המטרה צריכה להיות הגדלת האפקטיביות. מפעל לפרי הדר
המטרה צריכה להיות הגדלת האפקטיביות. מפעל לפרי הדרצילום המחשה: יעקב נעומי, פלאש 90

אחרי שיושב ראש הרשות הפלסטינית החריף את ההתבטאויות שלו נגד ישראל, והבהיר כי ישקול ביטול כלל ההסכמים עם ישראל, ועל רקע הניסיונות ליצור רגיעה עם ישראל, מתברר שמרבית הפלסטינים לא תומכים בשום הסדר לשלום בין העמים.

בימים האחרונים ערך המרכז לסקרי דעת קהל ומחקרי עומק של אוניברסיטת אל-נג'אח בשכם בו השתתפו קרוב ל-900 בני אדם מהצד הפלסטיני ביהודה ושומרון, ועוד כ-500 מרצועת עזה, והתוצאות מעידות על הקצנה ברורה.

52.2% מהנשאלים הגדירו את המצב הנוכחי כתחילתה של אינתיפאדה שלישית, ו-43.7% טענו שמדובר בגל זמני של אלימות שיחלוף בקרוב.

למי שתהה מה חושבים על ישראל ברחוב הפלסטיני הנה התשובה: 89.9% מהמשיבים סברו כי התקפות של המתנחלים על פלסטינים נעשות בעידוד ממשלת ישראל וצה"ל. 92% חושבים שהר הבית מצוי תחת התקפה ישראלית, שנתמכת על ידי הממשלה.

כמעט 60% מהנשאלים הבהירו שאין סיכוי אמיתי להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67', ובקושי שליש מהם אמרו כי קיימת אפשרות כזו. 73% מהנשאלים התנגדו להקמת מדינה פלסטינית עם חילופי שטחים, וכמעט 75% מתנגדים לפיתרון של מדינה דו לאומית, כך שבעצם על פי הנתונים הפלסטינים לא מעוניינים בהסכם שלום עם ישראל.

עם זאת בקושי 33% מאמינים שפיו וליבו של אבו מאזן שווים. מיעוט בקרב הפלסטינים חושבים שיש סיכוי שהפלסטינים יבטלו את הסכמי אוסלו, וכ-27% בלבד מאמינים שהפלסטינים יעזו לבטל את התיאום הבטחוני עם ישראל.

אגב, עוד סוגיה מעניינת היא חרם על ישראל. 9% מהפלסטינים קונים בכל מקרה רק תוצרת ישראלית, כמעט 50% טוענים שהם קונים רק תוצרת פלסטינית, והיתר, 41% בקירוב קונים את המוצר האיכותי יותר, ובמרומז, את זה הישראלי.

ומדוע אין כוח לחרם דווקא אצל הפלסטינים? כמעט 70% מהנשאלים הבהירו כי הם אינם מאמינים באיכות התוצרת הפלסטינית, ומספר זהה כמעט אמר שתרבות הצריכה מעדיפה תוצרת ישראלית.

מרבית הנשאלים הצביעו על כך שהמוצר הפלסטיני בדרך כלל אינו איכותי, עולה יותר, זמין פחות, וקרוב ל-30% ציינו כי הם קונים את תוצרת ישראל כחלק מהזדהות עם מפעל או גוף בו הם עובדים.