ההצתה בבית הספר הדו לשוני
ההצתה בבית הספר הדו לשוניצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר הבוקר (שלישי) שלוש שנות מאסר על יצחק גבאי שהורשע בהצתת בית הספר הדו לשוני בבירה. על שני שותפיו, שלמה טוויטו ונחמן טוויטו, נגזרו שנתיים וחצי מאסר.

גבאי הורשע גם בעבירות של הסתה לגזענות, הסתה לאלימות, תמיכה בארגון טרור ועוד. הפרקליטות ביקשה עונשים מצטברים של תשע שנות מאסר אך במהלך פסק הדין קיבל השופט את עמדתו של עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את גבאי, והביע תהיות איך בהצתת בית כנסת הפרקליטות ביקשה עונש של שנתיים מאסר ואילו בגין הצתת הדו לשוני ביקשה עונש כפול.

"בניגוד למה שחושבים מדובר בעונש לא קל בכלל, מדובר בבחור צעיר ללא עבר פלילי ואנו נערער כמובן לבית המשפט העליון", אמר עו"ד בן גביר.

לדבריו, "גולת הכותרת של גזר הדין היא הביקורת הקשה של בית המשפט שתהה על העמדה הכל כך מפלה של הפרקליטות כשעל הצתת בית כנסת בגבעה הצרפתית ביקשו שנתיים עד שנתיים וחצי שנות מאסר וכאן ביקשו עונשים מצטברים של עד 9 שנות מאסר. אפליה זו אינו ראויה במיוחד כאשר הפרקליטות היא זאת שאמורה להיות אמונה על שוויון וצדק".

על פי כתב האישום, בחודש נובמבר 2014, החליטו השלושה להצית ולרסס כתובות בבית הספר הדו לשוני בירושלים, בו לומדים יהודים וערבים.

הדבר נעשה כחלק מפעילותם של השלושה כנגד התבוללות וכנגד דו קיום בין ערבים ליהודים וכן לאחר שנודע להם כי בבית הספר הדו לשוני בירושלים התקיים טקס לזכרו של יאסר עראפת מספר שבועות קודם לכן, ועל רקע הפיגועים שאירעו בעיר ירושלים ומתוך מטרה לבצע מעשה שיצור הד תקשורתי.

למחרת בערב הלכו הנאשמים ברגל לבית הספר כשהם מצויידים בבקבוקי בנזין, מצית, תרסיס הצבע ושקיות הניילון, וכשפניהם וידיהם מכוסות ונעליהם עטופות בשקיות הניילון.

יצחק גבאי ושלמה טויטו שפכו דלק בכיתות. ובאותו זמן נחמן טויטו ריסס כתובות על הקיר שלשונן: "מוות לערבים", "כהנא צדק", "אין דו קיום עם סרטן" ו"די להיתבוללות". כשיצאו הדליק יצחק גבאי אש בכיתות והשלושה נמלטו מהמקום.