ח"כ קיש: דמוקרטיה צריכה להגן על עצמה

יוזמת חקיקה חדשה של ח"כ יואב קיש (הליכוד) מבקשת ליצור מנגנון המגדיר ארגון הזוכה למימונה של ישות מדינית זרה כ"שתול" של אותה ישות שתומכת בה.

הצעת החוק מטילה חובת דיווח על ה"שתולים", אוסרת על שיתופי פעולה בין "שתולים" לבין משרדי ממשלה וצה"ל, למעט מקרים שייקבעו על ידי שר המשפטים, ומעניקה לגורמים המוסמכים ולציבור הרחב כלים להתמודדות עם כרסום הדמוקרטיה וקידום הדה-לגיטימציה הפנימית בישראל הממומנים על ידי הישויות המדיניות הזרות.

על פי הצעת החוק, "שתול" שהפר חובה לפי חוק ייקנס ב־100 אלף שקלים. כן מוצע לקבוע בחוק כי "שתול" שיש במטרותיו או במעשיו או במעשי המועסקים בו פעילות עוינת נגד המדינה, יהיה רשאי הרשם להגיש לבית המשפט בקשה לפירוקו.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "במדינת ישראל פועלות עמותות הזוכות לתמיכה ולסיוע כספי מישויות מדיניות זרות, ובעצם הופכות את עצמן ל'שתולים' בקרב הממסד החברתי בישראל. אותן עמותות הופכות, הלכה למעשה, למייצגות מובהקות של בעלי אינטרסים פוליטיים זרים, בבחינת בעל המאה הוא בעל הדעה".

עוד נאמר כי "קיימת תופעה מובהקת בארץ שבמסגרתה אותם אינטרסים פוליטיים זרים המקודמים על ידי העמותות השונות בתוך המדינה בכסף זר, פוגעים ביכולתה של ישראל להגן על עצמה ו/או מסכנים את צביונה כמדינה יהודית ודמוקרטית. עמותות אלו, למרות שהן פועלות על פי האינטרסים הזרים, זכאיות כיום לפטור ממס, לתקני שירות לאומי ולעוד הטבות רבות נוספות, זאת אף על פי שהציבור הישראלי הכללי נפגע באופן ישיר מאותן עמותות".

ח"כ קיש אמר בראיון לערוץ 7 כי "דמוקרטיה צריכה להגן על עצמה. לא יכול להיות שעמותות מקבלות מימון של מדינות זרות ובעזרתו מפיצות שקרים ותעמולה אנטי־ישראלית בעולם. לא ניתן פתח לכסף של מדינות זרות לתקוף את חיילי ישראל, לקרוא לחרמות על ישראל, לתמוך במדינות אויב או טרור, וכל זאת במסגרת של עמותה ישראלית לגיטימית. צריך לשים גבול ברור לתופעה זו". ח"כ קיש מתכוון להחתים על הצעת החוק שלו ח"כים נוספים מסיעות בקואליציה.