פרופסור אבי שמחון
פרופסור אבי שמחוןצילום: ערוץ 7

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את פרופ' אבי שמחון ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

פרופ' שמחון משמש כיום כפרופסור באוניברסיטה העברית בירושלים ומרצה בכיר לכלכלה. מחקריו האקדמיים כוללים עבודות בנושא צמיחה וכלכלת ישראל, שחיתות ציבורית, כלכלת עבודה ומבנה ענפי של המשק. שמחון כיהן כיו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, וכחבר בוועדה לשינוי כלכלי חברתי (ועדת טרכטנברג) והוועדה לבחינת מדדי עוני בישראל (ועדת יצחקי).

לשמחון תואר ראשון בכלכלה ומתמטיקה ותואר שני בכלכלה מהאוניברסיטה העברית. הוא כתב עבודת דוקטורט בכלכלה בהתמחות מקרו-כלכלה ומדיניות מוניטרית, באוניברסיטת מינסוטה בארה"ב, בהנחייתם של חתן פרס נובל לכלכלה, אדוארד פרסקוט, ופרופסור ניל וואלאס.

הוא בן 56, נשוי + 3 ומתגורר בירושלים.

על מה המהומה ביוון? פרופ' שמחון מסביר
ראיון עם פרופ' שמחון בערוץ 7

פרופ' שמחון פרסם בעבר מאמר בעיתון 'דה מרקר', תחת הכותרת "משפחה עם 8 ילדים היא חטא" – ועורר סערה. 

במאמר עצמו שאל שמחון מדוע "איננו כמו שוודיה, פינלנד ודנמרק, ומהי תקרת הברזל שמונעת מישראל להצטרף לעשר או חמש עשרה המדינות המשגשגות בעולם?...הסיבה נעוצה בעובדה שבישראל שתי קבוצות גדולות – חרדים וערבים – שמשקלן גדל במהירות ושבתוך עשורים מעטים ייהפכו לרוב, הנבדלות כמעט לחלוטין משאר הכלכלה.

"כיום שתי הקבוצות הללו מקבלות כמחצית מתקציב החינוך, פשוט מפני שרוב הילדים בחינוך היסודי נמנים עמן, אך לשתיהן מערכות חינוך נפרדות שהישגיהן נופלים באופן משמעותי מאלה של מרבית המדינות המפותחות.

"מי שסבור שהפתרון טמון בהגדלה נוספת של תקציב החינוך טועה ומטעה. כבר כיום הנתח מהתוצר שמדינת ישראל מוציאה על חינוך גדול ב-65% מזה שמוציאות המדינות המפותחות. אלא שאצלנו, נשים במגזרים רחבים יולדות שמונה ועשרה ילדים, והתוצאה היא שאנחנו מוציאים יותר ויותר על חינוך מבלי לשפר את ההישגים".

במאמר אחר, שפורסם בעיתון גלובס, כתב "חלק גדול מהעוני בישראל הוא תולדה של התנהגויות מסוימות. במדינת ישראל ישנה תופעה שלא קיימת באף מדינה מפותחת בעולם: לשכבות אוכלוסייה שלמות ישנן שבעה, שמונה ואף עשרה ילדים. זה דבר שהוא הרסני לחברה כי הסיכוי שהילדים הללו יגמרו בית ספר וירכשו מיומנויות הוא נמוך.

"אנחנו חייבים לשאול את עצמנו כחברה, מה עלינו לעשות לטובת האנשים הללו, שמזיקים לעצמם וילדיהם. עד שהבעיה הזו לא תיפתר, לא נוכל למגר לא את העוני ולא את האי-שוויון, כי הכנסה שמתחלקת בעשרה, ברור שאינה מספיקה...כך אנו מגדלים דורות של עוני. זו בעיה אקוטית והיא ייחודית לישראל".