עו"ד עדי קידר
עו"ד עדי קידרארגון חוננו

התנהלות חריגה וחסרת תקדים נגד קטין יהודי הכלוא מזה מספר ימים בידי שירות הביטחון הכללי.

פרקליטות המדינה הגישה בקשה חריגה להאריך את מעצרו של הקטין ללא נוכחותו וללא שיובא לבית המשפט, וזאת בכדי שלא להפסיק את חקירתו אף לא לרגע. הבקשה הוגשה על פי סעיף 5 לחסד"פ מעצר בעניין עבירות ביטחון.

הקטין עצור מיום רביעי האחרון ונאסר עליו לפגוש עורך דין. בצעד חריג נוסף מסרבים בפרקליטות ובמשטרה לחשוף במה הוא חשוד.

היום היה אמור להתקיים בעניינו דיון בבית משפט השלום, אולם הלילה הגיש ראש המחלקה הפלילית בפרקליטות, ג'ואי אש, בקשה הנתמכת בידי ראש אגף החקירות בשב"כ והיועץ המשפטי לממשלה, לפי נטען כי במידה ויובא הקטין לדיון הרי שהדבר עלול "למנוע סיכול פגיעה בחיי אדם".

דיון בבקשה החריגה מתקיים בפני שופט בית משפט עליון, ומי שדן הבוקר בתיק הוא השופט דנציגר. במהלך הדיון הודה הפרקליט אש כי לא ידוע לו האם אי פעם הוגשה כזו בקשה בידי הפרקליטות. הצדדים והשופט התקשו לנהל את ההליך שכן לא קיים לו תקדים.

עורכי הדין חי הבר, עדי קידר ואריאל עטרי ייצגו בדיון את הקטין ותקפו בחריפות את התנהלות המשטרה והשב"כ. עורכי הדין הציגו את החלטת שופט בית המשפט המחוזי שדן בתיק ביום שישי וקבע כי צו איסור המפגש אינו נובע מחשש לחיי אדם אלא מחשש לשיבוש הליכי חקירה, החלטה שאמורה לשמוט את הקרקע מתחת השימוש בסעיף החריג אליו הפנתה הפרקליטות. מנגד טען נציג הפרקליטות כי הפסקת החקירה עלולה לגרום לסכנת חיי אדם.

יש לציין כי מתכונת קודמת של אותו הסעיף בוטלה בידי הרכב של תשעה שופטי בג"ץ ונקבע כי אינה חוקתית. הסעיף חוקק בשנית בשינויים קלים וכעת נעשה בו שימוש. בשעות הקרובות צפוי השופט דנציגר לפרסם את החלטתו.

עו"ד חי הבר שייצג את הקטין מטעם ארגון חוננו מסר בתגובה, "לצערנו היום נכנסה מדינת ישראל לרשימת המדינות האפלות ששוללות זכויות בסיסיות מחשודים. בצעד חסר תקדים מונעת המדינה זה 5 ימים מקטין בן 17 ללא עבר פלילי להיפגש עם עו"ד ואף מונעת ממנו להגיע לדיוני מעצר שהתנהלו בעניינו והכל תוך שימוש בסעיף חקיקה בו לא נעשה שימוש עד כה שנועד למלחמה במחבלים המהווים 'פצצות מתקתקות'. ניתן לומר שהמשטרה והשב"כ הלכה למעשה העלימו את הנער. לצערנו ישנה תחושה של שיתוף פעולה רב מערכתי על מנת להשתמש בכל האמצעים, גם אם אינם כשרים, על מנת לשבור את רוחם של נחקרים".

עו"ד עדי קידר שייצג אף הוא את הקטין, הוסיף "הבקשה שהוגשה לבית המשפט העליון היא תעודת עניות למערכת אכיפת החוק והפרקליטות וגם לבית המשפט. אני חושב שהגיעו מים עד נפש ולא ניתן להכשיר את השרץ. מדובר בהוראת חוק חריגה שנמצאת וקיימת אך ורק לטיפול בנושאים נקודתיים שמביאים לסיכון חיים ודאי מיידי וממשי. במהלך הדיון ראינו שהעובדות לא מצדיקות את ההחזקה של העצור בתנאים כל כך קשים בניתוק מוחלט מעורכי הדין, המשפחה ואפילו מבית המשפט. הוא מוחזק בתנאים קטסטרופאליים תוך גרימת נזק לנפשו ובריאותו ואנו מצפים מבית המשפט העליון לבטל את רוע הגזרה תוך ביקורת על רשויות האכיפה והפרקליטות בנושא".