תרמיל של אופטימיות
תרמיל של אופטימיותצילום: פנימה

החדר חשוך. דני עומד לצדי, מתבונן בצג בהתרגשות. 
"הנה חדרי הלב - ארבעה במספר, והנה הגפיים התחתונות, ותראו איזה פרופיל פוטוגני!". 
"עצם אף תקינה", היא רושמת. 

"כעת נתבונן באגני הכליה". שתיקה רועמת.  עוברת דקה, ועוד אחת. זה נראה כנצח. היא מודדת, רושמת ושוב מודדת. אני מתחילה להזיע. דני לוחץ את ידי בחוזקה, והיא - בשלה. 
"תראו, אני יוצאת שנייה כדי לקרוא לרופא". 
רגע... מה זה אומר? אבל היא בורחת, משאירה אותנו בחדר החשוך. 

מבחן המצוינות
כמו היושב במרומים שעוטה לבוש מלכות ומעביר צאנו תחת שבטו, גם רופאי הנשים מעבירים תחת שבטם עובּרים עובּרים. לעתים, חלילה, עלולים חלק מהם להיכשל במבחן המצוינות שיכריע בשאלת זכותם להגיע לאוויר העולם. 

בשנים האחרונות בדיקות האולטרסאונד התפתחו מאוד, חדות המכשירים עלתה ומיומנות הרופאים השתפרה, כך שניתן לאתר בשלבים שונים של ההיריון גם מומים קלים. במקביל לכך ההורים מצפים ללדת ילד מושלם, כך שכל יולדת עוברת גיהוץ אולטרסאונד מספר רב של פעמים בכל היריון. מצב זה גורם ללחץ מתמיד, משום שהבודק מרכיב משקפיים שחורים כשהוא מתבונן בעובר בבילוש אחרי מומים. בנוסף לכך, ריבוי הבדיקות והפעולות הרפואיות החודרניות עלול לסכן את האם והעובר. 

חשוב לדעת: סקירת מערכות שלא נמצא בה שום מום היא בגדר נס גמור! קיימים למשל כ‑150 סממנים לתסמונת דאון באולטרסאונד, וזה לא אומר שאם נמצא סממן אחד העובר אכן מצוי בסיכון ללקות בתסמונת זו. לצערי, יותר מאשר בכל מקום בעולם המערבי, בישראל יש נטייה להמליץ על הפסקת היריון גם בגלל מומים קלים שניתנים לריפוי מלא, כמו למשל נקב במחיצה של הלב שעשוי להיסגר מעצמו או בעזרת ניתוח פשוט יחסית.

אני רואה את עצמי כמחויבת לחיי שני פציינטים - האם והעובר. חייו של העובר אינם מוטלים אצלי בספק, ואעשה כל שביכולתי כדי לשמש לו סניגור. כל בדיקה שתקדם את בריאותו ושלומו תתקבל בברכה, ואילו הבדיקות שבאות לבדוק את האפשרות לקטוע את פתיל חייו אינן בקטגוריה זו.

מה לבדוק
אז אילו בדיקות יקדמו אותו ללא ספק, תשאלו? אותן בדיקות שהן לתועלת האם – ניטור קבוע של לחץ הדם, בדיקות שתן, ספירת דם, סקר זיהומים, בדיקת בלוטת התריס, סקר נוגדנים בדם האם והעמסת סוכר לאיתור סוכרת הריונית.

באשר לבדיקות לתועלת העובר - נתרכז במעקב על-קולי מסודר:
בדיקה ראשונית שגרתית בשליש הראשון בשבוע השביעי להיריון - בדיקה שבה ניתן לוודא את גיל ההיריון בדיוק של שלושה ימים, את מקומו ברחם, את מספר העוברים ואת התפתחותם וחיוניותם. בדיקה זו אמורה לכלול גם סריקה של תקינות השחלות וגילוי מוקדם של גידולים שחלתיים והריונות חוץ-רחמיים. 

סקירת מערכות בשבועות 14‑16 וסקירה מאוחרת בשבועות 20‑24 ייתנו אינפורמציה חשובה לגבי פעילותם של איברים חיוניים כמו חדרי הלב, המוח, הריאות, הכליות וכדומה. הסקירה עשויה לסייע לטיפול בעובר במהלך ההיריון או לתכנון צורת הלידה במקרים שונים. למשל, במקרים של התרחבות הכליה או אגני הכליה בעקבות חסימה בדרכי השתן, הפרעות בקצב לב העובר, אי-ספיקת לב העובר על רקע אי-התאמה בין דם האם לדם העובר, אבחנה של שיזור של איברי מין עובריים ואבחון מוקדם לקיום רצועה של קרום השפיר. 

בדיקה שגרתית באמצע השליש האחרון, בסביבות השבוע ה‑32‑36 - כדי לקבוע את גודל העובר ולשער בדרך זו את משקלו הצפוי בלידה. בדיקה זו עשויה להציל חיים במקרים של חשד לאי-ספיקה שלייתית, חשד לריבוי או מיעוט מי שפיר, סוכרת היריון, מצג עכוז או דימום נרתיקי בשל שליית-פתח.

בהיריון עודף יש צורך לבצע בדיקת אולטרסאונד כל שלושה ימים בשביל מעקב של ניקוד ביופיזיקלי המורכב מחמישה מרכיבים: כמות מי השפיר, תנועות הנשימה, הטונוס, תנועות הגוף והדופק העוברי. פרמטרים אלה חשובים על מנת לוודא את חיוניותו של העובר, מפני שהתנועות שהאם חשה בהן אינן מספקות בהיריון עודף, והסיכון לחיי העובר עולה בלי מעקב אולטרסאונד.

תקשורת שקופה
מכשיר האולטרסאונד הפך את הרחם לשקוף, כך שכבר בשבוע השישי או השביעי יכולה האם לתקשר עם העובר ולראות את תנועותיו ואפילו את תגובותיו להתרחשויות שונות. חוקרים הצביעו על יצירת קשר רגשי עמוק בין האם לוולד, ורקימת תחושות אימהיות ואבהיות ראשוניות לאחר התבוננות בעובר על גבי צג העל-קול. 

הכול בעיני המתבונן. אפשר להרכיב משקפיים ורודים ולהתלהב מכך שהלב בריא והגפיים תקינות, ויש עצם אף - כל אלו מקטינים סטטיסטית את הסיכון למומים בעובר. אפשר גם להתמקד בהרחבה הקלה באגני הכליה ולהעצים את הממצא ולהתעטף בשחורים. 

אם צעירה, את יוצאת כעת למסע של תשעה חודשים אל ארץ הלא נודע. הכיני לך תרמיל ובו הרבה אורך רוח, אופטימיות ורוגע. קחי שאיפות עמוקות של אמונה וצאי למסע האימהות כשאת מצוידת בהמון ביטחון בריבונו של עולם. 

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי