האפיפיור פרנציסקוס ליד גדר ההפרדה
האפיפיור פרנציסקוס ליד גדר ההפרדהצילום: פלאש 90

פרסום המסמך ההיסטורי היום (חמישי) על ידי האפיפיור, שקובע כי יש להפסיק את מצוות "המרת הדת של היהודים", התקבל בשיוויון נפש בארגון יד לאחים הפועל נגד המיסיונרים הנוצרים.

בארגון אומרים כי מדובר אמנם בבשורה, אבל היא אינה בעלת חשיבות גדולה. הרב שמואל ליפשיץ, מראשי יד לאחים, אומר לערוץ 7 כי "הצעד הזה חשוב כי הוא נותן תוקף למשהו שידענו משכבר עליו - שהקו הרשמי של הכנסיה הקתולית הוא מניעת מיסיון".

"הם עסקו במיסיון לפני 50 ו-60 שנים באינטנסיביות, אבל עם השנים הכנסיה שידרה שזו לא דרכה, ואפשר לומר שהם כבר לא עוסקים במיסיון בעשרות השנים האחרונות. היתה גם ב-2011 התייחסות של הוותיקן לנושא, וגם המסמך הזה חשוב".

לדבריו, יש לזכור שכוחה של ההצהרה מטעם מנהיג הנצרות, מוגבל מאוד. "העניין הוא שהקתולים הם זרם אחד גדול בנצרות. אבל יש זרם פרוטסטנטי, שהוא לא פחות גדול, והם לא סרים למרות האפיפיור, ועוסקים במיסיון באופן אינטנסיבי, ובעיקר מול יהודים".

והזרם הזה הוא גורם שהצעד הזה לא משמעותי מבחינתו.

"נכון. הם אלו שיד לאחים עוסק בהצלה מהם מול קהלים שונים, בעיקר מעוטי יכולת – שבהם הם מנסים לתפוס את התמימות ולנצל אותה. גם הזרם של היהודים המשיחיים נברא מתוך הנצרות הפרוטסטנטית כדי לייצר הונאה גדולה. הם עם ספרי תורה וטליתות, כדי לתת ליהודי תחושה גם בארץ וגם מחוצה לה, שהוא נכנס לבית כנסת, אבל בעצם מדובר באותו האיש, בעבודה זרה והטבלה לנצרות וכל מה שנוגע לכך".

אז הבשורה הזו חשובה לדעתך, אבל לא מרשימה יתר על המידה.

"בעצם אין שום חידוש או משהו שישנה את המפה, בגלל אותו מסמך של האפיפיור. מה גם שלעם היהודי יש חשבון לא קטן עם הכנסיה הקתולית. יש טענה לא פשוטה שהכנסיה מחזיקה ברשימות של ילדים יהודים מתקופת השואה והם מסרבים להראות אותן ליהודים, כך שמדובר בעניין חשוב אך לא כצעקתה".