פוטין. יפגע בספורט הטורקי?
פוטין. יפגע בספורט הטורקי?צילום: דוברות שגרירות ישראל ברוסיה

תקרית הפלת המטוס הרוסי בידי טורקיה, ממשיכה להכות גלים, כשהפעם מי שסופגים מכה ישירה אלו לא מעט שחקנים, בין אם טורקים ובין אם בעלי אזרחות אחרת המשחקים במדינה הטורקית.

כזכור, בשבוע שעבר, הופל מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי 24, על ידי צבא טורקיה כשאלה טענו כי המטוס טס בשטחה ואלה הזהירו את צוות המטוס בטרם ניטרלו אותם בעודם באוויר. מנגד, את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כל זה לא מעניין כשזה טען כי מלבד העובדה שהמטוס הופל בשטחה של סוריה, הטורקים גם משתפים פעולה עם דאע"ש, וקרא לאזרחיו להדיר את רגליהם ממדינה קיצונית התוקפת ללא סיבה את הרוסים.

כעת, לצד סנקציות חריפות עליהם חתם פוטין כנגד הטורקים, נראה שאלה חדרו גם לספורט העולמי והרוסי בפרט כשפוטין הורה לאסור על קבוצות רוסיות להחתים שחקנים טורקים או כאלה המשחקים כיום בטורקיה, עד להודעה חדשה.

צעד זה עשוי להביא למכה אנושה עבור הספורט הטורקי, שנראה היה כי הוא עומד לקראת הישגים רבים בזכות הבאת שחקנים בעלי שם עולמי, בזכות הכסף הגדול הקיים במדינה האיסלאמית. כעת, הסנקציות של פוטין עשויות לגרום לשחקנים רבים לסרב לשחק בטורקיה מחשש שמא יידחו בפני הרוסים.

ברוסיה משחקים כיום לא מעט שחקנים מוסלמים ובחלק מהקבוצות אלה משמשים תפקידי מפתח רבים. הקבוצה בה מכהן מוסלמי בתפקיד הבכיר ביותר, היא טרק גרוזני הצ'צ'נית, כשהנשיא והבעלים של המועדון הוא רמזאן קאדירוב המוסלמי. בדף הפייסבוק שלו האשים קאדירוב את הטורקים ברצח העם הצ'צ'ני במאה ה-19 ובתמיכה בדאע"ש. 

בדף הפייסבוק שלו רשם הנשיא והבעלים של קבוצת הכדורגל הצ'צנית, כי "הנהגת טורקיה עוזרת לחסל מדינות ועמים מוסלמים". לדבריו, "ברוסיה יש 30 מיליון מוסלמים, והמטוס שהופל הוא שלנו. אתם הפלתם את המטוס בהוראת ארצות הברית והמערב, ורצחתם את הטייס שלנו שנלחם בדאעש כדי להציל מוסלמים" הפנה קאדירוב אצבע מאשימה כלפי הטורקים.

קבוצה נוספת שעומדת בפני דילמה בעקבות הפלת המטוס הרוסי היא זניט המשחקת בליגת האלופות. בעוד שהקבוצה הרוסית תגיע למשחקה בבלגיה, מאות מאוהדי הקבוצה לא יוכלו להגיע ולעודד את קבוצתם זאת לאחר שראש עיריית גנט דניאל טרמונט אמר כי לא יאפשר כניסת אוהדים רוסים למשחק, בכדי למנוע חיכוך עם הקהילה הטורקית הגדולה בעיר הבלגית.