אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: נתי שוחט. פלאש 90

בעוד אנחנו עסוקים במוקדי העימות והאלימות אצלנו ברואנדה ובבורונדי נראה שהאדמה גועשת והתושבים נמצאים על סף חידוש מלחמת האזרחים שם, מלחמה שיכולה בנקל להפוך למרחץ דמים ולרצח עם של ממש.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על המתיחות הגואה באזור הבלתי מסוקר הזה עם ינון זלצמן, רכז הדרכה בוועד למאבק רצח עם, המספר כי העובדה שהעולם אדיש באופן יחסי למתרחש שם נובע מכך שבורונדי נמצאת במקום האחרון בעולם בחופש העיתונות. "זה מקום שלא מדווח בכלל, והדיווחים שיש עכשיו הם שחורגים מהשגרה", הוא אומר.

בדבריו סיפר זלצמן על השתלשלות האירועים האחרונה שהובילה למתיחות הנוכחית, מתיחות שהובילה את האו"ם וגורמים בינלאומיים נוספים להתערב באופן חריג יחסית.

הסכמי השלום שנחתמו בבורונדי בשנת 2005 ושמו קץ למלחמת אזרחים שפרצה ביולי 1993 הבטיחו ייצוג פרלמנטרי להוטו ולטוטסי בממשלה שעברה לשלטונו של נשיא הוטו, אלא שהסכמים אלה מתמוססים נוכח המתיחות הגוברת ומטעני העבר.

בחודש אפריל האחרון החליט נשיא המדינה לשנות את החוקה ולאפשר לעצמו קדנציה שלישית. האופוזיציה מאנשי הטוטסי יוצאת למחאה המשטרה מגיבה באלימות של ירי ברחובות וגלי מעצרים עד כדי בריחת ראשי האופוזיציה.

זלצמן מבהיר ומחדד כי האלימות אינה חד צדדית ו"גם האופוזיציה מפעילה כוחות חמושים נגד אנשי צבא ומשטרה".

במאי 2014 דווח למועצת הביטחון של האו"ם כי מפלגת השלטון מחמשת את ארגון הנוער הנאמן למפלגת השלטון, ברובי קלצ'ניקוב ומעבירה מסרים בשידורי רדיו "להתכונן". על פי הערכות כ-100,000 מבני ההוטו מחומשים ומאומנים על ידי המפלגה. בעקבות הדלפת הידיעה גירש הנשיא את קצין הביטחון הראשי של האו"ם מבורונדי. פעיל זכויות אדם שסיפר על אימוני ארגון הנוער לתקשורת נאסר מיד. קיימות טענות כי ארגון הנוער המדובר קשור עם שרידי הFDLR  (מליציית הרוצחים שביצעה את רצח העם ברואנדה). לפני כחודש דווח בסוכנות הידיעות ההומניטארית IRIN כי ישנו סכסוך אלים בתוך הצבא והמשטרה בין אנשי  ההוטו לטוטסי.

בראשית החודש הנוכחי נתן נשיא בורונדי אולטימאטום לאנשי האופוזיציה למסור כל נשק שברשותם בתוך חמישה ימים. הוא אמר כי לאחר מכן יעשה חיפוש מבית לבית ברחבי הבירה. במקביל תידרך נשיא הפרלמנט, רוויריאן נדיקוריו, את ראשי המחוזות של הבירה להתכונן ל"יציאה לעבודה" ולדאוג שעד שהפקודה "להתחיל לעבוד" תצא אליהם לדאוג שאנשים לא מסתובבים ברחובות עוד או אמר בתדריך זה - "אם אתם רוצים את הרכוש או הבית הזה, צאו וקחו אותו".

"זו טרמינולוגיה שמזכירה את ההסתה שקדמה לאירועים ב-94'", מציין זלצמן המבהיר את הנתונים שנאספו וחיזקו את החשד שאכן שני השבטים העוינים בדרכם למרחץ דמים ולרצח עם. "אלו שתי מדינות עניות ונחשלות שהיו בשלטון בלגי שהטביעה את החותם של הוטו וטוטסי בתעודות הזהות, וההטבעה הזו הפכה אותם לקבוצות אתניות בלי יכולת לעבור מאחת לשנייה. כתוצאה מההסתה ביחס לטוטסי שהיו השליטים רוב השנים חששנו שהולך להתפתח רצח עם. האו"ם שלח נציגות לשם וכך ארה"ב והאיחוד האפריקאי שהחליט להגדיל את מספר היועצים שלהם במאה אנשים".

זלצמן מוסיף ואומר כי באופן מפתיע המהלכים האחרונים הכו גלים בתודעה הבינלאומית וארגונים נחלצו לסייע, לשלוח שליחים לבחינת המצב בשטח ולהעברת דו"חות לאו"ם ולהרגיע את השטח. "עושה רושם שבחירת העולם להתערב מנעה מדברי ההסתה להפוך לרצח עם".

עם זאת זלצמן נשמר מלהגדיר את המצב כרגיעה שכן "בשבוע שעבר ארגון רופאים ללא גבולות דיווח על שישים פצועים שהגיעו בבת אחת למרפאה בבירת בורונדי. דווח על מהומות ופיצוצים בבירה". דיווחים אלה מעידים על התרחשויות מטרידות ועל "מציאות מאוד מתוחה ואלימה. בתוך זה יש דיווחים חוזרים ונשנים של דברי שנאה שאומרים שוטרים לאנשים שלבתים שלהם הם נכנסים והמשך ההסתה התקשורתית כלפי הטוטסי. אנחנו במצב של 'על סף'".

באשר לסיכויי ההתערבות הבינלאומית מעיר זלצמן כי "כרגע מכוונים את עיניהם שלושה גורמים – האיחוד האפריקאי, מועצת הביטחון של האו"ם, ששם קשה להעביר החלטה להתערבות בגלל התנגדות של סין ורוסיה והגורם השלישי הוא בית הדין בהאג. התובעת בבית הדין כבר איימה מספר פעמים על ראשי הממשל שישיאו באחריות אם יהיה רצח עם".