קול ברמה
קול ברמהאתר הרדיו

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של רדיו "קול ברמה" בעניין בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 104 מיליון שקל אותה הגישה עמותת "קולך - פורום נשים דתיות" ,הממומנת על ידי הקרן החדשה לישראל, נגד תחנת הרדיו "קול ברמה".

ב"קולך" טענו בתביעה כי מדיניות מוצהרת בה נקטה תחנת הרדיו לפיה לא תושמענה נשים בשידוריה היא בבחינת הפליה אסורה.

כזכור, בעקבות תביעה ייצוגית נגד רדיו "קול ברמה", ערערו נציגי הרדיו לבית המשפט העליון בטענה כי אין אישה ספציפית שנפגעה וכי העמותה אינה יכולה להיות צד בתביעה.

בית המשפט קבע בפסק הדין, כי המדיניות בה נקטה תחנת הרדיו מהווה הפליה מגדרית בוטה לעניין חוק איסור הפליה, ולא התרשם מכך שלא נמצאה אישה, ואף קבע הוצאות משפט מהרדיו.

השופטים יורם דנציגר, אסתר חיות ודפנה ברק-ארז החליטו היום לדחות ערעור שהגישה התחנה על החלטת בית המשפט המחוזי לאשר לארגון הנשים הדתיות "קולך" להגיש את התובענה נגד התחנה. 

השופטת אסתר חיות העירה כי "יש מידה לא מבוטלת של סמליות בכך שעמותה בשם 'קולך' היא זו אשר תעמוד בחזית התובענה הייצוגית שעילתה הדרה והשתקה של נשות הקהילה הדתית הנמנות עם מאזיניה של תחנת הרדיו המערערת. באשר לסמליות, ראוי להזכיר כי שמה של העמותה כמו שם תחנת הרדיו המערערת שאובים ממקורותינו ובשניהם כאחד הקול קול אשה הוא שעוצמתו ומשמעותו היהודית גדולה ורבה".

השופט דנציגר שעמד בראש ההרכב התייחס לתופעה של הדרת נשים במרחב הציבורי והביע "מיאוס ושאט נפש מקיומה של תופעה זו, אשר נדמה שרק הולכת ומתרחבת, באותם מקרים שבהם היא עולה כדי אפליה אסורה. מדובר בתופעה פסולה ונפסדת, שכבר נאמר לגביה שהיא 'פוצעת אנושות בכבוד האדם' ופוגעת באופן בוטה בזכויות גרעיניות ובסיסיות של נשים. מעבר לכך, בהדרת נשים יש גם כדי להשריש תפישה שלפיה החיים הציבוריים שייכים מטבעם 'לגברים בלבד', וכפועל יוצא מכך כדי להנציח פערי מעמדות מגדריים והתנהגויות שמטבען הן מבזות, משפילות ומנמיכות נשים".

דנציגר דחה את הערעור, וכעת אמורה התובענה להתברר בבית המשפט המחוזי. בנוסף קבע כי תחנת הרדיו תישא בהוצאות הערעור ובשכר טרחה של "קולך" בסך של 50 אלף שקלים. 

"זהו פסק דין תקדימי וחשוב", אמרה מנכ"לית "קולך", עו"ד יעל רוקמן, "בפעם הראשונה בית המשפט עוסק בשאלה העקרונית של הדרת נשים ובעקרון השוויון מול החריג לחוק איסור אפליה. כמו כן, בית המשפט חוזר ועומד על חשיבותה של תנועת 'קולך' כמי שאמונה לייצג ולהשמיע את קולן של ציבור הנשים". 

מ"קול ברמה" נמסר בתגובה: "צר לנו על החלטת בית המשפט, אך יש לזכור כי מדובר על תובענה הנוגעת לתקופה שלפני כחמש שנים. מאז התבצעו ברדיו מספר תהליכים יחד עם הרשות השנייה ובית המשפט סמך ידו עליהם. יחד עם זאת, בית המשפט קיבל את עמדת הרדיו בנקודה מרכזית וקבע כי לא ניתן להשית על הרדיו קנס כספי ללא הוכחת נזק. זאת בהתחשב בעובדה כי מגישות התביעה הינן נשים רפורמיות שאין בינן לבין הרדיו או לבין מאזינותיו דבר וחצי דבר, והן בוודאי לא מהוות חלק מקהל המאזינים הטבעי שלו. "קול ברמה" הינו רדיו חרדי הפועל בהתאם להנחיות גדולי ישראל תוך שמירת כבוד הנשים מעמדן והאדרתן בהתאם לעמדת ההלכה החוק והנורמות המקובלות וכך ימשיך לפעול גם בעתיד. אנו בטוחים כי בהמשך הדיון המשפטי יוכח כי בניגוד לעמדתו המתיימרת של ארגון 'קולך' לייצג את קהל מאזינות הרדיו הרחוק מאוד מהשקפתו הדתית, לא הייתה כל פגיעה חלילה בציבור הנשים".