מתנגדת. נאור
מתנגדת. נאורצילום: דוד ועקנין, פלאש 90

נשיאת בית משפט העליון מרים נאור ספדה לשופט עדי אזר שנרצח לפני 11 שנים.

"הוא נרצח בפתח ביתו רק משום שהיה שופט. מותו אבידה קשה לבני משפחתו אבל גם אבידה קשה למערכת המשפט שאיבדה שופט צעיר מוכשר ומצליח.

חלפו 11 שנים, ולצערי השיח הציבורי הפך שיח שהוא לעתים אלים. שיח שיש בו לעתים קריאה ברורה או משתמעת ל'נהל חשבונות', ולא בדרכים ראויות, עם איש ציבור שהתבטאויותיו או מעשיו אינם נושאים חן בעיני מותחי הביקורת. אכן, אין איש או מוסד שהוא חסין מביקורת. ביקורת היא חשובה, אך עליה להיעשות בהתאם לכללי השיח הדמוקרטי.

מותר לחלוק, אך בין הבעת ביקורת לבין איום או הסתה – רב המרחק. בשיח הציבורי היום מדובר, לא אחת, על איום והסתה – ולא על ביקורת עניינית. כך, אפילו נשיא המדינה – נשיא המדינה של כולנו שהוא סמל לאחדות אזרחי המדינה ותושביה – ספג ברשתות החברתיות איומים והסתה. כך, גם היו מקרים של הסתה ואיומים כנגד שרים וחברי כנסת. וגם כנגד שופטים, על רקע פסיקותיהם. הדיבור האלים מתבצע לא רק ברשתות החברתיות, אלא גם בשיח הציבורי הפתוח, הגלוי, בשמם ובקולם של מי שמייצגים חלקים מהאוכלוסייה".

בהמשך דיברה הנשיאה במרומז על קריאותו של חבר הכנסת מוטי יוגב לעלות עם D9 על בית המשפט העליון נוכח פסיקותיו נגד הציבור הימני בישראל, אינני מבקשת לנהל חשבונות-עבר ביחס לדברים שנשמעו או לא נשמעו לאחרונה בשיח הציבורי על בית המשפט העליון והכרעותיו. אני מודעת היטב לכך שחלק מאנשי הציבור גינו באופן מיידי דברים שנאמרו.

אחרים התעשתו והסתייגו, מי במוקדם ומי במאוחר, מדיבורים מסיתים. דבריי נאמרים במבט צופה פני עתיד. אני קוראת לכל אנשי הציבור, לעורכי הדין, לעיתונות החופשית ולאזרחים שאכפת להם לא להשלים עם הדיבור האלים ולא לשתוק למשמע דברי הסתה. הסתייגו מדברים בלתי ראויים מיד, ובאופן ברור וחד משמעי. אל תתנו לשיח האלים והמסית להפוך לדבר מקובל ומובן מאליו בחיינו. הדיבור המסית חייב להעלם מחיינו. ואני קוראת לכל אחד ואחת לתרום את תרומתו לכך".

הדברים נאמרו בטקס זכרון לזכרו של אזר שנערך ברחבת היכל בית המשפט בתל- אביב.