שי ניצן
שי ניצןפלאש 90

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) מבקש במכתב לפרקליט המדינה שי ניצן לשחרר לאלתר את חמשת עצורי הימין לאחר שביקשו למחות נגד הריסת בית הכנסת.

החמישה, ביניהם שני קטינים, עצורים בחשד שהשתתפו בהפגנה שהתקיימה בכניסה לגבעת זאב, אשר במהלכה נטען כי חסמו את הכביש והבעירו מספר צמיגים במחאה על הכוונה להרוס את בית הכנסת.

בכתב האישום נגד החמישה, מיוחסת לצעירים עבירה חמורה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, עברה שעונשה בחוק הינו 20 שנות מאסר.

"מדובר באישום חמור מאוד שהשימוש בו כמעט ולא נעשה, גם כשמדובר במקרים קשים בהם פורעים פלסטינאים מבצעים פיגועים בכבישים כנגד יהודים. מעצרם של הצעירים עד תום ההליכים, במיוחד כשמדובר בצעירים ללא עבר פלילי, תמוה עד מאוד", כתב יוגב.

"מצפייה בסרטון אשר צולם על ידי עובר אורח, ניתן לראות כי הצעירים עומדים בשולי הכביש, כאשר נתיב אחד נשאר פתוח וכלי הרכב נעים דרכו באיטיות רבה מאוד וניתן להתרשם באופן ברור שכוונתם הייתה להפגין ולמחות כנגד הריסת בית הכנסת ולהביא את הנושא למודעות ציבורית ובוודאי שלא לסכן חיי אדם.

אין חולק כי חסימת כבישים והבערת צמיגים יכולה לגרום לפגיעה בחפים מפשע ולסכן את שלומם, עם זאת לכל היותר ניתן היה לייחס להם עבירה של הפרת הסדר או שימוש רשלני באש. הניסיון להשוות בין אירוע זה, חמור ככל שיהיה, לאירועים לאומניים של ערבים שעניינם רצון מכוון לפגיעה בחיי אדם , הוא בבחינת התחסדות וצביעות, ומעלה חשש לאובדן שיקול דעת של הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות.

כתב האישום, כמו גם הבקשה למעצר עד תום ההליכים, הוגש כנגד צעירים נעדרי עבר פלילי באשמה כל כך חמורה, הגם שניתן היה להסתפק בהעמדה לדין בעבירות קלות יותר, מעלה חשש לשימוש לא מידתי שעושה הפרקליטות במקרה זה, בהשוואה לחסימות כבישים אחרות של מפגינים במרכז הארץ", כתב יוגב.

"החזקת הצעירים במעצר לתקופה כל כך ארוכה עד להמצאת התסקיר, יש בה לכשעצמה שימוש מופרז וכוחני, על אף שבמקרים חמורים אחרים של פשיעה לאומנית, האצבע פחות קלה על ההדק מצד הפרקליטות. שחרורם של שני הקטינים לחלופת מעצר, מוכיחה כי ניתן היה למצוא חלופה הולמת גם לצעירים הבגירים בגילאי 18-19 ולא להשאירם במעצר מלא.

העובדה כי לאחר המעצר הנ"ל התגבש הסכם אשר קיבל תוקף של החלטה בבית המשפט העליון, אשר מנע את הריסת בית הכנסת באופן כוחני והביא את הצדדים לפתרון מוסכם, יש גם בה לכשעצמה סיבה להקל ולנהוג במקרה זה בפחות כוחניות ובייתר סלחנות, ובמיוחד שלא נפגע אף אדם באירוע הזה".

יוגב מבקש מניצן לשקול שנית את אופן טיפולה בתיק ותמצא את הדרכים הראויות לשנות את סעיף העברה ולאפשר את שחרורם של הצעירים.