איוב קרא
איוב קראצילום: חזקי עזרא

בצל אירועי הטרור באירופה והתחזקות האיום מצידו של דאע"ש מקדם המשרד לשיתוף פעולה אזורי מהלך כלכלי בעל השלכות ביטחוניות מול ירדן – פתיחתו של מעבר גבול נוסף, שלישי במספר, שיאפשר לעובדים ירדנים להיכנס לעבודה בישראל במקום עובדים בלתי חוקיים מסודן ואריתריאה.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר סגן השר לשיתוף פעולה אזורי, חבר הכנסת איוב קרא, על המהלך העושה כעת את צעדיו הראשונים אך לדבריו טמון בו פוטנציאל מדיני, ביטחוני, כלכלי ותיירותי נרחב.

"אנחנו רואים בירדן מדינה מאוד חשובה ואסטרטגית, בעקבות ההקצנה, ההתחזקות של דאע"ש, איראן והטרור שסביבנו. אנחנו רואים עין בעין את המלחמות הללו ולכן מאוד חשוב לנו בגבול הירדני לתת כמה שיותר אפשרויות לחיזוק הקשר וגם כדי שיהיה לנו נוח להתמודד מול האלמנטים הקיצוניים הללו שאין שום דבר שקושר אותם עם בני אדם חוץ מזה שהם דומים".

מתוך תפיסה זו, אומר סגן השר, יזם בעבר ובכוונתו ליזום בעתיד מחוות כלכליות ואחרות כלפי ירדן ומצרים "שנלחמות באותו מצב שבו אנחנו נלחמים". בין המחוות הללו הוא מזכיר את הפיילוט לקליטתם של 1500 עובדים ירדניים הנכנסים לעבודה יומית באילת ובמלונות הסביבה, "בכך להבריח את האפריקאים שהגיעו ועובדים באופן בלתי חוקי.

''אם הפיילוט יצליח העובדים יבואו לעבוד ויחזרו בסוף היום במקום העובדים הלא חוקיים שנשארים פה ויוצרים כאן בעיה דמוגראפית. מעבר לכך חשוב לנו גם לחזק את הכלכלה הירדנית".

ח"כ קרא קובע כי הפוטנציאל לשיתוף פעולה מסוג זה ולקליטתם של עובדים שכאלה הוא אדיר, כלשונו. "זה מחזק להם את הכלכלה. מדובר בעבודות שישראלים לא מעוניינים לעבוד בהם. זה לא שאנחנו מביאים עובדים שיחליפו את הישראליים. אנחנו מבריחים בכך את מגיפת הזרים שמגיעים לכאן מכל העולם בצורה לא חוקית".

קרא מזכיר כי שכר המינימום הישראלי הולך וגד ומהווה פיתוי עצום עבור עובדים זרים וכדי לבלום את השטף הבלתי חוקי והמאיים נכון לחזק את קליטת העובדים הירדנים המגיעים בבוקר וחוזרים למקומם בסוף יום עבודה, תחת פיקוח ובידוק קפדני. בשבוע הבא בכוונת חבר הכנסת קרא לבחון את הפיילוט והתקדמותו עד כה לקראת בחינת האפשרות להרחבתו.

בכנס שהתקיים בשבוע שעבר נבחנה האפשרות להוספת מעבר גבול שלישי לבד מזה שבעכאבה ובבית שאן. מעבר גבול שכזה בדרום ים המלח יאפשר נגישות קלה ומהירה לעובדים ירדנים לעבודה בערבה ובים המלח מבלי להצטרך לרדת דרומה לעכאבה ולעלות חזרה צפונה בתוך ישראל עד למפעלי הערבה.

קרא משוכנע שהדבר יחזק את מגמת הכנסת כוח עבודה מפוקח וחוקי "במקום אלפי עובדים זרים שמגיעים ונאחזים כאן, מתחתנים כאן ומהווים איום על המצב הדמוגראפי של ישראל. אנחנו נהנים מזה שהמדינה החשובה לנו אסטרטגית מתחזקת כלכלית ויכולה להיאבק באלמנטים הקיצוניים כמו דאע"ש וא-נוסרה".

באשר לעלויות פתיחתו של מסוף נוסף אומר חבר הכנסת קרא כי מדובר ב"עלויות לא גבוהות. כמה מיליונים בודדים ולעומת זה הרווח עצום. נגביר אולי במיליונים את התיירים שלא יכולים לעשות היום סיבוב סביב ים המלח. היום צריך לנסוע מאתיים קילומטר לכל כיוון כדי לעשות סיבוב כזה. במקום זאת כניסה מנאות הכיכר תיתן אפשרות להגיע בתוך עשר דקות ולהגיע למקומות היפים כמו פטרה בתוך חצי שעה. זה יגביר תיירות, כלכלה והבאת עובדים נוספים".

ומה חושבים על כך הירדנים? סגן השר מספר כי הירדנים רגישים מאוד לקשר עם ישראל והם נשאלים רבות מה הרוויחו מהסכם השלום עם ישראל במגמה להחליש את תומכי ההסכם עם ישראל.

משום כך האינטרס הישראלי הוא שיהיה רווח ירדני גדול ככל האפשר. מעבר לכך הוא רואה בהידוק הקשר הכלכלי תיירותי עם ירדן פתיחת גבולות "לכיוון מדינות המפרץ שנאבקות כמונו באיראן ורואות עין בעין את הדברים. ירדן היא הערוץ המרכזי בדרך לסעודיה ומדינות המפרץ שלא רואות בנו את האויב שלהן אלא את איראן כאויב שלהן".

את דבריו מחדד סגן השר כשהוא קובע כי "סעודיה היום בשלה למהלך מדיני מאוד חשוב איתנו, כיוון שהיא רואה את הדברים עין בעין איתנו. שומעים את הקולות הללו מחצר המלוכה. הם אומרים שהם יתייצבו לצידה של ישראל אם תהיה לה בעיה. האמריקאים דוחפים אותנו לכיוון הפלשתיני ולא מחפשים ערוצים נוספים ליצירת אווירה אוהדת לממשלה שלנו".

קרא מזכיר את היוזמה של אסיסי לגבי סיני כאזור בו תוקם מדינה פלשתינית. כך גם את היוזמה סעודית לקיומו של קשר עם ישראל, יוזמה שעלתה מבית המלוכה הסעודי "אבל האמריקאים לא מאפשרים לקדם את זה מתוך הראיה התמוהה שלהם לכיוון שתי המדינות. זה לא הולך כאן. תנו לנו לקדם שלום מול סעודיה ומדינות המפרץ".

לדבריו שלום או קשר דיפלומטי עם סעודיה לא יהיה כרוך בנושא הפלשתיני. "הסעודים חוששים לביטחונם ולעתידם. תפיסתם לגבי איראן היא 'עניי עירך קודמים'. הם רואים באיום האיראני איום ממשי עבורם יותר מאשר עבור ישראל. הרי בעבר האיראנים כבר כבשו מדינות מאזור המפרץ. אנחנו צריכים להיכנס לתפר הזה ואין היום שום דבר שקושר את סעודיה לנושא הפלשתיני. אין אינטרסים למדינות הללו בנושא הפלשתיני ולכן האינתיפאדה לא תופסת ממדים גדולים כי אין רוח גבית ערבית לאינתיפאדה הזו כפי שהיה בעבר".

בהקשר הסעודי מזכיר סגן השר את הקולות הסעודיים לפיהם "אם חלילה לישראל יקרה מהלך מול הפלשתיני הם יעמדו לצידה של ישראל. הדבר פורסם והיה על כך סקנדל גדול בסעודיה כי לא רצו לחשוף את האמירה הזו. ואליד טלאל, יורש העצר, אמר שהוא מחכה לבקר בירושלים במדינה הדמוקראטית הנאורה והליבראלית ישראל.

''אז למה לא לחבק את האמירות הללו וההצהרות הללו. אין לי מושג. תמיד הדברים תלויים בשלטון האמריקאי. זה נמצא לפתחנו וצריך לקדם את זה בלי לחכות לגורם שלישי. אני מקדם את הדברים ומקווה שבקרוב אוכל לבשר על דברים נוספים".

ומה חושבים הירדנים על המהלך הכלכלי שעליו מדבר קרא? "כל יוזמה כלכלית שמטיבה עם ירדן מתקבלת באופן אוהד. לא תמיד מה ששומעים בתקשורת זה מה שקורה באמת. הם מדברים איתנו על זה ורוצים לחזק את השלום והכלכלה. יש הרבה דיפלומטיה וירדן רואה כמו מצרים איתנו את האינטרסים עין בעין.

''חיזוק הכלכלה שלה וחיזוק הקשר בינינו זה אינטרס של שני הצדדים ונפעל לקידום כמה שיותר פרויקטים להידוק הקשר בינינו והעצמת הביטחון של שני הצדדים. יצאתי במשרד שלי במכרז להקמת גשר 'שער הירדן' ליד בית שאן, מיזם שנתקע מאז הסכם השלום ומטרתו להביא מפעלים לסחר חופשי עם העולם, ומשם נוכל לקחת סחורה ללא סימון וללא מילה של התנגדות לכל העולם הערבי. אני מקווה שבהקדם הדבר יקום ונביא בשורה".

לקראת סוף הדברים נשאל חבר הכנסת קרא אודות הסיכון הביטחוני שאולי יהיה גלום בכניסתם של עובדים ירדנים בהמוניהם למפעלים הישראליים, כניסה שאליה עלולים להשתרבב גורמים עויינים כדוגמת אנשי דאע"ש ואל קעידה. קרא מרגיע ומבהיר כי מדובר בפועלים העוברים בידוק קפדני עוד במדינתם.

"כל מי שנכנס עובר בידוק בבוקר. עוד לפני שהם מגיעים יודעים מי מגיעים ומאשרים אותם אחרי בדיקות, ובעצם אלו לא עובדים פלשתיניים אלא ירדנים מעדות שונות. אין מה לדאוג. הם מגיעים כקבוצה, הם מומלצים של המערכת שם. הם מגיעים לאילת וחוזרים בערב הביתה אחרי המשמרת בהסעה. יש כאן שליטה אבסולוטית ולא נסיעה חופשית לשום מקום. מהבית לעבודה ומהעבודה לבית. זה יותר בטוח מהפלשתינים".