במהירות, ועלולים לא לקחת בחשבון שנטילת אנטיביוטיקה "למקרה ש" עלולה לגרום לנזק מצטבר ברמה המערכתית.

כאשר הרבה אנשים לוקחים אנטיביוטיקה ללא סיבה מוצדקת, הגוף שלנו יוצר סביבה אידיאלית לניסויים בברירת המינים. בזמן שהאנטיביוטיקה מחסלת את רוב החיידקים, נותר לעיתים מיעוט חיידקים ששורד. וכך נוצרים כמויות של חיידקים עמידים או "סופר-חיידקים", המורידים את יעילות לקיחת אנטיביוטיקה בעתיד ומעלים את הסיכויים של התפרצויות מחלות חשוכות מרפא באוכלוסייה.

זה יוצר אחוזים גבוהים יותר של סיבוכים ומקרי מוות ממחלות שהטיפול בהם היה פשוט יחסית בעבר, כגון דלקת ריאות ואף דלקת גרון, כאשר החיידקים היו רגישים לאנטיביוטיקה.

אז איך אנו יכולים למנוע עתיד שכזה? על מנת לסייע בכך, ארגון הבריאות העולמי הכריז בראשונה על שבוע המודעות לאנטיביוטיקה, אשר מתקיימם בין ה 16-22 בנובמבר. נושא הקמפיין - "אנטיביוטיקה: טיפול בזהירות", משקף את המסר החשוב ואף הקריטי שאנטיביוטיקה היא משאב מוגבל ויקר ערך אשר חובה לשמר אותו גם לעתיד. (לחצו כאן למידע נוסף בשפה האנגלית(.

האחריות מוטלת בסופו של דבר עלינו, אנחנו יכולים וצריכים להיות יותר אקטיביים בעת קבלת טיפול רפואי, ולשאול את הרופאים שלנו האם באמת יש הכרח לקחת את האנטיביוטיקה שרושמים לנו. בנוסף, חשוב גם שנזכור שלאנטיביוטיקה תפקיד אחד, והוא טיפול בזיהומים בקטריאליים (כגון וירוס או צינון), ולעולם לא לחלוק אותם עם אדם שלא קיבל מרשם לאנטיביוטיקה.

יחד עם זאת, כאשר נותנים לנו מרשם לאנטיביוטיקה, עלינו להקפיד מאד לסיים את כל הכדורים שניתנים לנו, אפילו אם הסימפטומים עברו לפני. זה הכרחי כדי לוודא שלא יוותרו חיידקים חיים, אשר גם יהיו חסינים יותר.

שינויים קטנים אך משמעותיים אלה בהתנהגות שלנו היום, יכולים להוביל לשינויים עצומים בכל הקשור לעמידות אנטימיקרוביאלית בעתיד. האתגר הוא להבין את חשיבות העניין, ולפעול לפני שיהיה מאוחר מידי.

הכותבת היא מרצה בכירה ב"מרכז האקדמי לב" ומומחית במדיניות בריאות ומערכות בריאות