אושר. קארין אלהרר
אושר. קארין אלהררצילום: פלאש 90

בעקבות תקרית הצבעת ח"כ קארין אלהרר, פרסם היום (שני) היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון נוהל הצבעה מיוחד לחברי כנסת בעלי נכות.

על פי הנוהל, לא יתאפשר לחברי כנסת להצביע תחת חברי כנסת אחרים, וגם כשמדובר בח"כ שהוא בעל מוגבלות. סדרני הכנסת הם שיצביעו במקום חבר הכנסת ולאחר שקיבלו היתר מראש לכך.

ההנחיה פורסמה בעקבות המקרה שבו הצביע ח"כ עיסאוי פריג' במקום ח"כ קארין אלהרר במסגרת ההצבעות בליל אישור תקציב המדינה. לאחר הלילה שבו התכתשו השניים, הגיש ח"כ אורן חזן תלונה ליועץ המשפטי של הכנסת לפיה ח"כ פריג' ביצע הצבעה אסורה כאשר הצביע במקומה של אלהרר.

 "במקרים שבהם חבר כנסת מתקשה להצביע בשל מוגבלות פיסית קשה, יש לפעול כך", כתב היועץ המשפטי בחוות דעת שפרסם. "בראש ובראשונה על הכנסת לעשות כל מאמץ להתאים ולהנגיש את מסך ההצבעה במליאה כך שחבר הכנסת המתקשה להצביע יוכל לממש את זכותו באופן עצמאי.

"ככל שהנגשה כזו אינה מספקת, יוכל חבר הכנסת, באישור מראש של יושב ראש הכנסת, או, במידת הצורך, של יושב ראש הישיבה, להיעזר באחד מסדרני המליאה שיבחר היושב ראש, אשר יצביע במסך ההצבעה של חבר הכנסת בהתאם להוראותיו של חבר הכנסת. מובן כי האישור של יושב ראש הכנסת יהיה תלוי נסיבות - יכול שיידרש באופן חד פעמי ויכול שיידרש לתקופה. יובהר כי בכל מקרה, אין להצביע עבור חבר כנסת אחר ללא קבלת אישור כאמור".