חוזרים הבייתה לערד
חוזרים הבייתה לערדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כשיהודה אונגר וברוך אביבי עזבו את ערד בסוף התיכון לטובת לימודים בישיבת עתניאל, הם הבטיחו שהם עוד יחזרו.  

חלפו שש שנים והם אכן חזרו. אחרי שהספיקו שניהם להתחתן ולהקים בתים הם החליטו, חוזרים הביתה, לערד.

בשנה הראשונה הם למדו בכולל של הרב אילני, שפעל אז בערד, אך מהר מאוד הם הבינו שהכי זקוקים להם במערכת החינוך.

"אחרי כמה שנים של השתלבות במערכת החינוך בעיר, זכיתי לסגור מעגל ולחזור ללמד בבית הספר שבו למדתי, בית ספר הממ"ד טללים", מספר אונגר, "ערד עיר מדהימה ומיוחדת, יש כאן איכות אחרת, איכות חיים ואיכות של אנשים, ובניגוד לדימויים השליליים שדבקו בעיר, תופעות כמו מהגרים או העדר תעסוקה אינן חריפות יותר מערים אחרות. יש כאן בעיה אחת מרכזית, צמצום הקהילות ועזיבה של צעירים את העיר. התהליך אשר התחיל לפני שנים טרם נבלם ואחד הנפגעים מהמצב הוא בית הספר הממ"ד היחיד בעיר".

ואכן, אונגר שב לבית הספר בו גדל. בבית הספר כבר לימד באותה תקופה בוגר- חוזר ותיק יותר, זאב אלבו, בנו של רב העיר הרב יוסף אלבו, שאחרי שמונה שנים בישיבת מרכז הרב ועבודה חינוכית בכפר נוער במרכז הארץ, חזר לערד ולבית הספר בו למד, אך הפעם בתור איש חינוך.

יחד השתלבו השניים בצוות הוותיק והחלו להוביל מהלכים בתוך בית הספר. באותה תקופה סיימו ברוך אביבי ומשפחתו שנתיים של שליחות חינוכית בברזיל במסגרת בני עקיבא העולמי. בעקבות קריאה מהחברים בערד, החליט ברוך לשוב לערד לבית הספר טללים, והפעם בתור מנהל.

היום מנהל אביבי את בית הספר, זאב אלבו מכהן כסגנו ויהודה אונגר מחנך כיתה ה' ואחראי על כל מערך התקשוב במערכת החינוך העירונית. בהנהגתם והכוונתם צומח בית הספר, מתרחב ומשתפר בכל התחומים. למרות האתגרים הרבים נראה בית הספר אחרת לחלוטין מכפי שנראה בעבר.

הכיתות גדלות משמעותית משנה לשנה, הצוות התרחב ונכנסו הרבה מורים ומורות צעירים וחדורי מוטיבציה. בצעדים נחושים תוגברו משמעותית התחומים התורניים וגם הרמה בשאר המקצועות - עלתה.

כמובן שצוות שכזה, שבא מבפנים, עם המון ענווה ורצון לשנות, זוכה לאמונם ותמיכתם של ההורים, "גדלתי בבית אל ולמדתי במוסדות הכי תורניים שיש למגזר להציע" מספר דובי חלקיה, מנהל קהילת בני עקיבא בעיר ואבא לתלמיד בבית הספר, "ואני יכול לומר בוודאות שהרמה התורנית בבית הספר טללים לא נופלת מרובם, לא בתורה ולא בדרך ארץ, יש בבית הספר אוירה מדהימה של שאיפה עזה לגדול בתורה ובמידות והכל מתוך שמחה וענווה". 

אונגר, אביבי ואלבו
אונגר, אביבי ואלבוצילום: דובי חלקיה

העובדה שבית הספר מגוון כל כך ומכיל את ילדי רבני הישיבה לצד ילדי עולים וילדים ממשפחות שאינם בהכרח דתיות לא מפריעה לו "ההיפך" הוא אומר, "כל כך התרגשנו לראות שבכיתה של בנינו לומדים ביחד בטבעיות ילדי הקהילה עם ילדים מכל המינים והצבעים והאווירה נשארת חיובית ותורנית, כשיש צוות כל כך מסור מרגישים את זה בכל דבר".

למשימת עצירת הקריסה הדמוגרפית בערד התגייסה תנועת בני עקיבא. מזכ"ל התנועה הרב דני הירשברג, רב התנועה הרב חיים דרוקמן וראש תנועת הבוגרים הרב מתניה ידיד הכריזו על ערד כיעד התיישבות ועשייה מרכזי של התנועה.

בימים אלו מתגבשת קבוצת משפחות מבוגרי העיר שעזבו יחד עם משפחות נוספות שמזהות את האתגר ואת הפוטנציאל שבמקום. קבוצה זו אמורה לעבור לערד בקיץ הקרוב. "אנחנו מחפשים להחזיר לערד בדיוק אנשים כאלה", מצביע דובי על אונגר. 

"אנחנו יוצרים תשתית קהילתית שתתאים למגוון גדול של משפחות שהמשותף להם הוא הרצון להשתלב בשמחה ובענווה בתוך הקהילות הקיימות שאמנם ידעו ימים יפים יותר, אך עוד יש להם הרבה מה ללמד אותנו ומה לפעול בערד".

ביום שני נר שני של חנוכה, יערך במתנ"ס בעיר כנס ראשון של בוגרי הציונות הדתית בערד. בית ספר טללים, אולפנת ערד ותנועת בני עקיבא משלבים ידיים על מנת להחזיר את הצעירים ואת שמחת החיים לערד. "אנחנו מזמינים את כל בוגרי ערד וכל מי שמתעניין ליצור אתנו קשר ולהגיע לאירוע, מטרת הכינוס היא להיזכר, להתעדכן, להירתם ולרתום אחרים למהלך הזה", מסכם אונגר.

הרב דרוקמן מחזק את העיר                                                                       צילום: יח"צ