לא שולף פתרונות בלי לבדוק. השר לוין
לא שולף פתרונות בלי לבדוק. השר לויןצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

חבר הכנסת אביגדור ליברמן, יו"ר 'ישראל ביתנו', כועס על שרי הממשלה. הוא ביקש להוביל חוק שיבלום את יכולתו של בג"ץ לבטל החלטות של ועדת הבחירות המרכזית למנוע התמודדות של חברי כנסת ממפלגות ודוגמת בל"ד, והנה מתוך שורות הממשלה, שרים שדיברו על הצורך בצמצום כוח התערבותו של בג"ץ בעולם הפוליטי שלנו, עולה התנגדות לחוק שלו.

אחד השרים שהביעו בועדת שרים לענייני חקיקה התנגדות לחוק שמקדם ליברמן הוא שר התיירות יריב לוין, ובראיון ליומן ערוץ 7 הוא מבהיר את עמדתו בה הוא קובע כי הצעת החוק שביקש ליברמן לקדם "הזויה לחלוטין" ו"אין לה דבר וחצי דבר עם המאבק הנכון והחשוב שאנחנו מנהלים לשינוי פניה של מערכת המשפט".

"מה שליברמן הציע זה לבטל לחלוטין את סמכות הערעור על החלטת ועדת הבחירות המרכזית, כלומר ליצור מצב שהחלטותיה של הוועדה יהיו סופיות ומחייבות. המשמעות היא שיתאפשר לבצע דיל פוליטי לדוגמה שהליכוד והמחנה הציוני יחליטו לפסול את ליברמן או את הבית היהודי או כל מפלגה אחרת כי הן מפריעות להן אלקטורלית כי הוועדה מורכבת בהרכב פוליטי".

ממשיך השר לוין ומזכיר כי בכנסת היוצאת לא היה למפלגות הימין רוב בוועדה ויכולות היו ואולי גם תוכלנה בעתיד מפלגות השמאל לקבוע שכל מי שמותח ביקורת על מערכת המשפט ייפסל מהתמודדות או מי שדוגל בהתיישבות ייחשב כפושע מלחמה ולכן ייפסל גם הוא וכן הלאה. "זה מצב אבסורדי. צריך מאוד להיזהר. מדינת ישראל זקוקה למערכת משפט חזקה ולבית משפט חזק. זו ליבת הדמוקרטיה. הדרך שבה הולכת מערכת המשפט היא דרך פסולה שמביאה נזק גדול למערכת המשפט עצמה אבל אסור לעשות טעות ובמקום לתקן למחוק אותה מהמפה לחלוטין".

לאחר שהוא מבקר באופן שכזה את הצעת ליברמן, נשאל השר לוין כיצד הוא רואה יכולת להתמודד עם המציאות בה שוב ושוב ועדת הבחירות פוסלת את בל"ד מלהתמודד ובג"ץ מבטל את החלטתה. "הדרך פשוטה ואני מצביע עליה מאז שנבחרתי לכנסת – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, דרושים שופטים אחרים לבית המשפט, שופטים שישקפו את כלל הדעות בחברה הישראלית שיובטח שבית המשפט יעסוק בעניינים שלשמם הוא קיים. שמועמד שמרחיק לכת וכל תכליתו היא לחתור תחת המדינה הוא באמת ייפסל, ולא יפסל מועמד שמפריע למישהו אחר בתהליך הבחירות".

את ביקורתו כלפי ליברמן ומפלגתו ממשיך השר לוין ומטיח כשהוא מזכיר כי "היו לי שיחות רבות מאוד עם 'ישראל ביתנו' בקדנציות הקודמות. לא סוד שכשהעברנו את חוק משאל העם, הגיוס והמשילות הצעתי ל'ישראל ביתנו' שבמקום חוק המשילות שהנוסח שבו הוא עבר הוא שולי, שייקחו את נושא מערכת המשפט וידרשו שינוי בה כחלק מהחבילה הזו. הייתה לכך היתכנות אבל במקום לעסוק במהות עסקו בדברים אחרים ועכשיו באים עם הצעה שאין לה דבר וחצי דבר עם טובת העניין".

"בכנסת ה-18 הייתה היתכנות אמיתית, הייתה קואליציה עם תפיסה רחבה בעניין הזה וביקשתי פעם אחר פעם מחבריי ב'ישראל ביתנו' שיירתמו לעניין וזה לא קרה. עם זאת אני אומר שטוב מאוחר מלעולם לא, במובן שאם 'ישראל ביתנו' רואה לנכון להוביל מהלכים כאלה מהאופוזיציה זה מבורך, אבל שיובילו את המהלך הנכון".

בעקבות דבריו אלה על הצורך בשינוי שיטת בחירת השופטים נשאל השר לוין מדוע אינו תומך ברעיון הבחירות הכלליות לשופטי בית המשפט העליון. לטעמו "לא נכון לבחור שופטים בבחירות, כי המרכיב המרכזי שצריך לעמוד מול עיני הבוחר בשופט הוא השקפת עולמו של השופט אלא יכולותיו המקצועיות והמשימות של מערכת המשפט. העובדה שהתרגלנו לפלישה המשפטית למערכת המבצעת והמחוקקת היא לא תקינה אבל הדרך היא להחזיר את מערכת המשפט לגבול שבו היא צריכה לעסוק ולא לבחור שופטים על פי השקפת עולם פוליטית שינהלו את המדינה במקום הכנסת והממשלה".

לזאת הוא מוסיף ומעיר כי הוא סבור שיש לבחור את הנשיא והמשנה במליאת הכנסת כמו את נשיא המדינה ומבקר המדינה. "זה ייצור איזון נכון בין שלושת הרשויות ולא ייצור מצב שבו כאשר אדם התמנה לכהונה בבית המשפט העליון הוא הופך אדון לעצמו באופן מוחלט ויכול לזלזל בכנסת ובממשלה שנאלצות לבוא בפני מערכת המשפט ולא להיפך והאיזון בין הרשויות מופר".

מאחר והשיחה עם השר לוין נסבה סביב הויכוח מול חבר הכנסת ליברמן נשאל השר אם הוא רואה בשורת ההמלצות שהעלה ליברמן להתמודדות עם גל הטרור אמירה עניינית או אמירה פוליטית. מדבריו של לוין נראה שתשובתו ברורה, גם אם אינה נאמרת במפורש: "אני לא יכול להשלים עם הדרך שבה בחרה 'ישראל ביתנו' לפעול. הם לקחו שישה מנדטים של אנשי ימין ובחרו לשבת לצד חנין זועבי ואחמד טיבי באופוזיציה. זה מעשה לא אחראי שפוגע ביציבות הממשלה וביכולת לממש ולקדם את המדיניות שלשמה נבחרנו. צריך לזכור שהפסדנו עוד שלושה מנדטים לימין בגלל שאלי ישי לא עבר את אחוז החסימה וכך אנחנו עם 61 במקום 70 מנדטים. זה בהחלט מצב שפוגע ביכולת לנהל ממשלת ימין יציבה. ההחלטה של 'ישראל ביתנו' היא לא פחות משערורייה. אם יש לליברמן עצות, ומדובר באדם מנוסה מאוד שיש לי אליו הערכה, המקום לעשות זאת זה בתוך הממשלה. הוצע לליברמן תיק החוץ ומקום בקבינט, שזה לא תפקיד זוטר. אגב, הוא היה חבר בקבינט, ראש מפלגה שבלעדיה לא ניתן היה לקיים את הקואליציה, כך שהיה שותף לכל ניהול ענייני המדינה, והממשלה נוקטת כיום צעדים הרבה יותר מרחיקי לכת מהתקופה שבה ליברמן היה בממשלה".

לדברי השר לוין לא נכון לראות בתקופה זו תקופה שבה גל הטרור מרחיק לכת יותר מבעבר שכן ניצניו של הגל הזה נראו כבר בעבר וההתמודדות עימם נשקלה כבר בקדנציה הקודמת. "כבר בעבר ראינו לאן הדברים הולכים, ואם מישהו חשב שנכון לנקוט בצעדים מרחיקי לכת יותר היה נכון לדבר על כך בעבר. אגב, כיו"ר ועדת החוץ והביטחון הגשתי את תכנית שמונה הנקודות למאבק בטרור. לצערי, הקבינט שליברמן היה חבר בו לא קיבל את תכניתי. היום חלק לא מבוטל מהתכנית הזו ממומש בימינו אלה".

עוד נשאל השר לוין אודות השמועות סביב הכוונה להתמודד עם הטרור תוך מתן עוד נשק ואף עוד שטח לרשות הפלשתינית. לדבריו "אלה לא שמועות. לא סוד שנעשו בצה"ל עבודות לאורך השנים להצעות מהסוג הזה. בעיניי אלו הצעות מופרכות וחסרות שחר והיגיון שרק תבאנה יותר טרור ולא תתרומנה במאומה לביטחון ישראל. העלינו בישיבת 'שרנו' את הנושא הזה באופן ברור ורה"מ הבהיר שהנושא בכלל לא על הפרק. טוב לשמור על עירנות. צריך תמיד לעמוד על המשמר ואת הדבר הזה אנחנו עושים. אלו הצעות חסרות אחריות שמגיעות מתוך שורות הצבא. אני מצפה מהצבא שימגר את הטרור בכוחותיו שלו ולא יחפש כוחות עזר שהם בסופו של דבר צד שני של אותו מטבע הטרור הפלשתיני שפעם שמו זה חמאס פעם זו הרש"פ ופעם זה גדוד כזה או אחר, אבל בסוף הפנים אותם פנים והידיים אותם ידיים בהובלת אבו מאזן וחבורתו".