מחשבים, אילוסטרציה
מחשבים, אילוסטרציהצילום: Thinkstock

וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה היום בהצעה לסדר של חברי הכנסת נחמן שי ודב חנין בנושא מסע ההסתה בפייסבוק נגד משפחתו של ריצ`ארד לייקין הי"ד, שנרצח בפיגוע שאירע בשכונת ארמון הנציב בירושלים

ח"כ נחמן שי אמר כי "הרשתות החברתיות מתווכות בהעברת החומר לציבור, ואלו נושאות באחריות להפצת החומר. יחד עם זאת, איני רוצה לחסום את העולם שנפתח לנו, אלא להסתכל על ההיבטים המסוכנים של הדמוקרטיה ללא גבולות".

"מסרי הסתם שגורמים לרצח, הינם יתושים שפורחים בביצה, ואילולא הרשת זה לא היה קורה. אותם רשתות מרוויחות מפרסום מאות מיליוני שקלים אשר מועברים למקלטי מס, ומדינת ישראל לא מקבלת עליהם מיסים. זו החומרה והחוצפה. הם נהנות מהאכסניה, מוציאות את הכסף ואפילו לא טרחו להופיע לדיון. ועל זה נאמר, הרצחת וגם ירשת", אמר ח"כ שי.

בנו של לייקין, מיכה, סיפר: "אבא נרצח באינתיפאדת הסכינים. והסרטונים של המחבל הפכו לוויראליים ברשת תחת הכותרת 'ההצלחה הגדולה'. הסרטונים הללו זמינים עד היום ביו-טיוב. בנוסף לסרטוני הדרכה היכן ואיך לדקור באופן האפקטיבי ביותר".

"בשונה ממדינות העולם, פייסבוק יו-טיוב וטוויטר הפכו למדינות וירטואליות נעדרות חוק. החוק הישראלי מתייחס כמעט לכל תחום, פרט למה שנעשה ברשתות החברתיות. הגיע הזמן להפעיל פיקוח על המדיה החברתית ולקבוע סנקציות פליליות כנגד העבריינים. אם החברות רוצות להמשיך להרוויח מאתנו מאות מיליוני דולרים, עליהם לתת מענה להסתה", הבהיר בנו של הנרצח.

נשיא מכון למחקר תקשורת המזרח התיכון, יגאל כרמון ציין כי "מעקב של המכון אחרי אמצעי המדינה השונים במזרח התיכון מעלה כי לא ניתן לעלות על הדעת התפתחות הג'יהאד העולמי, ללא הרשתות החברתיות אשר מתכסות באצטלה של חופש הביטוי. זו טענה שקרית בעליל אין חופש ביטוי להסתה לרצח".

נציג המכון הקרין בדיון סרטונים ובהם חומרי הסתה קשים נגד ישראל שנלקחו מתוך הרשתות החברתיות, וכוללים גם הסבר כיצד לבצע פיגועים נגד יהודים.

נציג המשטרה רפ"ק ירון שטרן התייחס למצב הנוכחי ואמר כי "הפעילות שלנו מוגבלת רק לפעילות המתבצעת בגבולות המדינה. רוב ההסתה לפגועים, מקורה בחו״ל. כאשר ההסתה מבוצעת בישראל, אנחנו מאתרים את המסיתים ומעמידים אותם לדין".

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב סיכם את הדיון ואמר "צריך לעצור כל שיח בריוני אלים או מסית. עצם הפרסום נותן לגיטימיות לביצוע הפעולות הללו. אם אין אני לי מי לי. אם לא נדאג לעצמנו, הגופים הללו לא ידאגו לנו. אם תהיה לחברות פגיעה כלכלית הם יגיבו. אמש קברנו את הקורבן ה-23 שלנו כתוצאה מחופש הביטוי. חופש הביטוי אינו חופש השיסוי לקריאה לרצח".